منشا چاقی کودکان چیست؟

۱۳۹۹/۱۲/۰۷ - ۲۰:۵۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۴۳۰۵۷
منشا چاقی کودکان چیست؟
بررسی های انجام شده محققان ایرلندی در یک تحقیق گسترده نشان داده است که داشتن رژیم غذایی ناسالم در دوران بارداری، موجب می شود که کودکان در اواخر دوره کودکی خود با مشکل چاقی و کاهش توده عضلانی بدون چربی مواجه شوند.

به گزارش برنا؛ نتایج به دست آمده از یک تحقیق جامع بین المللی نشان می دهد که مصرف یک رژیم غذایی با کیفیت پایین در دوران بارداری که سرشار از مواد غذایی ایجادکننده التهاب مزمن است، می تواند منجر به افزایش خطر چاقی و ایجاد چربی اضافه در بدن کودکان، به ویژه در اواخر دوران کودکی گردد.

محققان کالج دانشگاهی دوبلین در ایرلند دریافتند که کودکان متولدشد از مادرانی که در دوران بارداری رژیم غذایی با کیفیت بالاتر و محتوی غذاهای سالم تر داشته اند، در اواخر دوره کودکی خود، کمتر به چاقی و سطوح چربی بالا در بافت های بدن مبتلا می شوند.

به گفته این محققان، «چاقی در دوران کودکی اغلب به بزرگسالی نیز کشیده می شود و با خطر بیشتری برای بروز بیماری های مزمن بالاخص دیابت نوع دو همراه است. شواهد موجود نشان می دهند که رژیم غذایی مادر بر نتایج بارداری و زایمان تأثیر می گذارد. در این رابطه به یک هزار روز اول زندگی کودک، یعنی از زمان بارداری تا دو سالگی به عنوان یک دوره حساس برای جلوگیری از چاقی کودکان اشاره می شود».

آنها افزوده اند: «تحقیقات ما نشان می دهند کودکان متولدشده از مادرانی که رژیم دارای کیفیت پایین و غذاهای مرتبط با التهاب در دوران بارداری مصرف می کنند، در اواخر دوران کودکی خود بیشتر به چاقی و چربی اضافی بدن گرفتار می گردند».

دانشمندان فوق برای بررسی تأثیر رژیم غذایی مادر بر احتمال چاقی کودکان و چربی اضافی بدن، داده های جمع آوری شده از 16295 جفت مادر و کودک را از نقاط مختلف اروپا شامل ایرلند، فرانسه، انگلستان، هلند و لهستان تجزیه و تحلیل کردند.

این محققان کیفیت رژیم غذایی و این که آیا رژیم های غذایی دارای غذاها و اجزای غذایی مرتبط با التهاب مزمن مانند چربی اشباع شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت قرمز و فرآوری شده هستند یا خیر را ارزیابی کردند.به گزارش سیناپرس، آن ها همچنین BMI کودکان را در اوایل، اواسط و اواخر دوره کودکی محاسبه کرده و سایر داده های اضافی در مورد ترکیب بدن کودکان را جمع آوری نمودند.

مجریان این پژوهش دریافتند کودکان متولدشده از مادرانی که غذای ایجادکننده التهاب را در طول بارداری مصرف می کنند، در اواخر کودکی دارای مقادیر کمتری از توده بدن بدون چربی هستند که نشان دهنده میزان توده عضلانی پایین تر است. تحقیقات قبلی نشان داده اند که سطح پایین توده عضلانی می تواند با خطر دیابت، فشار خون بالا و چاقی در ارتباط باشد.

آن ها اظهار داشته اند: «یافته های ما نشان می دهند که ارتقای رژیم غذایی به وضعیت سالم، با واردکردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات و کم کردن کربوهیدرات تصفیه شده و گوشت های قرمز و فرآوری شده در طول بارداری، می تواند از چاقی کودکان جلوگیری کند».به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته های مهم در مجله دسترسی آزاد و معتبر BMC Medicine منتشر شده اند.

نظر شما