۱۹.۵ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۴:۵۵:۰۶
کد خبر: ۱۱۴۱۶۷۳
۱۹.۵ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: در سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب بازسازی و مقاوم‌سازی بودند ولی در چه طی چند سال اخیر اعتباراتی برای نوسازی مدارس تخصیص و امسال در دهه فجر این مدارس به ۱۹.۵ درصد کاهش پیداکرده است.

به گزارش برنا؛ مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در آیین کلنگ زنی پروژه‌های مدارس شهر بادرود در جمع اصحاب رسانه گفت: در سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب بازسازی و مقاوم‌سازی بودند ولی در چه طی چند سال اخیر اعتباراتی برای نوسازی مدارس تخصیص و امسال در دهه فجر این مدارس به ۱۹.۵ درصد کاهش پیداکرده است.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: از این ۱۹.۵ درصد ۷ درصد مدارس نیازمند تخریب و ۱۲ و نیم درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

او گفت: هم‌اکنون ۹ استان زیرخط میانگین سرانه فضای آموزشی هستند و در موضوع ایمن‌سازی مدارس، مسأله بخاری نفتی از روی میز وزارت آموزش‌ و پرورش برداشته شد و به‌ جز مناطقی که زیرساخت گاز یا برق وجود ندارد از بخاری نفتی استفاده می‌شود که این تعداد کم است.

رخشانی مهر تصریح کرد: هم‌اکنون ۴۷ هزار بخاری گازی در مدارس کشور وجود دارد که با توجه به ضوابط استاندارد سیستم گرمایشی و برنامه‌ریزی باید بخاری گازی نیز در مدارس حذف شود و با توجه به افزایش اعتبار عوارض گاز عوارض از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد، پس از تحقق بودجه آن در استانداردسازی گرمایشی هزینه خواهد شد و بخاری‌های گازی نیز از مدارس حذف خواهند شد.

او در خصوص حضور چشمگیر خیرین مدرسه‌ساز در استان اصفهان گفت: خیرین عزیز استان اصفهان در مدرسه‌سازی حضور چشمگیری داشتند که برای تکمیل پروژه‌های خیر ساز از منابع دولتی ۱۴۰ میلیارد تومان برای مشارکت پروژه‌ها هزینه شده است و امسال نیز ۲۳۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل و مشارکت در پروژه‌های خیرساز کشور هزینه خواهد شد که سهم استان اصفهان مانند سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.

رخشانی مهر در خصوص مدارس کانکسی نیز گفت: هم‌اکنون تعداد ۴ هزار کلاس درس کانکس در مناطق عشایری و صعب‌العبور در حال برگزاری است که غالباً آن‌ها در استان‌های آذربایجان، خوزستان و کرمانشاه قرار دارد، اما کرمانشاه کلاس‌های کانکسی را جمع‌آوری کرده است اما در بعضی جاها و چاره‌ای جز استفاده کلاس کانکسی نداریم و اگر کانکس آموزشی استاندارد باشد برای استفاده دانش‌آموزان خیلی خوب است.

کلنگ احداث ۴ واحد آموزشی در بادرود بر زمین زده شد

 رحمت‌اله فیروزی پور نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش‌ و پرورش بادرود کمبود فضای آموزشی است که با مذاکره با خیرین و همچنین ریاست بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام و اخذ مجوزهای لازم از اداره کل نوسازی مجوز احداث مدارس در منطقه بادرود اخذ شد.

او افزود: امروز کلنگ احداث ۲ مدرسه و پژوهش سرای دانش‌آموزی توسط دکتر محققی و جهان‌پهلوان علیرضا حیدری قهرمان کشتی کشور بر زمین زده شد و همچنین با مشارکت بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز کلنگ احداث دو مدرسه دیگر نیز بر زمین زده شد.

فیروزی پور تصریح کرد: سیاست مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۰ رفع کمبودها و محدودیت‌ها فضاهای آموزشی خواهد بود، چراکه معتقدیم اگر زیرساخت‌های آموزشی فراهم باشد، استعدادها شکوفا خواهد شد و در آینده در خدمت نظام خواهند بود.

در سال ۹۹ حدود درصد مدارس اصفهان توسط خیرین ساخته‌ شده است

سید مهدی میربد نیز اظهار کرد: در سال ۹۹ تعداد ۹۰ واحد آموزشی و ۶۰۰ کلاس درس تحویل اداره کل آموزش‌ و پرورش شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان بابیان اینکه از این تعداد ۸۵ درصد آن توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته و یا با مشارکت آن‌ها انجام‌ شده است، تصریح کرد: در استان اصفهان همچنان ۲۰ درصد مدارس فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی هستند که ما وظیفه‌ داریم در با تکمیل این پروژه‌ها شاهد کاهش عمر ساختمان‌ها و استانداردسازی آنها باشیم.

او گفت: تاکنون تعداد ۹۸۰ کلاس استانداردسازی و مقاوم‌سازی شده و برای جمع‌آوری ۷۵۰۰ کلاس درسی که در استان از بخاری گازی استفاده می‌کنند، در صورت تحقق اعتبارات عوارض گاز، بخاری‌ها جمع‌آوری و استانداردسازی گرمایشی انجام خواهد شد.

نظر شما