تاثیر چشمگیر یک دوز واکسن فایزر روی بهبودیافتگان کرونا

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۱۹:۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۱۴۴۰۸۸
تاثیر چشمگیر یک دوز واکسن فایزر روی بهبودیافتگان کرونا
واکسن‌های کرونای کنونی برای اثربخشی بالا به دو دوز تزریق نیاز دارند، با این حال به نظر می‌رسد یک دوز آن‌ها هم می‌تواند کارایی بالایی داشته باشد. دو پژوهش جدید نشان می‌دهد که یک دوز واکسن فایزر تاثیر چشمگیری روی بهبودیافتگان کرونا دارد.

به گزارش برنا؛ در بسیاری از کشورها، دو دوز واکسن کرونا با فاصله کمتر از یک ماه به افراد تزریق می‌شود. در حالی که دوز اول باعث واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شود، دوز دوم چنین واکنشی را تقویت می‌کند. یکی از واکسن‌ها که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، واکسن فایزر و BioNTech است که پژوهش‌ها درباره آن ادامه دارد.

در گذشته مشخص شده بود که یک دوز واکسن فایزر می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را تا ۷۲ درصد کاهش دهد، حالا دو پژوهش درباره اثربخشی یک دوز آن روی بهبودیافتگان کووید-۱۹ منتشر شده است.

یکی از این پژوهش‌ها که توسط پژوهشگران «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) و سازمان بهداشت عمومی بریتانیا انجام شده، حاوی اطلاعات مربوط به ۵۱ پرسنل بخش درمان است. در میان این افراد، ۲۴ نفر آن‌ها در گذشته به کرونا مبتلا شده بودند. به تمام این افراد واکسن فایزر تزریق و در یک بازه ۱۹ تا ۲۹ روزه میزان آنتی‌بادی بدن آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

پژوهشگران به این موضوع پی برده‌اند که میزان آنتی‌بادی افرادی که در گذشته به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند پس از تزریق یک دوز واکسن، تا ۱۴۰ برابر افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد این میزان بیشتر از میزان آنتی‌بادی افراد عادی پس از دریافت دو دوز واکسن باشد.

پژوهش دوم که مربوط به محققان در «امپریال کالج لندن» و موسسات دیگر در بریتانیا می‌شود، داده‌های مربوط به ۷۲ پرسنل بخش درمان را در اختیار ما قرار می‌دهد که اواخر سال گذشته میلادی واکسن دریافت کرده‌اند. ۲۱ نفر این افراد در گذشته به کرونا مبتلا شده بودند.

نمونه خون این افراد ۲۱ تا ۲۵ روز پس از دریافت اولین دوز واکسن مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده که بهبودیافتگان کرونا در مقایسه با دیگران، واکنش سیستم ایمنی قوی‌تری داشته‌اند. به گفته پژوهشگران، دریافت دوز اول واکسن برای بهبودیافتگان کرونا شبیه به یک تقویت‌کننده عمل می‌کند، با این وجود این افراد باید دو دوز واکسن دریافت کنند.

در زمانی که جهان با کمبود واکسن کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز بسیاری از کشورها واکسیناسیون را شروع نکرده‌اند، شاید تزریق یک دوز واکسن به بهبودیافتگان کووید-۱۹ بتواند برخی کشورها را یک قدم به ایمنی جمعی نزدیکتر کند. با این حال دانشمندان هنوز بطور گسترده چنین استراتژی را پیشنهاد نمی‌کنند، چرا که می‌تواند عواقب ناشناخته و خطرناکی داشته باشد.

نظر شما