معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات:

هجوم ملخ‌ها به کشور در اواخر بهمن و اوایل اسفند انجام می‌شود/ یک دسته ملخ در روز می‌توانند غذای ۳۵ هزار نفر را مصرف کنند

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۰۵:۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۳۴۵۵
هجوم ملخ‌ها به کشور در اواخر بهمن و اوایل اسفند انجام می‌شود/  یک دسته ملخ در روز می‌توانند غذای ۳۵ هزار نفر را مصرف کنند
مسعود لطیفیان گفت: حمله اصلی ملخ صحرایی دو تا سه هفته آینده به کشور آغاز می‌شود. استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و جنوب فارس درگیر هجوم ملخ می‌شوند.

به گزارش برنا؛ هر ساله در کشور به‌دلیل تغییرات آب و هوایی بیم هجوم ملخ‌ها به اراضی وجود دارد. بنابر اعلام سازمان جهانی خواروبار کشاورزی حمله ملخ‌ها امنیت غذایی در آفریقا را به خطر می‌اندازد و از احتمال خسارت بالا به کشاورزی کشورهای خاورمیانه گفته است.

اواخر بهمن و اوایل اسفند شاهد هجوم ملخ‌ها به کشور هستیم

مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها در کشور به خبرنگار برنا گفت: ملخ همه چیز خوار است. این ملخ انواع دانه‌های گیاهی، درختان و ... را مورد حمله قرار می‌دهد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات افزود: ملخ صحرایی بر اثر پایش‌های انجام شده در سطح بین‌المللی با همکاری سازمان خاروبار جهانی قرار بود به شکل گسترده از ابتدای بهمن ورود پیدا کند اما به‌دلیل تغییرات آب و هوایی همچون تغییر در جهت وزش باد در اواخر بهمن و اوایل اسفند شاهد هجوم ملخ‌ها به کشور باشیم.  هرچند در روزهای اخیر جهت وزش باد به سمت ایران نبود و همین مسئله باعث شد تا شاهد هجوم ملخ‌ها به سمت ایران نباشیم.

دو تا سه هفته آینده ملخ وارد کشور می‌شود

لطیفیان ادامه داد: بر اساس گزارشات بین‌المللی ملخ‌ها از شرق آفریقا در سواحل سودان، اتیوپی، سومالی و ... وارد شبه جزیره عربستان شده و با شرایط آب و هوایی مناسب به سمت شمال عربستان حرکت کرده و  وارد جنوب ایران می‌شوند.

به گفته او حمله اصلی ملخ صحرایی دو تا سه هفته آینده آغاز می‌شود. استان‌های درگیر خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان  و جنوب فارس هستند.

229هکتار اراضی در معرض حمله ملخ‌ها در کشور

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در آبان سال جاری دسته کوچکی ملخ‌ از پاکستان وارد کشور شده و شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان را مورد حمله قرار داده‌اند. دسته دیگری هم در آذر سالجاری  وارد استان خوزستان  و بوشهر شدند. به طور کلی در کشور  229 هکتار تحت مبارزه با ملخ قرار گرفتند.

لطیفیان درباره صدمات این نوع ملخ به اراضی کشور تصریح کرد: ملخ صحرایی یکی از خطرناک‌ترین آفات کشور محسوب می‌شود. این ملخ در روز معادل وزن خود یعنی دو گرم را به‌طور روزانه تحت تغذیه قرار می‌دهد. همچنین یک دسته ملخ در روز می‌توانند غذای 35 هزار نفر را مصرف کنند.

رصد لحظه به لحظه ماهواره‌ای برای مهار ملخ در کشور

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ادامه داد: مهار ملخ در کشور یکی از مشکلات محیط زیستی محسوب می‌شود. سازمان خواروبار جهانی هم راهکارهای متعدد اندیشیده است.

او درباره اقدامات لازم برای  مهار  ملخ‌ها در کشور تصریح کرد: این ملخ‌ها از طریق ماهواره بررسی می‌شود. البته رصدها همچنان ادامه دارد. در صورت مشاهده هرگونه تجمع ملخ عملیات پایش در استان‌های در معرض خطر به شکل روزانه انجام می‌شود.

به گفته لطیفیان هر گونه ورود ملخ به کشور شناسایی و در ابتدا اقدامات برای مبارزه با ملخ‌ها انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: مهار این گونه ملخ در یک میلیون هکتار  از اراضی کشاورزی پیش بینی شده است. درضمن انواع مختلف سموم آفت‌کش مورد نیاز برای کنترل این آفت برای سم‌ها با فن آوری‌های پیشرفته مجهز شده است. سم پاش‌های  قوی برای مهار این امر به کار می‌رود و آمادگی صد درصدی برای مهار این آفت وجود دارد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز