سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

ابتلای ۹ نفر به کرونای انگلیسی تایید شده است/احتمال جهش ویروس در ایران وجود دارد/هیچ مسئول سیاسی خارج از شبکه واکسن دریافت نمی کند

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۲۱:۳۲:۵۸
کد خبر: ۱۱۳۶۷۵۵
ابتلای ۹ نفر به کرونای انگلیسی تایید شده است/احتمال جهش ویروس در ایران وجود دارد/هیچ مسئول سیاسی خارج از شبکه واکسن دریافت نمی کند
علیرضا رئیسی گفت: تمهیدات و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم سبب شد تا میزان بستری ها امروز به زیر 1000 نفر رسیده و به حدود 700 نفر برسد و آمار جان باختگان نیز دو رقمی شود.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه زنده تلویزیونی گفت: تمهیدات و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم سبب شد تا میزان بستری ها امروز به زیر 1000 نفر رسیده و به حدود 700 نفر برسد و آمار جان باختگان نیز دو رقمی شود.

او افزود: ما از همان ابتدا پروازها را از انگلستان ممنوع کردیم تا از شیوع این بیماری به داخل کشور جلوگیری کنیم اما این امر اجتناب ناپذیر بود زیرا در کشورهای دیگر نیز شایع شده است و حتی در آفریقا نیز نمونه ای از آن دیده شده است و کشورهای همسایه ما را نیز درگیر کرده است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ویروس انگلیسی به شدت قدرت شیوع بیشتری دارد. این خیز ویروس که در خوزستان رقم خورده است به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بود و این موردی بود که مقامات بهداشتی آن استان گزارش کردند و در برخی مناطق رعایت پروتکل ها در این استان به زیر 20 درصد رسید.

رئیسی ادامه داد: وقتی یک نفر در جامعه به ویروس انگلیسی مبتلا می شود و سابقه خارج از کشور رفتن نیز ندارد، به این معنا است که ویروس جهش یافته در جامعه منتشر شده است. تا به امروز 9 نفر به صورت مستند به ویروس انگلیسی در کشور مبتلا شده اند. یک نفر در اهواز، یک نفر در آبیک و هفت نفر در تهران به این ویروس مبتلا شده اند. شخصی که در اهواز مبتلا بود به تازگی از هلند آمده بود. در آبیک 187 نفر از اطرافیان فرد مبتلا مورد آزمایش قرار گرفتند و همگی منفی بودند اما 4 نفر از بستگان او مثبت شدند که هیچ ارتباطی در چند هفته اخیر با فرد مبتلا نداشتند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ویروس های تنفسی به راحتی منتشر می شوند و از طریق واسطه ممکن است انتشار پیدا کند و صرفا با ممنوعیت پرواز امکان کنترل آن نیست. ویروس ها در طول زمان دچار جهش یافتگی می شوند و کرونا نیز همین مسیر را طی کرده است و قدرت چسبندگی آن بیشتر شده است. این ویروس در آفریقای جنوبی به شکل دیگه ای جهش یافته است و ممکن است در ایران نیز به نوع دیگری جهش یافته باشد.

او افزود: خوشبختانه روند شیوع بیماری که در مازندران صعوی بود کنترل شده و از 15 شهر نارنجی که داشت حدود 8 شهر  به زرد تبدیل شدند و فعلا 7 شهر نارنجی باقی مانده که امیدوارم به زودی تغییر رنگ دهند این درحالیست که در استان‌های گلستان و گیلان نیاز به مراقبت شدید داریم و متاسفانه در بوشهر  نیز با یک شیب ملایم روبه رو هستیم. در مجموع 9 شهر قرمز، 39 شهر نارنجی، 228 شهر زرد و 172 شهر آبی داریم.

رئیسی تاکید کرد: قدرت کشندگی ویروس انگلیسی 30 درصد بیشتر است و این به ما هشدار می دهد که باید همچنان به صورت جدی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. امروز انگلیس با 78 میلیون جمعیت نزدیک به 4 میلیون مبتلا داشته و با وجود زیرساخت قوی بهداشتی امروز رتبه اول مرگ و میر در اروپا را دارد و نزدیک به 140 هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اذعان کرد: عدم رعایت پروتکل های بهداشتی سبب شد امروز وضعیت خوزستان قرمز شود و ارتباطی به ویروس جهش یافته انگلیسی ندارد، هر چند ممکن است مواردی نیز از آن مشاهده شود. یکی از ویژگی های ویروس انگلیسی این است که سن پایین تر را درگیر می کند و میانگین افراد جان باخته توسط ویروس انگلیسی 3 تا 5 سال کم تر از ویروس عادی است. همیشه بعد از گذشت مدتی از اپیدمی دو اتفاق در آمار رقم می خورد. در ابتدا آقایان و افراد مسن تر بیشتر مبتلا می شوند اما با مرور زمان زنان و افراد کم سن و سال نیز بیشتر درگیر می شوند.

او افزود: امروز رئیس جمهوری تاکید کرد که مرزها برای کنترل ویروس انگلیسی به صورت سخت گیرانه کنترل شوند و اگر نیاز شد افراد مشکوک نیز وارد قرنطینه شوند. امروز منع تردد شبانه در تمامی شهرها وجود دارد و منع تردد به شهرهای زرد نیز صورت گرفته است. در شهرستان آبیک یکی از روستاها به صورت کامل قرنطینه شد. تمام تلاش ما این است که پروتکل ها رعایت شود تا مردم شب نوروز را به خوبی و خوشی سپری کنند.

رئیسی ادامه داد: امروز مهم ترین ابزار برای مقابله با کرونا واکسیناسیون است. واکسیناسیون بیش از یک سال پروسه آن به طول می انجامد. امروز برای ایمن کردن جهان نیاز به این است که 5 میلیارد نفر واکسینه شوند و حداقل نیاز است 10 میلیارد دوز واکسن تولید شود. بنابراین تا پنج سال آینده زندگی به حالت عادی بر نمی گردد. ما در داخل کشور چند هدف گذاری انجام داده ایم. ما یک میلیون و 300 هزار نفر را در داخل کشور تا قبل از سال 1400 واکسینه خواهیم کرد. حدود 3 ماه بعد از آن می توانیم به واکسن داخلی دست پیدا کرده و می توانیم جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم. اگر 16 میلیون دوز واکسن کواکس هر چه زودتر به دست ما برسد این سرعت بیشتر خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: امید است بعد از خرداد ماه بتوانیم ماهانه 10 میلیون دوز واکسن تولید کرده و اگر این روند به خوبی پیش رود می توانیم تا پایان سال 1400 کل کشور را واکسینه کنیم. همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی مطمئن ترین راه برای کنترل بیماری کروناست. در شبانه روز گذشته فقط در ایالات متحده نزدیک به 5000 نفر فوت کرده اند و این نشان می دهد که با وجود واکسیناسیون اما نتیجه آن زمان بر است.

او افزود: سخت گیری هایی که در خصوص واکسن رازی انجام می شود به این علت است که باید مطمئن شویم که این واکسن آماده تزریق است. تولید واکسن رازی بسیار دقیق ئ علمی است و فاز انسانی آن نیز به زودی شروع خواهد شد.

رئیسی در پایان گفت: هر واکسنی که وارد می شود کد خاص دارد و مشخص می شود که هر کدام آن ها به چه کسی تزریق می شود و اجازه نخواهیم داد بازار سیاه در این زمینه ایجاد شود. تمامی مشخصات در سامانه ثبت می شود. اگر یک واکسن در بازار آزاد پیدا شود با داشتن کدهایی که دارد می توان فهمید از کجای شبکه خارج شده است. مبحث قاچاق یک اتفاق مجزا است اما واکسن های وارد شده به بازار سیاه راه پیدا نمی کند. این که گفته می شود واکسن فایزر به یک نهاد خاص داده شده است بسیار مضحک است و به صورت خنده داری نیز نامه ها را جعل می کنند. ما حتی برای امحای ویال واکسن ها نیز برنامه داریم و اجازه نخواهیم داد در این عرصه نابسامانی صورت گیرد. هیچ مسئول سیاسی خارج از شبکه واکسن تزریق نخواهد شد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز