تقویت تضمینی حافظه با خوردن این خوراکی‌ها

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۳:۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۱۴۱۲۰۴
تقویت تضمینی حافظه با خوردن این خوراکی‌ها
خوردن برخی خوراکی ها می تواند به تقویت حافظه و تمرکز افراد کمک کند مثلا پرتقال،قهوه و...

به گزارش برنا؛ بسیاری از این غذاها دارای اجزای سالم مانند چربی‌های امگا ۳ هستند که می‌توانند به دفع زوال عقل کمک کنند. برخی دیگر ممکن است دارای آنتی اکسیدان زیادی باشند که جریان اکسیژن و خون را به مغز تحریک می‌کنند در حالی که التهاب را نیز کاهش می‌دهند.

لیستی از بهترین غذاهایی که برای سلامتی مغز می‌توان مصرف کرد، و آنچه باعث می‌شود آنها بسیار مغذی باشند به شرح زیر است:

 

1- توت‌ بخورید

توت‌ها دارای یک ترکیب شیمیایی گیاهی به نام آنتوسیانین – رنگدانه های آنتی اکسیدانی که به گیاهان قرمز، بنفش و آبی رنگ می‌بخشد  هستند.

این میوه‌ها می‌توانند التهاب را کاهش دهند، سلول‌های مغز را حفظ کرده و به سلول‌ها کمک می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند – و به نوبه خود، خطر ابتلا به بیماری‌های تخریب عصبی مانند زوال عقل را کاهش می‌دهد.

 

2- حتما آجیل‌ بخورید

بسیاری از انواع آجیل‌ها میان وعده‌هایی مفید برای مغز هستند که سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و عدم تعادل در بدن که می‌تواند منجر به آسیب سلول و بافت شود محافظت می‌کند.

به خصوص گردو به حافظه، اضطراب و یادگیری کمک می‌کند. آن‌ها حاوی مقادیر زیادی اسید چرب گیاهی است که دارای اثرات ضد التهابی است.

جدا از گردو، بهترین مغزها برای سلامت مغز عبارتند از: پسته، بادام‌ها، فندق.

 

3-ماهی چرب

مغز انسان تقریباً ۶۰٪ چربی دارد، بنابراین برای عملکرد خوب به مقدار زیادی چربی سالم نیاز دارد.

ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی حاوی اسید دوکوزا هگزانوئیک هستند – نوع اسید چرب امگا ۳ که به بهترین وجه توسط مغز جذب می‌شود – در مقایسه با منابع گیاهی مانند دانه‌های کتان.

چربی‌های امگا ۳ چندین کار را انجام می‌دهند، از جمله ساخت غشاهای سلولی در مغز که از تخریب آن محافظت می‌کنند.

 

4-خوردن تخم مرغ را فراموش نکنید

تخم مرغ یک غذای معمول صبحانه غنی از مواد مغذی ضروری کولین است که مورد نیاز اعصاب و مغز است.

کولین به یک انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین تبدیل می‌شود که در عملکرد مغز مانند حافظه و تمرکز نقش دارد.

 

5- از خوردن سبزیجات غافل نشوید

سبزیجات سبز برگ دار حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مانند فولات، لوتئین و ویتامین E هستند که از مغز در برابر کاهش شناخت محافظت می‌کنند.

بهترین سبزیجات برگ دار برای سلامت مغز، آن‌هایی هستند که دارای آنتی اکسیدان و ویتامین‌هایی مانند لوتئین هستند، که به دلیل اثرات آن بر سلامت چشم و مغز شناخته شده است. سایر سبزیجات برگ دار عبارتند از: اسفناج و کلم پیچ.

 

6- دانه کدو تنبل هم موثر است

دانه کدو تنبل چه از روی کدو تنبل جدا شود و چه جداگانه خریداری شود، یک میان وعده سالم برای مغز است که می‌تواند آن را حفظ کند.

آن‌ها غنی از روی هستند، که به تنظیم ارتباط بین سلولهای مغز کمک می‌کنند و به شکل گیری خاطرات کمک می‌کنند.

 

7- قهوه بخورید

کافئین موجود در قهوه با غلظت بهتر، بهبود خلق و خو، افزایش انرژی و جلوگیری از افت شناختی ارتباط دارد.

با این حال، کافئین باید در حد متوسط مصرف شود. مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند عوارض جانبی منفی مانند ناراحتی معده، سردرد و بی خوابی داشته باشد.

 

8- چای سبز می تواند گزینه مناسبی باشد

چای سبز باعث کاهش اضطراب و بهبود حافظه و توجه می‌شود.

این تا حدی به دلیل کافئین است، اما چای سبز همچنین حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام L-theanine است که باعث بهبود آرامش و کاهش تنش می‌شود.

 

9- پرتقال مصرف کنید

این میوه غنی از ویتامین C فقط برای سرماخوردگی مفید نیست. ویتامین C موجود در پرتقال و سایر میوه‌ها و سبزیجات – مانند فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، جوانه بروسل و کلم بروکلی – نیز نقش مهمی در خلق و خو و حافظه دارد.

همچنین ممکن است در برابر سکته مغذی، بیماری آلزایمر، پارکینسون و بیماری هانتینگتون محافظت کند، که همه ممکن است اثرات منفی بر عملکرد مغز داشته باشد.

 

10- از زردچوبه استفاده کنید

زردچوبه دارای بسیاری از فواید سلامتی است. مشخص شده است که کورکومین، ترکیبی که به این ادویه رنگ طلایی می‌بخشد، در مبارزه با بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

 

11- شکلات تلخ هم مفید است

شکلات تلخ حاوی نوعی فلاونوئید است که یک ماده گیاهی است و دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

یک بررسی جامع نشان داد که شکلات تلخ حافظه، جریان خون مغز و سطح اکسیژن را بهبود می‌بخشد. همچنین نشان داده شده است که باعث بهبود افسردگی، اضطراب و افزایش احساس آرامش می‌شود.

نظر شما