دانشمندان:

پلاستیک به غیر از اقیانوس‌ها هوا را نیز آلوده می‌کند

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۱۴:۲۷:۱۷
کد خبر: ۱۱۴۴۶۳۵
وجود زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها اکنون مسئله‌ای شناخته شده است اما داده‌های جدید نشان می‌دهد که پلاستیک نیز به آلودگی هوا در شهرهای هند اضافه شده است.

به گزارش برنا؛ چندین سال دانشمندان متحیر بودند که چرا دهلی نسبت به سایر شهرهای آلوده مانند پکن بیشتر مستعد مه دود غلیظ است. تحقیقات جدید این موضوع را به ذرات ریز کلرید موجود در هوا مرتبط می‌کند که به تشکیل قطرات آب کمک می‌کنند. در سطح جهان ذرات کلرید به دلیل پاشش دریا بیشتر در نزدیکی سواحل یافت می‌شوند، اما این ذرات در هوای دهلی و هند داخلی بسیار بیش از حد انتظار است.

در ابتدا تصور می‌شد که منبع این ذرات، کارخانه غیرقانونی در اطراف دهلی هستند که وسایل الکترونیکی را بازیافت می‌کنند و از اسید کلریدریک قوی برای تمیز کردن و پردازش فلزات استفاده می‌کنند. مطمئناً این موارد مشکل زا هستند، اما اندازه گیری‌های جدید منبع دیگری را نشان می‌دهد.

محققان سایر آلاینده‌هایی را که همزمان با افزایش ذرات کلرید افزایش یافته‌اند بررسی کردند. این مواد شیمیایی با سوزاندن زباله‌های خانگی حاوی پلاستیک همخوانی دارد. تخمین زده می‌شود که این مقادیر زیاد کلرید عامل نیمی از مه دود دهلی باشد.

در کشورهای کم درآمد، حدود ۹۰ درصد زباله‌ها در فضای بازخالی می‌شوند یا در هوای آزاد سوزانده می‌شوند. اگر پلاستیک را آتش بزنید به سرعت به یک مادهٔ نفتی تبدیل می‌شود و همزمان مقادیر زیادی دود سیاه تولید می‌کند. محققان کالج‌های کینگ و امپریال لندن با استفاده از داده‌های سراسر جهان تخمین زده‌اند که تأثیر دودهٔ حاصل از سوزاندن زباله‌ها در فضای بازبر گرمایش کره زمین، معادل ۲ تا ۱۰ درصد از انتشار جهانی دی اکسید کربن است.

پلاستیک‌های سوخته همچنین مقادیر زیادی دیوکسین و سایر آلاینده‌های بسیار سمی تولید می‌کنند که می‌توانند در زنجیره غذایی باقی بمانند. زباله سوزهای مدرن در انگلیس و اروپا در تلاش‌اند تا انتشاراین گازهای سمی را کاهش دهند اما هنگام سوزاندن زباله‌ها در خانه یا فضای باز هیچ گونه محافظتی وجود ندارد.

مشکلات سوزاندن زباله در شهرهای هند به همین جا ختم نمی‌شود. همانطور که جیمز آلان از دانشگاه منچستر توضیح داد، کلرید اضافی می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی بین آلاینده‌های مختلف هوا شود و سپس سبب افزایش ازن سطح زمین در سراسر هند می‌شود. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که بازده برخی از محصولات زراعی هند ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

مدیریت پسماندها باید در اولویت باشد اما از بین بردن آلودگی پلاستیک نیز نیاز به بازنگری در تولید و استفاده جهانی از پلاستیک دارد.

منبع: شفقنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز