برنا گزارش می دهد؛

آن چه که بر سی سخت گذشت

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۰۵:۲۹:۰۱
کد خبر: ۱۱۴۳۹۴۲
آن چه که بر سی سخت گذشت
زلزله سی سخت ویرانی هایی بر جای گذاشت و بسیاری را در هوای سرد زمستانی بی خانمان کرد اما این روزها در سی سخت چه می گذرد و مسئولین چه اقداماتی انجام داده اند؟

به گزارش برنا؛ کرونا و سرمای سخت زمستان خود به تنهایی زندگی را بر بسیاری از مناطق محروم کشور از جمله روستانشینان کهگیلویه و بویراحمد سخت کرده بود اما یک سانحه طبیعی دیگر به نام زمین لرزه این عرصه را بر آن ها تنگ تر کرد تا سال با سختی به مراتب تلخ تری برای آن ها به پایان برسد. زمین لرزه ای با قدرت 5.6 ریشتر که شاید در بسیاری از مناطق جهان یک زمین لرزه معمولی قلمداد شود اما در سی سخت خرابی های زیادی را به همراه آورد.

چه بر سر سی سخت آمد؟

چند روز از آن شب سخت گذشته است و بدتر از آن بارش برف و باران بر سر مردم محروم بی وقفه می بارد که دیگر سرپناهی برای آن ها نیست. در این روزهای تلخ تعداد زیادی از مسئولان نظام با سفر به سی سخت و بازدید از مناطق زلزله زده قول‌هایی برای کمک دادند که موجب دلگرمی مردم شده است. مردم رنج دیده این مناطق امید دارند که با کمک مردم و مسئولان خانه‌هایشان خیلی زود بازسازی شود تا سرما و ترس از کرونا لرزه بر جانشان نیندازد.

در همین راستا معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل ۵۰۰ پرونده برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله در روز نخست تشکیل ستاد بازسازی خبر داد و گفت: توانستیم بدون تلفات انسانی این زلزله را پشت سربگذاریم و مهم ترین شاخص مدیریت بحران امدادرسانی به موقع و نداشتن تلفات است. یک ساعت پس از وقوع زلزله برق و دو ساعت بعد از آن آب در شهرستان دنا پایدار شد. پس از این اتفاق ۱۴ نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس برای بررسی وضعیت زلزله زدگان سی سخت وارد استان شدند اما مردم این منطقه به اقداماتی سریع تر و عملیاتی تر نیاز داشتند.

کرونا و زلزله

از سویی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به احتمال این که شیوع کرونا ممکن است در مناطق زلزله زده مشکلاتی را ایجاد کند، گفت: با توجه به زلزله سی سخت احتمال ابتلای مردم این شهرستان به کووید ۱۹ بسیار زیاد است بنابراین باید در رفت و آمدها و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی احتیاط بیشتری صورت گیرد. ورود امدادگران از سایر شهرها و استان های دیگر احتمال شیوع کرونا را در شهرستان دنا بیش از پیش کرده است.

امان الله جهان بین، مدیرکل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آخرین اقدامات برای مردم زلزله زده سی سخت به خبرنگار برنا گفت: از نخستین لحظات وقوع زمین لرزه اعلام آماده باش در استان اعلام و اسکان اضطراری نیز بلافاصله در مناطق زلزله زده برپا شد. با وجود برپایی این مراکز اسکان موقت اما زلزله زدگان از اسکان اضطراری استقبال نکردند که علت اصلی آن ترس از انتقال کرونا بوده است.

او افزود: علت دیگر آن نیز این بود که شهروندان تمایل داشتند در کنار منازل خود باشند تا امنیت وسایل و منازلشان را تامین کنند. توزیع چادر و اقلام مورد نیاز بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و به تمامی زلزله زدگان داده شد. در همین راستا آن دسته از خانواده ها که درخواست کردند، چادر در کنار منازل آن ها برپا شد.

تقسیم شهر به 9 منطقه

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: ما شهر را به 9 منطقه تقسیم کردیم و اقلام امدادی به درب منازل مردم برده شد. روستاهایی نیز در این زلزله آسیب دیده بودند خدمات رسانینیز انجام شده است. ازدحام و شلوغی جمعیت امدادرسانی را کند کرد. استانداری و جمعیت هلال اهمر با یکدیگر همکاری خوبی داشتند و انبارهای هلال احمر شارژ شده اند و هیچ کمبودی وجود ندارد.

جهان بین ادامه داد: جلساتی برگزار شد و با تلاش های انجام شده توزیع اقلام مورد نیاز و ضروری میان تمامی شهروندان زلزله زده به اتمام رسید. ما در اردوگاه اسکان اضطراری برای شهروندان آب، برق، گاز و تمامی امکانات ضروری را فراهم کرده ایم و این مراکز بهترین محل برای اسکان است.

او افزود: شدت زلزله در سی سخت زیاد بوده است و منازل و شهروندان تحت تاثیر قرار گرفتند و برخی از خانه ها شاید در ظاهر سالم باشند اما با ورود به آن ها مشاهده می شود که قابلیت سکونت ندارند. عمده ساختمان های سی سخت دچار خسارت زیاد شده اند. خسارت ها جزئی نیست و آسیب ها شدید است. هوای سرد نیز کار را سخت کرده است اما مسئولین با تمام توان پای کار هستند.

مدیرکل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مسئولین کشوری از جمله وزیر راه، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان مدیریت بحران به منطقه آمدند و رئیس جمهوری نیز دستور دادند تا سامان دهی زلزله زدگان با سرعت انجام شود.

خسارت به مهم ترین منبع درآمدی مردم

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان دنا با اشاره به این که زلزله بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است، افزود: خسارات وارد در بخش های مختلف ازجمله شیلات، دامداری، جدول ها و کانال‌ های کشاورزی و دیوار باغات بوده است و ۱۴ مزرعه پرورش ماهی در شهرستان دنا خسارت دیده اند و همچنین به ۷۰ آغل دام آسیب جدی وارد شده است.

چرا خسارت زلزله بالا بود؟

درباره چرایی بالا بودن حجم خسارت ها عمق زلزله یکی از پارامترهای تاثیر گذار در میزان خسارت است. هر چقدر زمین لرزه در اعماق بیشتر رخ دهد، انرژی رسیده به سطح زمین در همان منطقه لرزه‌خیز، کمتر است و در نتیجه، خطر ناشی از بروز آن و خسارات ایجاد شده نیز کمتر خواهد بود. عمق بیشتر زلزله‌ها در ایران در اکثر موارد زیاد نیست و بیشتر زلزله‌های مهم و مخرب ایران در عمق‌هایی بین ۸ تا ۲۰ کیلومتر رخ داده‌اند. وقتی زلزله‌های بزرگ در عمق زیاد اتفاق می‌افتد، انرژی رسیده از آن ها به سطح زمین خیلی کمتر می‌شود. اتفاقی که در زلزله سی سخت نیز رقم نخورد و زلزله نسبتا در عمق کمی رخ داد.

آغاز عملیات اجرایی

استقرار ماشین آلات بنیاد مسکن در منطقه زلزله زده آغازی برای آواربرداری و آغاز عملیات اجرایی بود و پس از آن پروانه شهرداری صادر شده و مهندسین نظام مهندسی نیز در منطقه حضور یافتند. بنیاد مسکن برای ساخت خانه به صاحب خانه پیشنهاد می دهد که می توانند خود نسبت به ساخت خانه هایشان اقدام کنند یا احداث را به دست پیمانکار بسپارند.

مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این خصوص گفت: عقد قرارداد در مدت زمان سه روز عملیاتی می شود و تمام تلاش خود را برای تحویل هرچه سریع تر خانه ها به مردم دنا به کار می گیریم و ۱۵۰ نفر از مردم دنا قسط نخست تسهیلات بلاعوض خود را از بنیاد مسکن دریافت کردند.

سی سخت ایمن ساخته خواهد شد

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این که سی سخت زیبا ساخته خواهد شد، گفت: آسایش و آرامش مردم شهر سی سخت و شهرستان دنا در پی این زمین لرزه به هم ریخت اما با حضور مسئولان دستگاه ها و نهادهای مختلف خودشان را تنها ندیده اند. تاکید مسئولان نظام و رئیس محترم جمهور این است تا پایان تیرماه منازل مسکونی زلزله زدگان شهر سی سخت و شهرستان دنا تکمیل شود و زلزله زدگان خسارات دیده مردادماه در منازل جدید خود ساکن می شوند.

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده

محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد درخصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله زده به خبرنگار برنا گفت: ما از همان لحظه ابتدایی وقوع زمین لرزه به سی سخت رسیدیم و در کم تر از 3 ساعت مشکل آب و برق منطقه حل شد و فردای این زمین لرزه گاز نیز وصل شد. جاده هایی نیز که به علت ریزش کوه مسدود شده بودند، در کوتاه ترین زمان ممکن بازگشایی شدند.

او افزود: سپس اسکان اضطراری در دستور کار قرار گرفت و 4000 تخته چادر و 7000 پلاستیک نیز توزیع شده است. سپس سیستم های گرمایشی و موکت و سایر اقلام مورد نیاز در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت.

این مقام مسئول در مدیریت بحران خاطرنشان کرد: پس از امدادرسانی اسکان موقت در دستور کار قرار گرفت و با توجه به مصوبه هیات دولت، شهروندانی که منازل آن ها به صورت 100 درصد تخریب شده است، 200 میلیون ریال به آن ها به صورت بلاعوض پرداخت شد تا بتوانند اسکان موقت را در دستور کار قرار دهند تا منازل آن ها آماده شود.

محمدی ادامه داد: در راستای اسکان دائم نیز کار ساخت منازل از چند روز پیش آغاز شده است تا خانه ها تعمیر و خانه های ویران شده از نو ساخته شود. به روستاهای مناطق زلزله زده نیز کمیته ای از دستگاه های مختلف از جمله مدیریت بحران اعزام شد و بررسی های لازم به عمل آمد و ارزیابی مسکن های این مناطق نیز آغاز شده است تا ساخت و ساز در ان مناطق نیز کلید بخورد. 

ساخت و ساز ایمن در دستور کار است

او افزود: تمام تلاش ما این است که تا پایان نیمه نخست سال 1400 عملیات عمرانی به پایان برسد و مردم در منازل خود زندگی تازه ای را آغاز کنند. در ساخت و سازهای جدید آیین نامه 2800 و زلزله خیز بودن مناطق در دستور کار قرار می گیرد تا ساخت و سازی ایمن شکل گیرد. مسئولین مربوطه نیز باید این موارد را در ساخت و سازها مدنظر قرار دهند.

2460 منزل آسیب دیده است

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ارزیابی ها همچنان ادامه دارد اما 680 خانه تا این لحظه در سی سخت تخریب شده است. 1200 منزل نیز به گونه ای آسیب دیده اند که نیاز به مرمت دارند. در روستاها نیز 580 واحد مسکونی نیز تخریب شده اند و پس از پایان ارزیابی ها آمار دقیق اعلام خواهد شد.

بازسازی ها معطل وقوع زلزله اند

با وجود این که همچنان اما و اگرها در مورد علت میزان تخریب زیاد این زلزله زیاد است اما سرعت مسئولین در این زمین لرزه قابل توجه بوده است و همزمان با تداوم امدادرسانی و خدمات رسانی به شهروندان، عملیات آواربرداری و ساخت و ساز نیز آغاز شده است و تمهیدات پزشکی نیز به خوبی صورت گرفته است اما سوالی که همچنان به ذهن خطور می کند این است که تا چه زمانی بازسازی ها باید معطل وقوع زلزله باشند و تا چه زمانی باید با یک زمین لرزه متوسط لرزه بر اندام بسیاری از شهروندان بیفتد و همچون مردم سی سخت چندین ماه بی سرپناه شوند.

//انتهای پیام:۵

نظر شما