دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی:

برخی توصیه های اشتباه کرونایی منجر به چاقی می شود/ احتمال ابتلای افراد چاق به نوع شدید کرونا بیشتر است/ هیچ دارویی منجر به لاغر شدن نمی شود

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۱۰:۵۹:۴۰
کد خبر: ۱۱۴۰۰۷۱
برخی توصیه های اشتباه کرونایی منجر به چاقی می شود/ احتمال ابتلای افراد چاق به نوع شدید کرونا بیشتر است/ هیچ دارویی منجر به لاغر شدن نمی شود
محمد هاشمی گفت: باید توجه داشت که در میان افراد بستری شده در بیمارستان ها به علت مبتلا شدن به کرونا، مرگ و میر میان افرادی بیشتر است که یا چاق هستند و یا بیماری زمینه ای همچون دیابت دارند. افرادی که چاق هستند احتمال ابتلای آن ها به نوع شدید کرونا بیشتر است.

به گزارش برنا؛ هفته سلامت مردان بهانه ای شد تا روزی به نام شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی نام گذاری شود. تعطیلی غالب باشگاه های ورزشی، زندگی کارمندی و کارگری، ترافیک سنگین و سایر دغدغه های موجود در جامعه در عمل فرصت هرگونه تحرکی را از مردان گرفته است و به وضوح می توان اضافه وزن را در میان برخی شهروندان به همین علت مشاهده کرد. اتفاقی که به نظر می رسد علاوه بر تبعاتی همچون چاقی، بر سایر حوزه های سلامت مردان نیز تاثیر می گذارد.

بیکاری بیشتر منجر به پرخوری بیشتر می شود

محمد هاشمی، دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که همزمان با همه گیری کرونا شده و تغییراتی در سبک زندگی آقایان ایجاد کرده است. بیکاری بیشتر منجر به پرخوری می شود و این امر را می توان به وضوح در سنین مختلف مردان در جامعه مشاهده کرد.

او افزود: باید توجه داشت که در میان افراد بستری شده در بیمارستان ها به علت مبتلا شدن به کرونا، مرگ و میر میان افرادی بیشتر است که یا چاق هستند و یا بیماری زمینه ای همچون دیابت دارند. افرادی که چاق هستند احتمال ابتلای آن ها به نوع شدید کرونا بیشتر است. 

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از این اتفاقات دو راهکار وجود دارد تا مردان در امان باشند. نخست مراقبت های بهداشتی در خصوص پیشگیری از مبتلا شدن به کروناست. افراد چاق و دیابتی باید این مقوله را جدی تر گرفته چرا که خطر بیشتری آن ها را تهدید می کند.

ورزش کردن منجر به لاغری می شود؟

هاشمی ادامه داد: مردان باید شیوه زندگی خود را در قرنطینه به گونه ای تغییر دهند که اضافه وزن گریبان گیر آن ها نشود. اگر کنترل وزن در دستور کار مردان قرار نگیرد به زودی کار برایشان سخت تر خواهد شد. آثار ورزش را نمی توان بر روی سلامتی مردان نادیده گرفت و همواره تاکید می شود که در راستای سلامتی باید تحرک متناسب با سن و سال را داشت اما نباید فراموش کرد که در درمان چاقی، ورزش کردن به مراتب اثر کم تری دارد و باید الگوی تغذیه اصلاح شود.

او افزود: آن چه که در کنترل و مهار چاقی در مردان تاثیر زیادی دارد، نحوه تغذیه و خورد و خوراک آقایان است. زمانی که ورزش انجام می دهیم، کالری زیادی از دست نمی دهیم و چه بسا که آقایان پس از آن به مراتب با خوردن غذاهایی، به مراتب کالری بیشتری دریافت کنند. ورزش در بهسازی عضلات و تقویت سیستم تنفسی ما نقش موثری دارد اما نمی توان آن را به تنهایی برای کنترل چاقی مدنظر قرار داد.

باید از صرف غذاهای پرچرب خودداری کنیم

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران تصریح کرد: در راستای مهار چاقی باید سفره و تغذیه خود را کنترل کنیم. باید از صرف غذاهای پرچرب خودداری کرد و رژیم غذایی در دستور کار قرار گیرد که تنوع زیادی داشته باشد و گروه های مختلف غذایی در آن جای گیرد و متناسب با فعالیت روزانه مصرف شوند.

هاشمی در خصوص برخی باورهای اشتباه در ایام کرونا گفت: برخی توصیه های نادرست در ایام کرونا تبدیل به باورهای عمومی شده است و برای نمونه عنوان می شود که افراد باید کالری بیشتری دریافت کنند تا مقاومت بدن آن ها بالاتر رود اما چنین نیست. خوردن غذاهایی که طبع گرم ایجاد می کند نیز نمی تواند صحت داشته باشد ولی مبنای علمی ندارد و تاثیری بر کرونا ندارد و صرفا سبب می شود تا افراد چاق تر شوند.

تنها شیوه موثر برای مهار چاقی اصلاح الگوی تغذیه است

او افزود: برای درمان و کنترل چاقی تنها شیوه موثر اصلاح الگوی زندگی و تغذیه است. داروهایی که به اشکال مختلف معرفی و یا عرضه می شود به هیچ وجه درمانی علمی نیست و سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در پایان گفت: مهم ترین عامل چاقی در آقایان سبد خوراکی آن ها در طول روز است. در این عرصه هنوز تحقیق کاملی صورت نگرفته است اما چاقی در مردان بیشتر به نظر می رسد مربوط به همین علت باشد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز