مدیرعامل فایزر: مردم هرسال باید واکسن کرونا را دریافت کنند

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۱۸:۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۱۴۵۹۶۹
مدیرعامل فایزر: مردم هرسال باید واکسن کرونا را دریافت کنند
ویروس کرونا به بزرگترین بحران کنونی بشر تبدیل شده و بیش از ۲.۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده. در حالی که واکسن‌های مختلفی برای مقابله با آن توسعه پیدا کرده‌اند، جهش‌ها باعث شده برخی به تزریق سالانه واکسن کرونا اشاره کنند. حالا مدیرعامل فایزر هم ایده واکسیناسیون سالانه کرونا را مطرح کرده است.

به گزارش برنا؛ کووید-۱۹ بیش از یکسال است که زندگی بشر را مختل کرده و دانشمندان در سراسر جهان در حال کار روی واکسن و راه‌های درمان این ویروس کشنده هستند. چندین شرکت تا به امروز موفق به توسعه و عرضه واکسن کرونا شده‌اند، اما با ظهور گونه‌های جدید نگرانی‌هایی میان دانشمندان و همچنین مقامات کشورهای مختلف ایجاد شده است.

اگرچه واکسن‌های کنونی روی گونه‌های شایع این ویروس در کشورهای بریتانیا و آفریقای جنوبی عملکرد تقریبا مناسبی از خود نشان می‌دهند، اما در مقایسه با گونه اصلی کارایی پایین‌تری دارند. اگر این جهش‌ها ادامه پیدا کنند، شاید روزی نتوان با واکسن‌های کنونی با آن مقابله کرد.

اگر جهش‌های آینده کرونا چنین قابلیتی را به آن اضافه کنند، احتمالا مجبور می‌شویم هرسال واکسن تزریق کنیم، واکسنی که روی گونه جدید تاثیرگذار باشد.

فایزر یکی از سازندگان واکسن کرونا محسوب می‌شود که واکسن توسعه یافته آن با همکاری BioNTech، در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا مدیرعامل این کمپانی به نام «آلبرت بورلا»، در مصاحبه‌ای گفته که تزریق واکسن احتمالا به یک امر عادی تبدیل می‌شود و باید بطور سالانه واکسیناسیون کرونا انجام شود:

 «هرسال شما نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا دارید و چنین اتفاقی برای کووید-۱۹ هم رخ می‌دهد. پس از یکسال برای محافظت در برابر ویروس کرونا، باید واکسن سالانه به شما تزریق شود.»

در حالی ایده تزریق واکسن بطور سالانه مطرح شده که هنوز  بطور دقیق نمی‌دانیم آن‌ها تا چند ماه می‌توانند از ما در برابر کووید-۱۹ محافظت کنند. علاوه بر این هنوز مشخص نشده که جهش‌های بعدی قادر به ایجاد چه تغییراتی در این ویروس هستند.

این ابهامات باعث شده شرکت‌ها به دنبال توسعه نسخه بروز شده واکسن باشند، البته فایزر اثربخشی دوز سوم واکسن خود را در برابر گونه‌های جهش‌ یافته آزمایش می‌کند. در حال حاضر غیر از واکسن تک‌دوز «جانسون و جانسون» که اخیرا مجوز استفاده اضطراری از FDA دریافت کرده، باید دو دوز از سایر واکسن‌ها به افراد تزریق شود.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که تنها مدیرعامل فایزر به واکسیناسیون سالانه کرونا اشاره نکرده و مدیران دیگر کمپانی‌های داروسازی بزرگ مانند مدرنا هم چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند. با توجه به تمام این موارد، ظاهرا کرونا در آینده نزدیک دست از سر بشر برنمی‌دارد، هرچند شاید ضعیف‌تر شود و با آن سازگارتر شویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز