برنا گزارش می دهد؛

واکسن روسی قابل اطمینان است؟

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۴:۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۳۶۴۹۲
واکسن روسی قابل اطمینان است؟
در روزهایی که واکسن روسی در حال ورود به کشور است و تزریق آن به شهروندان آغاز شده است، همچنان شک و شبهه در خصوص آن در میان برخی شهروندان وجود داشت که در این رابطه از آخرین وضعیت کادر دمانی که واکسن را تزریق کردند جویا شدیم.

به گزارش برنا؛ واکسن روسی اسپوتنیک وی تا پیش از تائید کارایی حدودا ۹۱ درصدی آن در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی چندان مورد توجه قرار نگرفت. یکی از دلایل نگاه آمیخته به شک و تردید به این واکسن عدم طی مراحل رایج علمی در جریان آزمایش بالینی آن بود. این شک و شبهه تا جایی پیش رفت که در داخل روسیه نیز شماری از شهروندان حاضر به تزریق واکسن اسپوتنیک وی نشدند. 

بازبینی در نظرات

انجام تست ها و بررسی های بیشتر سبب شد تا جایگاه آن بار دیگر مورد بازبینی قرار گیرد. این امر سبب شد تا نشریه معتبر لنست نیز به آن جایگاهی مشابه واکسن های آمریکایی شرکت های داروسازی فایزر و مدرنا دهد و خبرها در خصوص تاثیر 91 درصدی آن را به صورت ضمنی تایید کند.

اما با این وجود در روزهایی که واکسن روسی در حال ورود به کشور است و تزریق آن به شهروندان آغاز شده است، همچنان شک و شبهه در خصوص آن در میان برخی شهروندان وجود دارد و حتی مسئولین کشوری نیز در راستای ایجاد اطمینان در میان شهروندان آن را به نزدیکان خود تزریق کردند.

واکنش سازمان بهداشت جهانی به واکسن روسی

روز شنبه بود که ملیتا ووینوویچ، نماینده سازمان بهداشت جهانی در روسیه ابراز اطمینان کرد که هر سه واکسن تولید شده در روسیه علیه ویروس کرونا، توصیه این سازمان برای استفاده را دریافت خواهند کرد و شک و شبهه ها را در این خصوص کم رنگ تر کرد.

استفاده از آدنو ویروس در واکسن روسی

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز در این خصوص عنوان می کند که واکسن روسیه بر پایه حامل ویروس بوده و از این نظر معادل واکسن آسترازنیکا-آکسفورد است. این واکسن دو دوز دارد و ‌در حال حاضر نشان داده است که تا ۹۲ درصد در ایجاد ایمنی در انسان موفقیت دارد. این واکسن یک ویژگی دارد و آن این است که در ساخت آن از یک حامل ویروسی به نام آدنو ویروس استفاده شده است. استفاده از این حامل برای تولید واکسن قبلا و توسط شرکت آسترازنیکا-آکسفورد صورت گرفته بود. در تولید واکسن آسترازنیکا-آکسفورد از آدنو ویروس جنس شامپانزه‌ای استفاده شده بود ولی روسیه از آدنو ۵ و ۶ استفاده کرده است که پاسخ خیلی بهتری نسبت به واکسن آسترازنیکا می دهد. انتقادهایی که آن زمان به روسیه وارد می شد، به خاطر این بود که یک مقدار با سرعت وارد فاز سه شده وگرنه در مورد فناوری و تکنولوژی واکسن نقدی بر آن وارد نبود.

در این میان از روز سه شنبه هفته گذشته تزریق واکسن در دستور کار قرار گرفت و به صورت عمومی آغاز شد که خبرگزاری برنا با پرسش از چند نفر از کادر درمان بیمارستان امام خمینی (ره) نتایج نسبتا مشابهی را از دریافت کنندگان واکسن شنید.

تزریق واکسن هیچ عوارضی نداشت

یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی تهران 4 روز پس از تزریق واکسن گفت: من اوایل اسفند سال گذشته حس بویایی و چشایی خود را از دست دادم اما مبتلا به بیماری کرونا نشدم. پس از دریافت واکسن هیچ عارضه ای مشاهده نکردم. حتی پس از تزریق عوامل معمول تزریق سایر واکسن ها را نیز نداشته و همه چیز به صورت عادی ادامه پیدا کرد. 

او افزود: مطالعات مختصری در خصوص واکسن روسی داشتم اما اطمینان کامل به آن نداشتم و با شک و شبهه آن را تزریق کردم و هدف من این بود که برای پیشبرد علم پیش قدم شوم. من 50 درصد نسبت به این واکسن اطمینان داشتم.

این پرستار بیمارستان امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: پس از تزریق واکسن کرونا هر روز از مجموعه تزریق کننده با من تماس گرفته می شود و وضعیت من را جویا می شوند. در این تماس ها علائم من مورد بررسی قرار می گیرد و حال عمومی پرسیده می شود. مراقبت های خاصی در نظر گرفته نشده است اما این اخطار را دادند که ممکن است تا دو روز پس از تزریق واکسن علائم آنفولانزا در بدنم ظاهر شود که آن نیز در من بوجود نیامد. من مشغول به کار هستم و مشکل خاصی ایجاد نشده است.

پس از تزریق واکسن بدن درد داشتم

یکی از پرسنل بخش مامایی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز که واکسن کرونا را دریافت کرده است، گفت: من پس از تزریق واکسن روسی کرونا علائمی جزئی همچون بدن درد داشتم که آن نیز بعد از دو روز برطرف شد و یک علامت معمولی پس از تزریق هر واکسن است. من پس از تزریق واکسن روسی حس خوبی داشتم. در منزل فرزند دارم و پس از تزریق واکسن با خیال آسوده تری از محل کار به منزل می رفتم. من در گذشته به کرونا مبتلا نشده بودم. پس از تزریق واکسن یک بار با من تماس گرفته شد و حال من را جویا شدند و به علت تعطیلات امکان کنترل حضوری وجود نداشت. امروز در سلامت کامل مشغول به کار در درمانگاه هستم.

در خصوص واکسن روسی اطمینان کامل داشتم

یکی دیگر از پرستاران این بیمارستان اظهار کرد: من پس از تزریق واکسن کرونای روسی علائمی نداشتم. در گذشته نیز به کرونا مبتلا نشده بودم. هیچ تغییری در سیستم بدن من پس از تغییر واکسن ایجاد نشد. من مقاله های زیادی در این خصوص مطالعه کرده بودم و به یک اطمینان خاطر  رسیده بودم و سپس واکسن روسی را تزریق کردم.

تاثیر 90 درصدی واکسن اسپوتنیک وی

آن چه که از مجموع این صحبت ها حاصل می شود این است که نتایج اولیه تست واکسن کرونا حداقل بدون عوارض جانبی بوده است و باید منتظر ماند و مشاهده کرد که تاثیر آن در عمل بر روی دریافت کنندگان ایرانی تا چه میزان است. تاثیری که امروز مراجع معتبر سلامت در جهان آن را حدود 90 درصد و بالاتر از سایر نمونه ها ارزیابی کرده اند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز