معاون وزیر بهداشت:

مخاطرات اجتماعی ابتدا مردان را درگیر می‌کند/خطرپذیری در مردان بالاتر است

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۳:۴۶:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۸۹۰۱
مخاطرات اجتماعی ابتدا مردان را درگیر می‌کند/خطرپذیری در مردان بالاتر است
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مخاطرات اجتماعی در ابتدا متوجه مردان جامعه می شود، گفت: مردان نسبت به سلامتی خود توجهی ندارند یا کم توجه هستند و حتما نیاز است که در سبک زندگی و رویکردهای خود نسبت به مراجعه به پزشک و مراکز سلامت تجدید نظر کنند.

به گزارش برنا؛ علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنجمین کنگره سلامت مردان که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: براساس آمارهایی که از دنیا و از جمله ایران جمع آوری شده، می بینیم که از ابتدای همه گیری کووید 19 تاکنون، مردان بیش از زنان مبتلا شده اند و حتی در ارتباط با بحث مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در مردان به نسبت بالاتری اتفاق افتاده است. این موضوع را می توان از چند جهت بررسی کرد، اما اینکه سیستم ایمنی مردان از زنان ضعیف تر است یا دلایل دیگر دخیل است را باید بیشتر مورد مطالعه قرار داد. 

او افزود: اما آنچه که می توان با قاطعیت اعلام کرد، این است که روحیه خطرپذیری در مردان بالاتر است، به این دلیل که بیشتر در معرض ابتلای ویروس بوده و به دلیل شغلشان در جامعه بیشتر حضور دارند. به بیان دیگر، مردان به دلیل اعتماد به نفسی که دارند تصور می کنند که شاید چون مرد هستند، کمتر مبتلا می شوند.

رییسی خاطرنشان کرد: از نکاتی که مطرح شد می توان نتیجه گرفت که اگر آسیبی در جامعه به صورت گسترده وجود داشته باشد، در درجه اول مردان در معرض خطر هستند. نکته بعدی اینکه مردان به محض بیمار شدن به پزشک مراجعه نمی کنند و کم توجهی به این موضوع و دیر مراجعه کردن، منجر به وسیع شدن آسیب در مردان می شود. برای مثال در موضوع کووید 19 نیز بسیاری از افراد به دلیل دیر مراجعه کردن به بیمارستان و پزشک، متاسفانه فوت کردند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه زنان بیش از مردان به پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند، بیان کرد: مردان نیز باید به سلامتی خودشان بیشتر اهمیت دهند و به محض مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند.

او گفت: در این پاندمی متوجه شدیم که اکثر محدودیت هایی که اعمال می کنیم، درمورد مشاغلی است که آقایان به آنها مشغول هستند. مثل مغازه ها یا تاکسی ها. تعداد زیادی از راننده های اسنپ که کووید مثبت بودند را شناسایی کرده و در سامانه های که داشتیم توانستیم که مانع این بشویم که به جابجایی مسافر مشغول شوند.

رییسی با بیان اینکه موضوع سلامت مردان در اکثر کشورها جزو اولویت ها است، تصریح کرد: بحث بیماری های خاص مردان به ویژه سرطان ها مانند سرطان پروستات، موضوعی است که حتما باید به آن پرداخته شود.

او گفت: در بحث واکسیناسیونی که جزو برنامه هایمان است، با توجه به اینکه گروه های هدف را تعیین کردیم، بحث جنسیت مطرح نیست. این اولویت بندی شامل گروه های آسیب پذیر است. کادر بهداشت و درمان جزو اولویت های اول هستند و بعد از آنها، افراد سالمند، جانبازان مخصوصا جانبازان شیمیایی و به همین ترتیب سالمندان.

رییسی افزود: با توجه به اطلاعات ثبت شده در سامانه هایمان، اگر نسبت بگیریم، بیشتر آقایان هستند که به مراکز ما مراجعه نکرده اند. مردان متاسفانه نسبت به سلامتی خودشان توجهی ندارند یا کم توجه هستند و حتما نیاز است که در سبک زندگی و رویکردشان نسبت به مراجعه به پزشک و مراکز سلامت تجدید نظر کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز