علایم حمله قلبی در مردان و زنان چه تفاوتی دارد

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۹:۵۲:۳۸
کد خبر: ۱۱۴۶۲۲۰
علایم حمله قلبی در مردان و زنان چه تفاوتی دارد
چیزی که در ذهن اکثر مردم درباره حمله قلبی وجود دارد این است که مردی قفسه سینه خود را می‌گیرد و به زمین می‌افتاد اما بهتر است بدانید درد قفسه سینه علامت این بیماری در زنان نیست.

به گزارش برنا؛ زنان احتمالا خیلی کمتر از مردان در آستانه حمله قلبی چنین صحنه‌ای را تجربه کنند: اینکه دردی در قفسه سینه داشته باشند. اودانل، مجری زن یک برنامه تلویزیونی که در سال ۲۰۱۲ و در سن ۵۰ سالگی سکته قلبی داشت،‌ مانند اکثر زنانی که این تجربه را داشتند گفت که قبل از بروز حمله، بازوهایش دچاردرد شده و حالت تهوع داشته است. وی به دلیل ناآگاهی از علائم، به پزشک مراجعه نکرد اما فردای آن روز مشخص شد که وی یک حمله قلبی را پشت سر گذاشته است.

نکته مهم اینجاست که بر اساس آمارها، سکته قلبی قاتل شماره یک خانم‌هاست. شارون هیز، موسس کلینیک قلب زنان و متخصص قلب در کلینیک مایو در مینه سوتا در این خصوص گفت: زنان حتی بدون درد همزمان قفسه سینه دچار تنگی نفس یا مشکل تنفس می شوند، اگرچه مردان نیز این علامت را دارند.  دشواری در تنفس طبیعی معمولاً ناگهانی رخ می‌دهد و ممکن است بدون دلیل مشخص و عدم وجود فشار در قفسه سینه ایجاد شود.

درد در گردن، کمر، فک، دندان ها، بازوها (نوعاً چپ) و سر شانه یکی از علائم مکرر حمله قلبی در زنان است. دکتر هیز توضیح می دهد که این درد به این دلیل است که قلب انتهای عصبی کمتری نسبت به نوک انگشت، جایی که درد در آن قرار دارد، دارد. وی می گوید: هنگامی که قلب آسیب می بیند، درد در مناطق دیگر احساس می شود. به طور کلی، درد مربوط به حمله قلبی فقط در قسمت بالای بدن است.

طبق گزارش دفتر بهداشت و خدمات انسانی وزارت بهداشت ایالات متحده، زنان در هنگام حمله قلبی دو برابر بیشتر از مردان دچار حالت تهوع، استفراغ یا علائم سوهاضمه مانند دل درد می شوند.  این اغلب به این دلیل است که خون رسانی به شریان کرونر راست که تا پایین قلب گسترش می یابد، مسدود شده است.

بسیاری از زنان -تقریباً نیمی از آنها- که دچار حمله قلبی شده اند، خستگی را گزارش می کنند که ناگهان بروز می کند و علت مشخصی ندارد. یک مطالعه از انجمن قلب آمریکا ۵۱۵ زن را که دچار حمله قلبی شده بودند بررسی کرد. نتایج این بررسی نشان داد که ۷۰.۷٪  افراد این خستگی را بیش از یک ماه قبل از بروز سکته گزارش کرده اند. این مطالعه همچنین نشان داد که حدود نیمی از آنها در خواب مشکل دارند. هرگونه تغییر ناگهانی در الگوی خواب می تواند هشداری برای سلامتی باشد.

سایر علائم مبهم، اما احتمالاً تهدید کننده زندگی طی حمله قلبی، علائمی شبیه آنفولانزا هستند که می توانند شامل خستگی نیز باشند. سوزان اشتاین باوم، مدیر امور زنان و بیماری های قلبی در بیمارستان لنوکس هیل، در شهر نیویورک در این زمینه گفت: اگر احساس می کنید که نمی توانید کاری را که به صورت مداوم و دائمی انجام می دادید، انجام دهید ، باید به سلامتی قلب خود را شک کنید. این یکی از شایع ترین شکایات در زنانی است که حمله قلبی را تجربه کرده اند.

اگر به طور ناگهانی دچار عرق سرد شدید حواس‌تان را جمع کنید ، به خصوص اگر مطمئن هستید که در سنین یائسگی هستید. خوشبختانه این ممکن است یکی از علائمی باشد که در واقع شما را زودتر از موعد به بیمارستان می کشاند و از عواقب حضور دیرهنگام نزد پزشک نجات می دهد. پرواضح است که درد قفسه سینه به تنهایی نمی تواند نشانه‌ای حتمی از سکته قلبی باشد اما بی‌تردید در این بیماری، درد قفسه سینه نیز وجود دارد.

هیز می گوید: همپوشانی های زیادی بین علائم حمله قلبی در زنان و مردان وجود دارد. هرگونه درد حاد یا فشار قفسه سینه، احساسی "مانند اینکه فیل بر روی سینه فرد ایستاده ، مهم و قابل توجه است.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما