معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا مطرح کرد:

اجرای طرح اصناف دوست دار سلامت در فسا/ نظارت برخط راهی برای کنترل پروتکل های بهداشتی

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۷:۰۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۳۶۲۹۷
اجرای طرح اصناف دوست دار سلامت در فسا/ نظارت برخط راهی برای کنترل  پروتکل های بهداشتی
کرونا سبب شد تا بسیاری از اصناف آسیب دیده و دچار مشکل شوند و معیشت آن ها تحت تاثیر قرار گیرد. در راستای سامان دهی این حوزه و جلوگیری از آسیب به کسبه، طرح اصناف دوست دار سلامت در شهرستان فسا به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش برنا؛ اولین روزهای آذر سال ۱۳۹۹ شاید برای تعداد زیادی از خانوارهای اصناف و کسبه روزهای سختی بود زیرا به مدت ۱۴ روز تعطیل شدند. تعطیلی صنوف مختلف و محدودیت‌ های تردد که از نخستین روز هفته یکم آذر در استان های مختلف به اجرا درآمد، کوچه و خیابان‌ های شهر را در سکوت فرو برد و حتی آن دسته از کسبه ای که اصول بهداشتی را به صورت کامل رعایت می کردند به تعطیلی کشاند و صدای اعتراض برخی از کسبه را به گوش رساند که به چه علت با وجود این که پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند اما باید همچون دسته دیگری از کسبه که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، تعطیل شوند؟

جلال کریمی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان فسا در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: تقریبا یک سال است که بیماری کرونا کشور را درگیر کرده است و در این مدت تلاش های زیادی برای قطع زنجیره کرونا انجام شده است و راهکارهای متعددی در این زمینه مطرح شده است. سازمان بهداشت جهانی در این زمینه راهکارهای ثابت و خدشه ناپذیری ارائه کرده است که مهم ترین آن ها رعایت اصول بهداشتی است.

او افزود: استفاده از ماسک، شست و شوی مرتب دست و فاصله گذاری اجتماعی از جمله مهم ترین اقدامات در این عرصه است. برای شهروندان باید این اصل نهادینه شود که در صورتی که نیاز به خروج از منزل نیست، به بیرون مراجعه نکرده و در مکان هایی که تجمع صورت می گیرد، حاضر نشوند. با رعایت این موارد ابتدایی، کنترل بیماری دور از دسترس نیست.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: این بیماری سبب شد تا بسیاری از اصناف آسیب دیده و دچار مشکل شوند و معیشت آن ها تحت تاثیر قرار گیرد. در راستای سامان دهی این حوزه و جلوگیری از آسیب به کسبه، طرح اصناف دوست دار سلامت در شهرستان فسا جهت عملیاتی شدن، در حال نهایی شدن است.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در طرح اصناف دوست دار سلامت سه وجه را مورد توجه قرار می دهیم. نخست سلامت صنف، دوم عدم آسیب به معیشت کسبه و سوم سلامت مراجعه کننده و مشتری است. هدف کاهش آسیب و حفاظت از معیشت کسبه است. این طرح اگر برای اصناف و اماکن به مرحله اجرا درآید، می تواند کمک بزرگی به اصناف کرد تا در جهت حفظ معیشت، سلامت جامعه نیز مدنظر قرار گیرد. رعایت ماده 13 و بهداشت کار، اصل اساسی این طرح است که باید در تمامی زمان ها برقرار باشد.

او افزود: اقدامات مهمی دیگری که در کنار این اصول قرار می گیرد، طرح اصناف دوست دار سلامت را شکل می دهد. در گام نخست این اقدامات شامل رعایت کامل بهداشت تنفسی از جمله ماسک زدن اجباری برای متصدی و مشتری و برقراری تهویه مناسب اماکن ، گندزدایی هدفمند مغازه ها و بهداشت دست است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان فسا تصریح کرد: در مرحله بعد فضای فروشگاه ها مورد نظر است و باید به گونه ای فعالیت کنند که تجمعی در محل کسب و کار آن ها صورت نگیرد. این مواردی است که باید کسبه به آن ها پایبند باشند. در کنار این موارد فروشگاه ها باید خدمات غیرحضوری را به عنوان یک قابلیت در کنار سایر خدمات خود فراهم کنند. در مراکز خرید بزرگ و فروشگاه های بزرگ اهمیت این موضوع دوچندان می شود زیرا با فروش غیرحضوری می توانیم تا میزان قابل توجهی از تجمعات جلوگیری کنیم.

کریمی با اشاره به ساز و کار این طرح گفت: یک سامانه تحت عنوان salamat.gov.ir وجود دارد که وزارت بهداشت آن را راه اندازی کرده است و با مراجعه به این سامان و تکمیل پرسشنامه می توان سلامت اصناف را به صورت دوره ای ارزیابی کرد. از طریق این سامانه می توان به اصناف اخطار داده و برای آن ها کدرهگیری صادر کرد. در گام بعدی آموزش های آنلاین است که باید انجام شود و به صورت مستمر و پویا انجام می شود تا آسیب هایی که از روی ناآگاهی انجام می شود نیز از بین برود.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: نظارت بر این طرح به صورت آنلاین نیز میسر شده و در مراکز پایش غیرحضوری از طریق بازرسان بهداشتی و مجوزات لازم بوسیله دوربین های اماکن، رفتارهای بهداشتی و تجمعات رصد خواهند شد تا علاوه بر نظارت حضوری، نظارت غیرحضوری نیز انجام شود. مردم نیز می توانند از طریق سامانه های رسمی از جمله سامانه ١٩٠ ، فعالیت اصناف و یا تخلفات احتمالی را به حوزه بهداشت گزارش تا جهت برطرف شدن آن اقدامات لازم صورت گیرد.

او افزود: ما به دنبال راه اندازی یک سامانه برای این طرح هستیم. باید توجه داشت که این طرح هم از معیشت کسبه حمایت و هم سلامت جامعه را تضمین خواهد کرد. این طرح می تواند نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا کند به خصوص در این برهه زمانی که واکسن نیز وارد کشور شده است و در کنار آن می تواند زنجیره انتقال ویروس را به صورت موثری کنترل کند.

کریمی با اشاره به این که این طرح هزینه بسیار کمی را به کسبه تحمیل می کند، خاطرنشان کرد: صرفا کسبه ای که نیاز به نصب دوربین داشته باشند هزینه آن ها زیاد خواهد شد. در این طرح فروشگاه های کوچک نیز مجبور به نصب دوربین نخواهند شد و به صورت حضوری مورد بررسی قرار می گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان فسا گفت: این طرح به صورت پایلوت در شهرستان فسا آغاز شده است و در ابتدای کار با اداره صمت جلساتی برای هماهنگی برگزار شد. از این طریق با اصناف ارتباط گرفته و زمانی که مزایای طرح را مشاهده کنند قطعا از این طرح استقبال می کنند زیرا تنها مسیری است که می تواند به ادامه فعالیت اصناف کمک کند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی فسا اذعان کرد: ما در کنار این طرح باید به آموزش های بهداشتی نیز روی بیاوریم امری که پایه و اساس آن اعتماد ملی است و باید به این سمت حرکت کنیم. اگر ما بتوانیم با زبان روز با مردم صحبت کنیم تا اصول بهداشتی را رعایت کنند و اعتماد آن ها را جلب کنیم، مردم قطعا بیشتر رعایت کرده و کرونا به راحتی مهار می شود.

او افزود: این بیماری، یک بیماری نوپدید است و برای کنترل چنین همه گیری در جهان، نیاز به تغییر پروتکل ها و به روز رسانی آن بوده و برای همراهی رفتار جامعه،  به جلب اعتماد ملی نیاز داریم.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: برای رسیدن به یک ایمنی جمعی در بیماری های مسری تنفسی مثل کرونا، واکسن یک ضرورت است و یک راه حل علمی محسوب می شود. برای ایجاد ایمنی در کشور ضرورت دارد تا جمعیتی بین 60 تا 70 درصد جامعه ایمن شوند که دو مسیر پیش رو است. نخست ابتلا به بیماری که بسیار خطرناک و هزینه بر خواهد بود و دوم واکسیناسیون که منطق علمی است. با ایجاد اعتماد و تحقیقات و بررسی ها از سوی مراجع قانونی و علمی پژوهشی کشور می توان این اطمینان را در مردم ایجاد کرد که با تزریق واکسن می توانیم زنجیره این بیماری را قطع کنیم.

کریمی ادامه داد: باید توجه داشت که برای واکسیناسیون و ایمن سازی حداقل به 6 تا 8 ماه زمان نیاز است. مردم باید بدانند که در کنار واکسیناسیون ضرورت دارد موارد بهداشتی را همچنان رعایت کنند. این انتظار وجود دارد که جهش های جدیدی را در ویروس مشاهده کنیم و به همین علت نباید این ویروس را دست کم گرفت. اگر ما اصول بهداشتی را رعایت نکنیم این تضمین وجود ندارد که دیگر به آن مبتلا نشویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان فسا در پایان اظهار کرد: در شهرستان فسا ما نیز دستخوش مشکلات عدیده ای در خصوص بیماری کرونا قرار گرفتیم اما به علت وجود یک هماهنگی بین دستگاهی به خوبی این بیماری کنترل شد به شکلی که در این شهرستان 220 هزار نفری آمار جان باختگان در حدود 170 نفر است. شهروندان نیز به خوبی در این عرصه در کنار ما بودند و این سبب شد تا موج های کرونا کنترل شود. امروز ضرورت دارد تا مردم توصیه های بهداشتی را برای کنترل بیماری در دستور کار قرار دهند و مهار این بیماری صرفا وظیفه یک نفر نیست و باید همگان در این عرصه حضور فعالی داشته باشند.

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز