دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:

سلامت و امنیت ملی به یکدیگر گره خورده‌اند

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۴:۳۶:۱۲
کد خبر: ۱۱۳۴۱۹۶
سلامت و امنیت ملی به یکدیگر گره خورده‌اند
مصطفی قانعی گفت: دشمنی برخی کشورها سبب شد تا به سلامت و دارو به گونه ای نگاه کنیم که اگر کمبودی داشته باشد امنیت ملی به خطر می افتد و به گونه ای این دو مقوله با یکدیگر گره خورده اند.

به گزارش برنا؛ مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم همکار مشترک ستاد توسعه زیست فناوری و سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: امروز زیرساخت ها و امکانات منجر به پیشرفت نمی شود مگر این که یک فکر خوب آن ها را مدیریت کند. مثال های متعددی وجود دارد که هزینه های هنگفت به علت نبود تفکر به جایی نرسیده است.

او افزود: در اولویت قرار دادن شرکت های دانش بنیان از سوی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر اتفاق خوبی بود که در روزهای اخیر رقم خورد. تلاش ما این است که یک زنجیره ایجاد کنیم که به تحقیقات دانشگاهی اعتبار پرداخت کنیم و در این عرصه به محققین کمک شود. 

قانعی خاطرنشان کرد: سلامت و به خصوص دارو امروز مورد توجه قرار گرفته است و دشمنی برخی کشورها سبب شد تا به سلامت و دارو به گونه ای نگاه کنیم که اگر کمبودی داشته باشد امنیت ملی به خطر می افتد و به گونه ای این دو مقوله با یکدیگر گره خورده اند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از چهار سال قبل با تاسیس صندوق زیست فناوری و حمایت ریسک پذیر از شرکت ها تلاش کردیم تا ایده ها در داخل کشور بی پاسخ نماند. در جهان شتاب دهنده مخصوص فناوری اطلاعات بوده و شتاب دهنده زیست فناوری و دارویی با ابداع ایران به جهانیان شناسانده شد.

او افزود: ما این شتاب دهنده ها را به صندوق زیست فناوری و صندوق زیست فناوری را به صندوق نوآوری متصل کرده و یک چرخه ای ایجاد شد که در آن نقاطی که باید متحمل ریسک شود، آن را متقبل شویم. امروز در حوزه زیست فناوری این امر را به عهده گرفته ایم. ما از بخش صنعت کشور نمی خواهیم که وارد عرصه های ریسک پذیر شویم بلکه انتظار داریم که مواردی که از مرحله ریسک عبور کرده اند را به فاز صنعتی برسانند.

قانعی با بیان اینکه ما سرمایه گذاری صنعتی نمی توانیم انجام دهیم اما اگر صنعت در این عرصه شکست خورد، مقصر ما هستیم که نتوانسته ایم صنعت را بارور و به روز کنیم، تاکید کرد: صنعت باید متقاضی شود و ما نیز باید وارد این عرصه شویم.

او ادامه داد: ورود صنعت به میدان می تواند روند نزولی دانش بنیان ها را متوقف کند. دانش بنیان ها پس از تشکیل مشکل بازار دارند و اگر صنعت به کمک دانش بنیان ها بیاید می تواند این مجموعه ها را به قله افتخار برساند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشگاه های کشور امروز بر اساس موضوعات مختلف دسته بندی شده است و امروز هر دانشگاهی فقط سه ماموریت دارد. ما با دانشگاه ها قرارداد بسته ایم و امروز می دانیم کدام دانشگاه با کدام شرکت در حال همکاری است. ما به شرکت ها اعتبار می دهیم تا با دانشگاه ها قرارداد امضا کنند. در گام بعد این ارتباط با صندوق نوآوری و در آخر با صنعت مرتبط کرده ایم. این همان نظام نوآوری است که رهبری نیز بر آن تاکید داشتند. نظام باید تمام اجزایش در محل خودش تعبیه شوند.

به گفته قانعی باید همه اجزا با یکدیگر کار کنند. این یک اتفاق خوب است و با همکاری با سازمان تدارک پزشکی هلال احمر نیز می توانیم در این عرصه نتایج خوبی را مشاهده کرد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز