برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

احکام جدید بازنشستگان صادر می‌شود/ احتمال لغو منع تردد در شهرهای آبی و زرد/ طرح ترافیکی نوروز از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۲۳:۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۱۴۶۶۵۶
احکام جدید بازنشستگان صادر می‌شود/ احتمال لغو منع تردد در شهرهای آبی و زرد/ طرح ترافیکی نوروز از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود
هفته گذشته باز هم اخبار کرونایی کشور همچنان پر فراز و نشیب بود اما برخی خبرهای خوب و خوشحال کننده نقطه امیدی برای این دیار بود به اختصار به مرور برخی از این اخبار خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون 656هزار و699 نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به 60 هزار و353 نفر رسید. او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را یک میلیون و 413هزار و 717 نفر اعلام کرد.

مصوبه هفته

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 1400 با اختصاص 70 میلیون تومان وام ازدواج به هر یک از زوجین موافقت کردند.

شهید هفته

شهید خدمت شهرام محمدزاده از پرسنل عملیاتی اورژانس تهران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به درجه رفیع شهادت رسید.

شهید خدمت شهرام محمدزاده از پرسنل عملیاتی اورژانس تهران شاغل بود در روز دوشنبه 11 اسفند ماه پس از 29 سال خدمت صادقانه در راه نجات بیماران طعم شیرین شهادت را چشید.

خبر خوب هفته

محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور، در روز سه شنبه 12 اسفند در توییت اخیر خود نوشت: از تجربه همسانسازی بازنشستگان لشکری و کشوری که با همفکری آنها این امر اجرایی شد، استفاده شد و با همراهی وزیر رفاه، سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های تامین ‌اجتماعی روشی مناسب برای کامل کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پیشنهاد شد.

او عنوان کرد: با عنایت خداوند، احکام جدید بازنشستگان عزیز تامین اجتماعی در همین اسفند ماه اصلاح و صادر می‌شود.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، نوبخت اخیرا در جلساتی با نمایندگان بازنشستگان تامین اجتماعی، اعلام آمادگی کرده بود که با همکاری آنان راهی برای اجرای این موضوع طراحی خواهد شد.

هشدار هفته

استان خوزستان در چند هفته ای درگیر موج شدید کرونا است که هر 11 شهر قرمز کشور در این استان قرار دارد در این راستا سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: تذکر خاص به مسئولین اجرایی لرستان، کهگیلویه و بریراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، هرمزگان و بوشهر که همجوار خوزستان هستند، دارم. نباید تردد های بین استانی رخ بدهد. تمنا داریم مراقب باشید آتش بیماری به استان های همجوار نیفتد. نقشه قرمز به استان های مجاور می رسد که کار سخت و غیر ممکن می شود.

گم شدگان هفته

محمد اسعدزاده، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی روز چهارشنبه گفت: ساعت 20:30 شب سه شنبه با اعلام گزارشی مبنی بر مفقودی پنج کودک در محدوده روستای خیرآباد از توابع اسدیه، تیم‌های امدادی به محل اعزام شدند.

محمد اسعدزاده از مشارکت سه تیم امدادی از شعبه درمیان در این عملیات جست و جو خبر داد و افزود: با تلاش سه ساعته این تیم‌ها و با همکاری نیروی انتظامی، کودکان مفقود شده با سلامت کامل پیدا و به خانواده‌ها تحویل داده شدند.

طرح هفته

طرح ترافیکی نوروز 1400 از 20 اسفند سال جاری آغاز می‌شود.

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تاکنون ابلاغیه ای برای فروردین ماه و سفرهای نوروزی نداشته ایم. این موضوع پس از بررسی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد شد اما این احتمال وجود دارد که در صورت تشدید وضعیت بیماری علاوه بر اینکه خودروهای متخلف جریمه شوند، توقیف این خودروها نیز در دستور کار قرار بگیرد.

تکالیف هفته

حسین ذوالفقاری گفت: به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد دادیم از 25 اسفند تا 15 فروردین وضعیت ثابت هر شهر را اعلام کنیم اگر روز 25 اسفند ستاد ملی با این طرح موافقت کند تکلیف همه شهرها را به صورت ثابت مشخص می کنیم.

او افزود: به ستاد ملی کرونا اعلام کردیم اگر شرایط بیماری در کشور کنترل شده باشد تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شود اما در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل های بهداشتی بلامانع باشد همچنین در شهرهای زرد وآبی محدودیت تردد از ساعت 21 تا 3 صبح برداشته شود تا این محدودیت متمرکز بر شهرهای قرمز و نارنجی باشد اما اگر وضعیت بیماری به سمت صعودی باشد محدودیت ها کماکان ادامه پیدا خواهد کرد.

جریمه هفته

نمایندگان مجلس مقرر کردند تخلفات و جریمه‌های رانندگی از طریق پیامک به مالکان خودروها اعلام و هزینه آن در قبوض تلفن همراه آنها لحاظ شود.

اصلاحیه هفته

ورزیر آموزش و پرورش گفت: برای بهبود وضعیت بیمه و حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی دستورالعمل بکارگیری آن‌ها اصلاح شده است. بر این اساس 24 ساعت کار آن‌ها تمام وقت تلقی می‌شود.

او افزود: با توجه به این شرایط معلمان خرید خدمات مشمول حقوق تمام می‌شوند و اگر مشکلی در اجرای این موضوع است برخی از شرکت‌هایی که با این معلمان قرار داد بستند، خلاف این قانون عمل کنند امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد تا به آن رسیدگی کنیم.

آزمون هفته

فرایند توزیع کارت ورود به جلسه کنکور دکتری 1400 در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد.

داوطلبانی که روز جمعه 15 اسفند ماه قصد شرکت در آزمون دکتری 1400 دارند، از امروز سه شنبه 12 اسفند ماه می توانند با مراجعه به درگاه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند. این مهلت تا روز پنجشنبه 14 اسفندماه ادامه دارد.

استخدامی هفته

وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمانی که در آزمون استخدام امسال پذیرفته نشده‌اند و یا به هر دلیلی موفق به شرکت در آن نشده‌اند می‌توانند در این آزمون که شاید بهار سال آینده برگزار شود شرکت کنند.

او افزود: شاخص‌های شرکت در آزمون استخدامی معلمان تفاوتی نکرده است و معلمان حق التدریس بعد از سال 91 و نهضتی‌های فعال قبل از سال 92 می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

حادثه هفته

یک مرکز نگهداری کودکان واقع در خیابان ولیعصر دچار حادثه آتش سوزی شد.

خوشبختانه این حادثه مصدومیت جدی در پی نداشت و فقط  دو پرسنل این مرکز به صورت سرپایی درمان شدند.

نظر شما