تندگویان در ششمین کنگره ملی جوانان ( مشارکت های اجتماعی جوانان ) مطرح کرد:

کشور به پژوهش پیشگیرانه و آینده نگر نیاز دارد / تغییرات نسلی به صورت شگرف و عجیبی پیش می رود

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۸:۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۱۴۶۷۹۵
کشور به پژوهش پیشگیرانه و آینده نگر نیاز دارد / تغییرات نسلی به صورت شگرف و عجیبی پیش می رود
معاون امور جوانان سفارشی محور شدن پژوهش در کشور را یکی از آسیب های جدی این حوزه دانست و گفت: متاسفانه کمتر اتفاق و رویدادی در کشور رخ می دهد که قبل از آن پژوهش انجام شده باشد و پژوهش ها آینده نگر و پیشگیرانه نیست.

به گزارش برنا؛  محمد مهدی تندگویان در ششمین کنگره ملی جوانان ( مشارکت های اجتماعی جوانان ) که به صورت وبینار در استان کرمان در حال برگزاری است؛ با تشکر از میزبانی مردم خون گرم کرمان، گفت: توفیق داشتیم که در این چند سال اخیر چندین اتفاق بزرگ را در حوزه جوانان با همکاری و میزبانی استان کرمان رقم بزنیم.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: امروز استان کرمان به برکت خون حاج قاسم بخشی از جبهه مقاومت اسلامی نحسوب می شود و چه مدلی برای بحث مشارکت اجتماعی جوانان بهتر از حاج قاسم؟ شخصیتی که در هر حوزه ای پا گذاشت تاثیر گذار بود.

تندگویان به موضوع ساختار و چالش های پژوهش در کشور پرداخت و گفت: به اعتقاد بنده در حوزه پژوهش نیازمند بازنگری و تحول اساسی در کشور هستیم.

وی با بیان این که یک مرکز اصلی نیازسنجی پژوهشی در کشور وجود، افزود: اگر جایی هم وجود دارد که مدعی است این کار انجام می دهد، خروجی مناسبی ندارد و یک اطلس کامل پژوهشی در کشور وجود ندارد یا به روز نیست.

معاون امور جوانان سفارشی محور شدن پژوهش در کشور را یکی از آسیب های جدی این حوزه دانست و گفت: متاسفانه کمتر اتفاق و رویدادی در کشور رخ می دهد که قبل از آن پژوهش انجام شده است و پژوهش ها آینده نگر و پیشگیرانه نیست.

وی تصریح کرد: بدنه اجرایی کشور نیازمند این است که قبل از هر اتفاق و رویدادی اطلاعات مورد نیاز آن را داشته باشد تا با بهره گیری از آن بتواند برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

معاون امور جوانان به نقش صنفی پژوهشگران در رفع این آسیب ها تاکید کرد و گفت: صنف پژوهشگران و محققان خودش در مرحله اول باید نسبت این آسیب ها معترص باشد همچنین بی اعتماد شدن بخش اجرایی و مدیران به پژوهش ها به دنبال این آسیب ها و بداخلاقی های پژوهشی مثل کپی برداری یا تکراری بودن و ..‌. به وجود آمده که اگر جامعه پژوهشی با آنها برخورد صنفی کند اعتماد به پژوهش ها بر خواهد گشت.

وی با بیان این که پژوهش باید همواره در کنار مدیران و بدنه اجرایی باشد، تصریح کرد: ولی پژوهش یک امر کاملا علمی است و دولتی شدن آن یک آسیب است.

تندگویان تاکید کرد: تغییر گفتمان بحثی جدی در مورد هر نوع تحقیقات است. خروجی که باید براساس آن مشارکت جوانان را افزایش دهیم خیلی بسیار تغییر کرد و پژوهش گران باید خروجی تحقیقات خود را طوری تنظیم کنند تا پاسخگوی گفتمان امروز جوانان باشد.

وی مهاجرت نخبگان اجتماعی، عدم آموزش مهارتی به خصوص در آموزش و پرورش، مشکلات جمعیت و فرزندآوری، مشکلات اقتصادی، فرهنگی و... از آسیب های حوزه مشارکت اجتماعی کشور دانست و گفت: همه برنامه ها بر مبنای یک نیروی انسانی انجام می شود؛ وقتی که فرماندهان و نخبگان اجتماعی را بر اثر مهاجرت از دست می دهیم نیرویی برای پیاده کردن برنامه ها نداریم. باید به آموزش در دوره خیلی قبل تر از دوره جوانی بپردازیم تا تعداد فرماندهان اجتماعی را افزایش دهیم.

تندگویان به نگاه غلط نظارتی و امنیتی به حوزه مشارکت ها اشاره کرد و گفت: این نگاه غلط باعث آسیب می شود و باید برای این دستگاه ها تفکیک انجام داد که مشارکت اجتماعی در جهت توسعه، کمک داوطلبانه، رفع آسیب ها با مشارکت هایی که پوشش فعالیت های دیگری است تفاوت دارد.

وی بار دیگر تغییرات نسلی اشاره کرد و گفت: تغییرات نسلی به صورت شگرف و عجیبی پیش می رود بنابرین گفتمان ما باید جذابیت و خلاقیت زیادی داشته باشد و فقط با مسائل علمی و تئوریک نمی توان جوان امروز را همراه کرد.

تندگویان گفت: در عرضه فعالیت های داوطلبانه و مشارکت اجتماعی اتفاقات بدی افتاده و سیاستبازانی که سیاستمدار هم نیستند، موجب بداخلاقی ها در این حوزه شده اند که این بداخلاقی ها و سوءاستفاده های مختلف از این حوزه باید حتما ریشه یابی شود و پژوهش شود که چگونه می توان از این آسیب ها جلوگیری کرد.

وی با طرح این سوال که اصل کار داوطلبانه و تشکل سازی باید دولتی باشد یا مردمی؟ تصریح کرد: آیا تشکل سازی در نوع مشارکت اجتماعی باید دولتی و دستوری باشد یا مردمی و داوطلبانه؟ با باید یک ندل ترکیبی در این خصوص ایجاد کرد؟ این چالشی است که باید پژوهش به آن پاسخ دهد.

معاون امور جوانان با بیان این که فرهنگ کار جمعی در جوانان ضعیف شده و جوانان قدرت تحمل همدیگر را حتی در کارهای موفق ندارند، افزود: اخلاق کار جمعی از بین رفته و نگاه و ادبیات غلطی حاکم شده که این تغییرات نیز حتما باید در پژوهش ها نورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین اظهار داشت: اطلس جامعی در مشارکت اجتماعی نداریم. همه موضوعات و محورهای متعدد مشارکت اجتماعی باید در این اطلس وجود باشد و سندی داشته باشیم که به صورت بومی، منطقه ای و ...  برای موضوع مشارکت اجتماعی اطلاعات داشته باشد. با یک نسخه واحد کشوری نمی توان برنامه ریزی کرد و در هر استان به یک مدل خاص نیاز داریم

نظر شما
پرونده ویژه