محسن هاشمی در بیست و پنجمین همایش ملی – منطقه ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران:

برای توسعه پایدار نیاز به الگوهای کاربردی برگرفته از تجربه های موفق جهانی داریم

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۱۷:۲۸:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۲۳۴۰
برای توسعه پایدار نیاز به الگوهای کاربردی برگرفته از تجربه های موفق جهانی داریم
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما برای توسعه پایدار فراتر از حرف و شعار، نیازبه الگوهای کاربردی برگرفته از تجربه های موفق جهانی داریم، الگوهایی که نه به اسم محیط زیست مانع توسعه بشوند و نه بخاطر یک منفعت بخشی، منافع ومصالح ملی را دچار آسیب کنند، توسعه پایدار یک مفهوم کاربردی است که بایست از تصمیم گیری در سطح بنگاه تا تصمیم گیری های کلان و سیاستگذاری های عمومی کشور تسری پیدا کند.

به گزارش برنا؛ بیست و پنجمین همایش ملی – منطقه ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران با عنوان محیط زیست، چشم اندازو برنامه های توسعه با رویکرد تغییر اقلیم و تاب آوری به صورت مجازی و با سخنرانی محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران برگزار شد.

محسن هاشمی در این همایش که در قالب وبینار برگزار شد گفت: توسعه پایدار یا توسعه سازگار با محیط زیست یکی از مباحثی است که از نیم قرن گذشته در جهان مورد توجه قرار گرفته است اما در ایران کمتر به آن توجه می شود، بحث تغییرات اقلیمی و تاثیرات متقابل آن بر فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در جوامع نه تنها برای ایران بلکه در جهان یکی از مسایل چالش برانگیز است و دیدیم که از نخستین مواردی که دولت جدید آمریکا، آن را در اولویت قرار داد، بازگشت به تعهدات و توجه به مسایل زیست محیطی بود که توسط ترامپ نادیده گرفته می شد.

وی ادامه داد: در ایران نیز دو موضوع هوا و آب، کلیدی ترین مسایل اقلیمی هستند که تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارند و اگر در برنامه های توسعه، مدیریت و بهبود معضلات ایجاد شده در حوزه آب و هوا مورد توجه قرار نگیرد، قطعا در دهه آینده ابعاد این بحران وخیم تر خواهد شد.

رییس شورای شهر تهران افزود: دیماه امسال، هوای تهران، بیشترین تعداد روزهای ناسالم را در یکدهه گذشته داشت و میزان بارندگی در زمستان امسال نیز بطرز چمشگیری نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است، تعداد زیادی از استانها نظیر خوزستان، اصفهان و مرکزی نیز با مشکلاتی مشابه تهران در حوزه هوا مواجهند و کشور به استثنای دوسال گذشته با بحران درازمدت خشکسالی روبروست. در این شرایط یک برنامه ناپایدار توسعه اقتصادی می تواند این مشکلات اقلیمی را تشدید کند.

محسن هاشمی افزود: بطور نمونه ما در دهه هشتاد، اجرای طرح غیرکارشناسی اتیلن شرق را شاهد بودیم که براساس فشار تعدادی از نمایندگان مجلس، دولت پذیرفت که یک مجموعه پتروشیمی که بالاترین مصرف آب را در صنایع دارد در مناطق کم آب و دچار خشکسالی شرق کشور ایجاد کند یا انتقال فولاد مبارکه از جنوب وحاشیه خلیج فارس به اصفهان در اوایل انقلاب، که موجب بلعیده شدن زاینده رود و صدمات بزرگ اقلیمی به استان اصفهان گردید. تغییر منفی در رفتار کشاورزان مانند کاشت برنج یا محصولات نیازمند آب زیاد در مناطق کم آب نمونه هایی از این رویکرد نادرست در حوزه کشاورزی هستند.

هاشمی افزود: بنابراین ما برای یک توسعه پایدار نیاز به خرده الگوهایی که تصمیمات درست را راهبری کند در حوزه های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، شهرسازی و خدمات داریم در غیر اینصورت، برای منافع کوتاه مدت، خسارت ها و آسیبهای درازمدت را به جوامع وارد می کنیم.

وی اظهار داشت: در برخی حوزه ها، نظیر بخش انرژی وضعیت بمراتب نگران کننده تر است، تقریبا بخش عمده صنعت پالایش کشور فرسوده شده است و در خروجی محصولات پالایشگاهی ما، محصولات سنگین نظیر مازوت و نفت کوره ده برابر استاندارد روز ایجاد می شود و در این محصولات میزان گوگرد حدود صد برابر میزان استاندارد جهانی است، یعنی ما فقط در پالایشگاههای فرسوده خود، حدود هزار برابر استاندارد جهانی آلایندگی ایجاد می کنیم و این پالایشگاه برای نوسازی وبروز شدن، نیاز به سرمایه ای حدود 15 میلیارد دلار دارد که تامین آن توسط صاحبان آن مانند تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی و ... خارج است.

هاشمی افزود: این اتفاق نتیجه عدم توسعه زیرساختها در بخش انرژی طی دو دهه اخیر است  و اگر در دهه هشتاد که درامدهای صنعت کشور بالغ بر یکهزار میلیارد دلار وقیمت نفت بطور متوسط در حد 90 دلار بود، استفاده مناسبی از سرمایه های کشور می شد امروز با این بحران مواجه نمی شدیم و بخش پالایش درامدزایی زیادی برای اقتصاد کشور و آلودگی کمتری برای محیط زیست داشت.

محسن هاشمی گفت: مشابه همین اتفاق را در صنعت سیمان و فولاد و سایر صنایع با آلایندگی زیاد و حتی در صنعت حمل ونقل شاهد هستیم، عدم الگوهای درست توسعه موجب اتلاف انرژی وسرمایه کشور وآلایندگی شدید شده است به نحوی که دیگر نفس کشیدن برای مردم در نیمه دوم سال دشوار می شود.

هاشمی در ادامه گفت: اما متاسفانه به تعهدات دولت والزامات قانونی برای توسعه حمل ونقل عمومی در این سالها عمل نشده و سیستم حمل ونقل عمومی در شهرها دچار فرسودگی وکمبود شدید در حوزه ناوگان و تجهیزات است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما برای توسعه پایدار فراتر از حرف و شعار، نیازبه الگوهای کاربردی برگرفته از تجربه های موفق جهانی داریم، الگوهایی که نه به اسم محیط زیست مانع توسعه بشوند و نه بخاطر یک منفعت بخشی، منافع ومصالح ملی را دچار آسیب کنند، توسعه پایدار یک مفهوم کاربردی است که بایست از تصمیم گیری در سطح بنگاه تا تصمیم گیری های کلان و سیاستگذاری های عمومی کشور تسری پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز