رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی:

سرطان معده و پروستات در میان مردان بیشتر شایع است/ نیترات عامل اصلی سرطان معده/ کرونا می تواند پیشرفت سرطان را بیشتر کند

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۵:۲۰:۵۹
کد خبر: ۱۱۴۰۸۰۷
سرطان معده و پروستات  در میان مردان بیشتر شایع است/ نیترات عامل اصلی سرطان معده/ کرونا می تواند پیشرفت سرطان را بیشتر کند
محمدرضا قوام نصیری گفت: امروز سرطان معده، که یک سرطان سخت است، بیشترین فراوانی را در کشور دارد و به این علت درمان کم تر در آن به نتیجه می رسد که در ابتدا با سوهاضمه اشتباه گرفته می شود و غالبا دیر به مراحل درمان می رسند پس از سرطان معده، سرطان پروستات در میان مردان ایرانی بیشتر شایع است.

به گزارش برنا؛ مطرح شدن این مبحث که بیماری های زمینه ای در دوران کرونا می تواند بر آسیب پذیر بودن شهروندان در مقابل این بیماری تاثیر گذار باشد بهانه ای شد تا به بررسی بیماری سرطان در هفته ای بپردازیم که به هفته سلامت مردان شناخته می شود و یکی از روزهای آن نیز سرطان های شایع مردان و مراقبت های پیش گیرانه در دوره کرونا است.

غالبا آقایان پس از سن 50 سالگی مبتلا به سرطان می شوند

محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: غالبا آقایان پس از سن 50 سالگی به سرطان مبتلا می شوند. هر ده سال از عمر مردان که پس از 50 سالگی می گذرد، میزان ابتلا بیشتر می شود اما باید توجه داشت که در میان جوانان سرطان هایی همچون سرطان استخوان رایج است.

او افزود: این سرطان ها نادر است و بیشتر مردان سرطان های شایع را پس از 50 سالگی تجربه می کنند. امروز سرطان معده، که یک سرطان سخت است، بیشترین فراوانی را در کشور دارد و به این علت درمان کم تر در آن به نتیجه می رسد که در ابتدا با سوهاضمه اشتباه گرفته می شود و غالبا دیر به مراحل درمان می رسند. پس از سرطان معده، سرطان پروستات در میان مردان ایرانی بیشتر شایع است.

این متخصص حوزه سرطان خاطرنشان کرد: علائم سرطان پروستات بیشتر در ادرار مشخص می شود و به همین علت سرطان دستگاه مثانه بعضا با آن اشتباه گرفته می شود. در دوران پیری نیز این سرطان مثانه در مردان شایع می شود. پس از این موارد سرطان پوست بیشتر گریبان گیر مردان می شود که مختص افرادی است که بیشتر در معرض آفتاب هستند و در میان کشاورزان و کارگران بیشتر مشاهده می شود.

سرطان مری در شمال کشور شایع است

قوام نصیری ادامه داد: سرطان مری نیز جز سرطان های شایع کشور در میان مردان است. این بیماری در مناطق آذری نشین شایع است اما در گیلان کم تر دیده می شود و از ساری به سمت شرق و مرز افغانستان که می رویم باز هم در این مناطق بیشتر سرطان مری مشاهده می شود. این زنجیره سرطان مری تا حوالی چین و تبت نیز ادامه دارد و هنوز علت آن نیز به صورت دقیق مشخص نیست اما تغییرات سلولی در این مناطق به صورت جهش در قسمت مری مشاهده می شود و بعد روند پیشرفت سرطان است که ممکن است به علت های مختلفی بستگی داشته باشد.

رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی تصریح کرد: باید توجه داشت که در پیشرفت سرطان تغذیه نقش موثری دارد. غذاهای گوشتی که در روغن سرخ می شوند و نمونه بارز آن همبرگر است، سرطان هایی همچون روده بزرگ را بسیار ترویج می کند و به همین علت این سرطان در ایالات متحده بیشتر شایع است.

نان سفید می تواند منجر به سرطان دستگاه گوارش شود

او افزود: استفاده بیش از اندازه از نان سفید که کیفیت به مراتب کم تری دارد نیز می تواند منجر به بروز سرطان در دستگاه گوارش شود. در این میان باید توجه داشت که سرطان معده به عنوان شایع ترین سرطان در ایران ارتباط تنگاتنگی با تغذیه دارد و نیترات ها و نیتریت ها با عوامل اکسیدان ترکیب شوند و نیتروزامین ایجاد می کنند که منجر به سرطان معده و مری می شود.

این متخصص حوزه سرطان تاکید کرد: نیترات ها و نیتریت ها در بخش های مختلفی هستند و می توان آن را در مدفوع و ادرار حیوانات نیز مشاهده کرد که در زمین های کشاورزی و یا آب ممکن است دفع شوند و به واسطه بارندگی نیز ممکن است جذب زمین بشوند. از این طریق ممکن است میزان نیترات آب آشامیدنی بیشتر شود.

قوام نصیری افزود: نگهدارنده هایی همچون ساخارین، کنسروهای غذایی، فست فود، کالباس و به خصوص سوسیس دارای نگهدارنده هایی هستند که نیترات دارند و تبدیل به نیتروزامین می شوند و به همین علت مصرف آن ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. نیتروزامین معده و مری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و بر روی سلول های پوششی معده تاثیر جدی می گذارند و منجر به سرطان می شوند.

رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی با اشاره به رابطه کرونا و سرطان ها گفت: کرونا ارتباطی با ایجاد سرطان ندارد اما یک فرضیه وجود دارد که شاید عامل سرطان ویروس باشد که در سرطان لنفاوی اعلام شده است که تاثیر دارند. ویروس های هرپس و نوع 18 آن در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش دارد و ثابت شده نیز است و واکسن آن نیز تولید شده است که به زنان زیر 20 سال تزریق می شود.

سرطان افراد مبتلا به کرونا را آسیب پذیر می کند

او افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که سرطان افراد مبتلا به کرونا را آسیب پذیر می کند. یکی از عوامل موثر در پیشرفت بیماری سرطان عدم ایمنی بدن است. رشد و پیشرفت سرطان در افرادی رقم می خورد که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است. هر چه نقصان ایمنی بدن بیشتر باشد، سرطان ها بیشتر دیده می شوند.

قوام نصیری در پایان گفت: هرگاه شخصی مبتلا به سرطان باشد و مبتلا به کرونا شود، سیستم ایمنی بدن او به شدت ضعیف شده و فشار بیماری کرونا باعث می شود، سرطان فعالیت بیشتری داشته باشد زیرا سیستم ایمنی بدن درگیر یک بیماری دیگر نیز می شود و وضعیت جسمانی بیمار را وخیم تر می کند. باید توجه داشت که مراحل مختلف سرطان در هر فرد متفاوت است و بستگی به عوامل مختلف دارد. آن چه بیان می شود یک کلیت است که می تواند بسته به ژنتیک در برخی افراد متفاوت باشد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما