وزیر بهداشت خبر داد:

هشدار؛ ورود به خیز سنگین کرونای جهش یافته/ قدرت سرایت و مرگ و میر کرونای جهش یافته بیش از اظهارات انگلیسی‌ها است/ خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس آماده کنید

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۱۵:۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۳۶۵۹۹
هشدار؛ ورود به خیز سنگین کرونای جهش یافته/ قدرت سرایت و مرگ و میر کرونای جهش یافته بیش از اظهارات انگلیسی‌ها است/  خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس آماده کنید
سعید نمکی نسبت به ورود ویروس جهش یافته هشدار داد و گفت: قدرت سرایت و مرگ و میر کرونای جهش یافته بیش از اظهارات انگلیسی ها بوده است و خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس آماده کنید.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در جریان اجلاس روسای دانشگاه ها که ظهر امروز شنبه 25 بهمن به صورت مجازی برگزار شد، گفت: شاید یکی از سخت ترین ایام مدیریت ما در مورد مبارزه با ویروس کووید 19 این روزها باشد. در تاریخ 10 دی خواستم اتفاقاتی دنبال شود و پیش بینی من ورود به خیز بیماری سنگین است.

او افزود: ما از قبل پیش بینی ورود ویروس انگلیسی را کرده بودیم. انگلیسی ها به دروغ گفتند 70 درصد قدرت سرایت دارد اما من گفتم قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتر است و متاسفانه به تازگی اقرار کردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تمام تلاش ما این است مرز ها را بیشتر رصد کنیم. و از ورود موارد غیر قانونی به مرزها هم جلوگیری شود.

نمکی با اشاره به ابتلا افراد دیگری به ویروس انگلیسی گفت: با خبر شدیم مرگ خانم 71 ساله در خیابان وحدت اسلامی که هیچ سفری نرفته بود و دو مورد ابتلای در آبیک قزوین و هشتگرد رخ داد ثابت کرد که ویروس انگلیسی در کشور منتشرشده و یکی از زنگ های خطر جدی مدیریت کرونا است.

او افزود: روزهای سختی آغاز شده و خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس آماده کنید. روش مبارزه با ویروس جدید و ویروس قدیم کرونا تفاوتی ندارد و باید رعایت پروتکل ها بهداشتی بیشتر مود توجه قرار گیرد.

نمکی با بیان اینکه در برخی نقاط کشور رعایت پروتکل های بهداشتی به 10 درصد کاهش داشته است افزود: توصیه های اضطراری این است که با رویکرد جدید ویروس مواجه هستیم. این ویروس مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری زایی و مرگ و میر بیشتر است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این ویروس در خیلی فضاها چرخیده، بیان کرد: ویروس انگلیسی و آفریقایی می تواند در دورترین مراکز خود را نشان دهد. باید تست ها را افزایش دهیم و باید به صورت همزمان تست رپید و پی سی آر لحاظ شود. بیمار علامت داری که تست منفی داشت را رها نکنید و مجدد بیمار تست شود و نمونه هایی برای مراکز دانشکده بهداشت، معاونت تحقیقات و انستیتو پاستور ارسال شود.

او با اشاره به جهش ویروس کرونا گفت: جهش مختص آفریقا و انگلیس نیست و ممکن است درون مرزهای ما نیز این اتفاق رخ دهد و از کشورهای همسایه وارد شود. باید به شدت از مرزها مراقبت شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: باید برای مطب های خصوصی برنامه ریزی شود و برای اولین جایگاهی که بیماران مراجعه می کنند اطلاعاتشان ثبت و رصد شود. مسافرت ها نباید انجام شود.

نمکی با تاکید بر مقاومت در قبال شکستن پروتکل ها گفت: اگر یک مورد مثبت جهش یافته پیدا شد به قرنطینه ها باید منتقل شود و روسای دانشکده ها از حمایت های ما برخوردار هستند.

نظر شما