بخشی از جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست ملی به ثبت رسید

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۱۲:۳۳:۱۰
کد خبر: ۱۱۴۲۱۱۸
بخشی از جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست ملی به ثبت رسید
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: جنگل‌های هیرکانی منطقه تالاب امیربکنده گیلان در فهرست آثار طبیعی ملی قرار گرفت.

به گزارش برنا؛ مسعود حلاج پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: جنگل‌های هیرکانی تالاب امیربکنده واقع در شهرستان رشت دارای تالاب‌های طبیعی، اکوسیستم کم‌نظیر و متنوع از گیاهان آبزی است و در فاصله دو کیلومتری جنگل‌ فتاتو که اخیرا در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است، قرار دارد.

او اظهار کرد: جنگل فتاتو خمام نیز از آخرین نمونه های باقیمانده جنگل های هیرکانی در فهرست ملی میراث طبیعی به ثبت رسید؛ ثبت جنگل فتاتو و تالاب امیر بکنده به عنوان اولین گام در راستای پاسداری و حفاظت از این آثار ارزشمند طبیعی است که با پشتوانه های قانونی و اطلاع رسانی عمومی اقدامات لازم در چهارچوب ارزش های این اثر صورت خواهد پذیرفت.

او خاطرنشان کرد: جنگل فتاتو واقع در شهرستان رشت، بخش خمام، بخشی از آخرین نمونه های باقیمانده جنگل های هیرکانی از نوع جلگه ای و از توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در استان گیلان است که در دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسید.

جنگل‌های هیرکانی که بخش عمده‌ای از آن در  استان گیلان قرار دارد، تیرماه ۹۸ به ثبت جهانی رسید؛ این جنگل ها از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ حدود دو میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران،  بویژه شمال کشور قرار دارد و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی اقدامی مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی است.

سه سایت از جنگل های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به استان گیلان است و این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب خواهند شد.

جنگل های هیرکانی، یکی از آخرین و معدود باقی مانده های جنگلهای باستانی خزان کننده روی کرۀ زمین هستند که از  یک مسیر تکامل، بقا، تاب آوری و مقاومت تطبیق و گونه زایی منحصر به فرد، برای ۵۲ میلیون سال بی وقفه از دوران سوم زمین شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده اند.

این جنگل ها، به عنوان یکی از نادرترین و ارزشمندترین رویشگاه های طبیعی پهن برگ و خزان کننده در جهان معرفی شده و در اصل می توان برخی از منابع این رویشگاه ها را فسیل یا موزۀ زنده عنوان کرد.

یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز