کشف یک خوشه ستاره‌ای با سیاه چاله‌های متعدد

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۱:۳۶:۲۵
کد خبر: ۱۱۳۸۷۷۶
کشف یک خوشه ستاره‌ای با سیاه چاله‌های متعدد
ستاره‌شناسان موفق به کشف یک خوشه ستاره‌ای شدند که دارای سیاه چاله‌های متعدد و کوچکی در مرکز خود است.

به گزارش برنا؛ بیشتر خوشه های ستاره ای، یک سیاهچاله در مرکز سیستم های خود دارند اما ستاره شناسان به تازگی موفق به کشف یک خوشه ستاره ای جدید شده اند که به جای یک سیاه چاله بزرگ، سیاه چاله‌های متعدد و کوچکی در مرکز خود دارد.

محققان این خوشه را با استفاده از تلسکوپ «هابل» ناسا و فضاپیمای Gaia متعلق به سازمان فضایی اروپا، کشف کردند. این خوشه ستاره ای حدود هفت هزار و ۸۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

داده ها حاکی از آن است که جرم پنهان در مرکز این خوشه ستاره ای، دستکم از یک سیاه چاله «میانی» و نیز سیاه چاله های ستاره -جرم بیشتری پر شده است.

«ادورادو ویترال» و «گری مامون» از موسسه ستاره شناسی پاریس در فرانسه در مقاله ای درباره این کشف نوشته اند که شعاع کوچک این ماده تاریک نشان می‌هد که از ستاره های متراکم (کوتوله های سفید و ستاره های نوترونی) و سیاه چاله های ستاره-جرم تشکیل شده است.

سیاه چاله‌های ستاره-جرم، در واقع پایان مسیر تکامل ستاره‌های بزرگ‌ جرم است. با این حال کسی از منشا سیاه‌چاله‌های کلان ‌جرم خبر ندارد و نمی‌دانیم چرا به نظر می‌رسد که تقریبا در مرکز تمام کهکشان‌ها، از جمله کهکشان راه شیری ما، یک سیاه چاله کلان‌جرم قرار دارد.

این محققان افزودند که این سیاه چاله های ستاره-جرم باید بر جرم این ماده تاریک تسلط داشته باشند، در غیر این صورت بیش از ۲۵٪ آنها از این خوشه متواری می شوند.

این محققان در نتیجه گیری اظهار داشتند که این مطالعه، اولین مطالعه ای است که هم جرم و هم وسعت آنچه را ارائه می دهد که به نظر می رسد مجموعه غالبی از سیاه چاله ها در مرکز یک خوشه ستاره ای باشد.

آنها این کشف را هیجان انگیز توصیف کردند زیرا می تواند قطعه دیگری از شواهدی باشد که نشان از وجود این سیاه چاله های مرموز و کوچک دارد.

نظر شما