مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان:

سمن‌های جوانان رتبه بندی شدند/ ۱۲۱۲ سمن واجد شرایط این رتبه بندی هستند/ خراسان رضوی بالاترین میانگین مجموع امتیازات را داشته است

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۵:۵۸:۵۷
کد خبر: ۱۱۴۵۹۳۵
سمن‌های جوانان رتبه بندی شدند/ ۱۲۱۲ سمن واجد شرایط این رتبه بندی هستند/ خراسان رضوی بالاترین میانگین مجموع امتیازات را داشته است
سجاد سالک گفت: از میان 2193سمن شرکت کننده در سطح کشور، 1212سمن واجد شرایط رتبه بندی شناخته شدند که در این میان سمن های استان خراسان رضوی بالاترین میانگین مجموع امتیازات و مازندران پایین ترین میانگین مجموع امتیازات را کسب کردند.

به گزارش برنا؛ سجاد سالک، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به رتبه بندی و ارزیابی سمن‌های جوانان گفت: تاکنون تصویر روشنی از نقاط قوت و ضعف سمن‌ها نداشتیم در حالی که اگر قرار است حمایت مالی از سمن‌های صورت گیرد باید به دست سمن‌های فعال و توانمند برسد نه سمن‌های کاغذی که فعالیتی ندارند. همچنین نیاز داریم نظام آموزشی مناسبی برای توانمندسازی سمن‌ها متناسب با نیازها و ضعفهایشان طراحی کنیم که این میسر نمی شود مگر آنکه نقاط قوت و ضعف سمن ها را با اصول علمی شناسایی کنیم.  

او افزود: رتبه بندی و ارزیابی سمن‌ها برای معاونت جوانان اهمیت ویژه‌ای دارد چون تمام شاخص حمایت‌ها را برای ما مشخص ‌می‌کند و ظرفیت واقعی سمن‌ها را پیش روی ما قرار می‌‌دهد تا بتوانیم برنامه‌هایمان را متناسب با نیازهای سمن‌ها پیش ببریم و در عین حال با تخصیص عادلانه اعتبارات، هدررفت منابع را کاهش دهیم.

سالک با نام بردن از منافع طرح ظرفیت سنجی و رتبه بندی سمن‌های جوانان برای این معاونت تصریح کرد: مشخص شدن چگونگی حمایت مالی و معنوی از سمن‌ها، مشخص شدن ظرفیت و جایگاه واقعی هر سمن، مشخص شدن رتبه‌های سمن‌ها برای شرکت در کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها و مجامع مشورتی، مشخص شدن مبنای اختصاص امتیازات و حمایت‌ها از سمن‌ها، هدفمند شدن برنامه‌های توانمندسازی سمن‌ها، رفع فساد ناشی از ارتباطات شخصی با سمن‌ها، مدیریت مطالبات سمن‌ها از معاونت جوانان، شناسایی نیروهای فعال و باکیفیت برای همکاری با معاونت جوانان از جمله منافع رتبه بندی سمن‌ها برای این معاونت است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان در ادامه از منافع این رتبه بندی برای سمن‌ها و فعالان تشکلی نام برد و افزود: به وجود آمدن تصویر مطلوب و مقایسه آن با وضع موجود در نزد سمن‌ها، بهبود روند تدوین برنامه‌ها در سمن‌ها، امکان همسویی و همکاری مشترک و یا ادغام سمن‌ها، امکان معرفی سمن‌های کم صدا به سیاست گذاران و دسترسی به دست اندرکاران، تغییر نگرش و دیدگاه‌های رهبران سمن‌ها در خصوص اداره یک سمن خوب را از جمله منافع این رتبه بندی برای سمن‌هاست.

سالک با معرفی روش ارزیابی سمن‌ها گفت: برای ارزیابی سمن‌ها به سراغ الگوها و استانداردهای جهانی  رفتیم که یکی از این روش‌ها روش PCA است که با استفاده از آن به دنبال ارزیابی ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد به مثابه شریکانی هستیم که در حوزه فعالیت های مدنی و انسان دوستانه توانمند هستند و بر حسب توانمندی و تخصصشان باید از کمک‌های حامیانی چون سازمان ملل متحد جهت اجرای فعالیت‌های مدنی و انسان دوستانه بهره مند شوند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان با اشاره به معیارهای ارزیابی سمن‌ها گفت: حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخگویی، مشارکت، رهبری، مدیریت مالی، پایداری، شبکه سازی، یادگیری و مستندسازی و کارآیی و اثربخشی از جمله معیارهای ارزیابی ما برای انجام این رتبه بندی بود که در چهار فاز انجام دادیم.

سالک درمورد جزئیات فاز اول این رتبه بندی گفت: مطالعه تطبیقی و بررسی الگوهای بین المللی ظرفیت سنجی، مصاحبه با صاحب نظران، طراحی معیارها و شاخص ها، طراحی مدل جمع آوری اطلاعات، طراحی مدل امتیازدهی و رتبه بندی، طراحی فرآیند استخراج اطلاعات، طراحی پرسشنامه ها و فرم های مصاحبه و مشاهده وجمع آوری اطلاعات مجازی و کتابخانه ای فاز اول رتبه بندی بود که انجام دادیم.

او در ادامه با اشاره به فاز دوم این رتبه بندی بیان کرد: تشکیل بانک اطلاعات سمن‌ها، جمع آوری و ورود اطلاعات مجازی در سایت جشنواره، ارزیابی حضوری یعنی مصاحبه با مسئولان سمن، مشاهده مدارک و مستندات و.. از جمله مراحل فاز دوم این رتبه بندی است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان بیان کرد: گزارش ویژه معاونت امور جوانان برای امر سیاست گذاری‌های آینده، تولید گزارش های مربوط به استان‌ها، تولید گزارش نهایی رتبه بندی و گزارش مقایسه ای و تجمیعی فاز سوم این رتبه بندی را شامل شد.

سالک درمورد نتایج اجرای این طرح گفت: از میان 2193 سمن واجد شرایط ارزیابی، در سطح کشور، 1212 سمن واجد شرایط رتبه بندی رتبه بندی شدند که در این میان سمن های استان خراسان رضوی بالاترین میانگین مجموع امتیازات و مازندران پایین ترین میانگین مجموع امتیازات را کسب کردند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان در پایان با بیان انتظاراتی که از دستگاه‌های دولتی وجود دارد، تاکید کرد: برون سپاری فعالیت‌ها و استفاده از توان سمن‌های برتر، توجه به رتبه سمن قبل از عقد هر نوع تفاهم نامه و دعوت از سازمان‌های مردم نهاد مرتبط برای حضور در جلسات و کارگروه‌های تخصصی از انتظارات ما نسبت به دستگاه‌های دولتی است.

//انتهای پیام: 4

نظر شما