سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تشریح کرد؛

آخرین وضعیت تولید و واردات واکسن کرونا/ چه کسانی در اولویت واکسیناسیون هستند؟/ غسال ها در اولویت اول واکسیناسیون هستند

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۱۴:۲۸:۲۹
کد خبر: ۱۱۳۹۴۲۲
آخرین وضعیت تولید و واردات واکسن کرونا/  چه کسانی در اولویت واکسیناسیون هستند؟/ غسال ها در اولویت اول واکسیناسیون هستند
علیرضا رئیسی به تشریح آخرین وضعیت تولید و واردات واکسن کرونا پرداخت و گفت: 250 هزار دوز واکسن چینی در راه ایران است. اسپوتنیک وی روسیه به ایران وارد می شود و یکی از سه واکسن برتر دنیا در حوزه اثربخشی است که پلتفرم آن مانند استرازنکا است و اثربخشی خوبی به میزان ۹۱.۶ درصد دارد.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: هدف ما این است که در سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم. از سال آینده هم سه واکسن تولیدی داریم؛ یک واکسنی که در پاستور در حال تولید است و از نظر زمانی نزدیک ترین واکسنی است که وارد بازار خواهد شد.

او افز.د: دوم واکسن کووبرکت است و پیش بینی می شود تا اردیبهشت ماه بتوانیم حدود ۱.۵ میلیون دوز در ماه ظرفیت تولید داشته باشیم اما از تیر ماه به بعد می توانیم ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز تولید کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اگر این اتفاق بیفتد و همه مراحل به خوبی پیش رود، می توانیم ظرف چهار ماه بعد از آن همه کشور را واکسینه کنیم، تصریح کرد: بنابراین در خوش بینانه ترین حالت تا آذر سال آینده مشغول واکسیناسیون هستیم و در بدبینانه ترین حالت تا پایان سال ۱۴۰۰ می توانیم هدف دوم را که قطع زنجیره است، جلو ببریم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در وهله اول می توانستیم ۱۰ هزار نفر را واکسینه کنیم، در همین ۳۶ هزار نفر هم یک اولویت بندی انجام دادیم. به این صورت که افرادی که قبلا کرونا گرفته بودند که ۱۱ هزار نفر بودند، از لیست خارج شدند و بعد هم بخش های ویژه ای را مدنظر قرار دادیم. در مرحله دوم ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وارد شد، حال ما بر اساس اولویت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل کادر بهداشت و درمان، خانه سالمندان، جانبازان و معلولین به ویژه شیمیایی و تنفسی، مراکز نگهداری بیماران‌مزمن، غسال ها، افراد سالمند دارای بیماری زمینه ای و... هستند.

رئیسی گفت: در فاز دوم افراد سالمند ۸۰ سال به بالا، ۷۵ سال به بالا و ۷۰ سال به بالا و ۶۵ سال به بالا و گروه ۱۶ تا ۶۴ سالی که دارای بیماری زمینه ای هستند، قرار دارند. فاز بعد مراکز تجمعی مانند زندان ها، پادگان ها، نیروهای نظامی و انتظامی و راننده ها و فاز چهار که عموم مردم هستند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک به دستمان رسیده و فکر می کنم در هفته آینده هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دستمان می رسد، ۴.۲ میلیون دوز واکسن استرازنکا نیز به دستمان می رسد که قول دادند اجرا کنند و در اسفند ماه به دستمان برسد. با این حساب یک جمع بندی کنیم، تقریبا قریب به ۴.۵ میلیون دوز واکسن باید تا قبل از پایان سال به دست ما برسد که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا می توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت مان است، واکسینه کنیم. البته همه اینها برنامه ریزی شده است.

ادامه گفتگو را در فیلم ذیل مشاهده کنید:

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز