تزریق امید به روح زنان آسیب‌ دیده

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۰۸:۴۸:۵۰
کد خبر: ۱۱۳۹۹۸۳
تزریق امید به روح زنان آسیب‌ دیده
شرکت در کلاس‌های روان درمانی برای مادران و فرزندان آسیب دیده‌شان اهمیت بسزایی دارد، چنین کلاس‌هایی کمک می‌کند تنش و افسردگی روحی آنها کاهش یافته و امید به زندگی و آینده در روح آنها دمیده شود.

به گزارش برنا؛ شیوع ویروس کرونا و بویژه نوع انگلیسی آن بسیاری از کسب و کارها در سراسر دنیا را تعطیل کرده یا از رونق انداخته است که در این میان افراد آسیب پذیر جامعه بیش از سایر اقشار آسیب دیده و شاید اقدامات دیرهنگام منجر به افسردگی و آسیب پذیری بیشتر آن ها شود چرا که در کنار فشارهای اقتصادی که این قشر را تحت تاثیر قرار می دهد، فشارهای روحی ناشی از آن مزید بر علت شده و ضرورت توجه به این اقشار بیش از گذشته احساس می شود.

در این میان بسیاری از موسسات و انجمن های خیریه در تلاش هستند تا شاخص نمودار خود را برای کمک به اقشار کم برخوردار جامعه بالا نگه دارند. هرچند در این روزها آنها نیز به مشکل برخورده اند اما تمام تلاششان این است با تزریق امیدواری به جامعه به کمک این  افراد بروند تا این روزهای سخت برای آنها سخت تر و بدتر نشود.

رضا منصورنیا معاون ارتباطات بنیاد نیکوکاران شریف در این دوره خاص از برگزاری کارگاه های روانشناسی برای مادران و کودکان آسیب دیده تحت پوشش مجموعه شان می گوید. آنها با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سعی دارند به هر ضرب و زوری مادران آسیب دیده روحی را به این کلاس ها بکشانند تا در آینده  بتوانند آنها را برای مهارت آموزی و نجات دادن  زندگی خود و فرزندانشان کمک کنند.

مادرانی که باوری به زندگی و آینده ندارند

زن جوان به صندلی تکیه  داده و به  نقطه ای خیره شده است. هر چند وقت یکبار چشم هایش پر می شود و سعی می کند با پلک زدن مداوم از سرازیر شدن اشک هایش جلوگیری کند. منتظر شروع کلاس روانشناسی است. او رسیدن به همین نقطه بعد از 8 ماه شرکت در کلاس های روانشناسی را بسیار ارزشمند می داند و معتقد است با همین کلاس ها توانسته به مشکلات گذشته اش چیره شود و مسیر خود را برای به سرپرستی گرفتن فرزندانش پیدا کند.

منصورنیا می گوید: این مادر یکی از زنانی است که در بدو ورود به مجموعه بسیار ناتوان و آسیب دیده روحی بود. فرزندانش توسط همسر جدیدش مورد آزار قرار گرفته و وقتی این خانم متوجه ماجرا می شود همسرش را برای رفاه حال فرزندانش ترک می کند. وقتی به ما مراجعه کرد که روحیه خوبی نداشت اما امرو با گذشت 8 ماه و شرکت در کلاس های روانشناسی حال و روز بهتری نسبت به  قبل دارد. توانش را پیدا کرده و آماده این است که سرپرستی فرزندانش را به عهده بگیرد.

 مدت ها است که در بنیاد نیکوکاران شریف با جدیتی بیش از قبل کلاس های روانشناسی بالینی برای مادران آسیب دیده و سرپرست خانوار و فرزندان آنها برگزار می شود بویژه در این شرایطی که آنها بیش از پیش نیاز به حمایت و امیدواری به آینده دارند.

در این کلاس ها مادران سرپرست خانوار یاد می گیرند که در مرحله اول شرایط نابسامان خود را بپذیرند و سپس برای بهبود اوضاع گام بردارند. خیلی از این مادران به دلیل آسیب های متعددی که در زندگی دیده و سپری کرده اند، در بدو ورود باور، اعتقاد و امیدی به زندگی و آینده ندارند. حتی برخی حاضرند زندگی شان تمام شود اما کارشناسان ما با توجه به شرایط روحی و روانی مادر و نوع آسیبی که متحمل شده اند، ورود کرده و در جلسات مداوم روانشناسی سعی می کنند آنها را به روال عادی زندگی بازگردانند.

جلسات روانشناسی اجباری است

شرکت در کلاس های روانشناسی اهمیت زیادی دارد. اینطور نیست که مادران هر زمان دلشان بخواهد در این کلاس ها حضور پیدا کرده یا شرکت نکنند. به همین دلیل بنیاد نیکوکاران شریف این کلاس را پیش نیاز هر نوع حمایت دیگری از جمله سبد کالا و مستمری برای این مادران در نظر گرفته است. شاید شرایط روحی این مادران به صورتی نباشد که بخواهند در کلاس ها شرکت کنند. ممکن است منزوی شوند و فقط برای دریافت مستمری یا سبدخانوار و حمایت های دیگر به ما مراجعه کنند اما از آنجایی که به چشم مشاهده کرده ایم که جلسات روانشناسی چه معجزه ای کرده، به مادران توصیه کرده  ایم که برای دریافت حمایت های دیگر باید در این کلاس ها شرکت کنند.  

همین جلسات روانشناسی کمک می کند آنها در مرحله بعد امید به زندگی پیدا کرده و برای ساختن زندگی خوود و فرزندانشان قدم های مثبتی از جمله مهارت آموزی را بردارند. وقتی مادر از نظر روانی به شرایطی پایدار برسد؛ می تواند خود و فرزندش را مدیریت کند. به همین دلیل از چند جلسه بعد خودشان مایل به شرکت در این کلاس ها و بهبود حال روحی و جسمی شان هستند. همچنین در کنار این جلسات ما برنامه های پزشکی نیز برای انها در نظر گرفته ایم تا از نظر پزشک زنان نیز تحت نظر باشند.

اما برای رفاه حال مادران در ساعاتی که آنها در کلاس روانشناسی حضور دارند، فرزندانشان نیز در کلاس بازی درمانی همراه با کارشناسی متخصص سرگرم می شوند. در واقع در این کلاس بچه ها طی بازی درمانی هم از مشکلاتشان می گویند و هم کارشناسان برای کاهش تنش و افسردگی به آنها کمک می کنند.

در این روزها یکدیگر را تنها نگذاریم

منصورنیا درباره وضعیت بنیاد در دوره کرونا می گوید: تمام این خدمات و حمایت ها به مادران و فرزندان آنها با کمک های مردمی و هیات امنا انجام می شود. در این میان خیلی از کمک های مردمی از سوی اقشار متوسط جامعه صورت می گرفت. درست است که مبالغ خیلی بالا نبود اما تعداد بالا کمک مان می کردند.

اما از زمان شیوع کرونا بنیاد و خیلی از مجموعه های خیریه با ریزش کمک های مردمی مواجه بوده  اند. در این شرایط به دلیل از رونق افتادن کسب و کارها و فشارهای اقتصادی، گروه هایی از اقشار متوسط نیز خودشان به مرحله  پایینی از نظر تمکن مالی تزل پیدا کرده و شرایط خوبی ندارند. به همین دلیل نمی توانند مثل سابق کمک مالی داشته باشند.

به گفته منصورنیا خیلی از زنان دستفروش از زمان شیوع کرونا، وابستگی شان به مجموعه آنها نسبت به قبل بیشتر شده. «خب یکی  از مراحل کاری ما در بنیاد حرفه آموزی است تا از این مسیر زنان سرپرست خانوار مستقل شده و خودشان کسب درآمد کنند اما در این شرایط این کار خیلی سخت شده است. این درحالی است که با توجه به ریزش کمک های مردمی بضاعت ما نیز محدودتر شده اما با این حال سعی می کنیم آنها را تنها نگذاریم و امیدواریم مردم با همراهی و همدلی و یاری خداوند یکدیگر را تنها نگذاشته تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.

منبع: ایرنا

نظر شما