این گیاهان را به نفع کبدتان مصرف کنید

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۲۰:۴۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۶۸۵۶
این گیاهان را به نفع کبدتان مصرف کنید
کبد به دلیل مواد شیمیایی و آفت کش ها در مواد غذایی و محیط زیست، به مرور زمان غرق در مسمومیت می شود. مسمومیت کبد معمولا با سردرد، سوء هاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه های کبدی، سوزش سر دل و مشکلات کیسه صفرا همراه است.

به گزارش برنا؛ کبد به دلیل مواد شیمیایی و آفت کش ها در مواد غذایی و محیط زیست، به مرور زمان غرق در مسمومیت می شود. مسمومیت کبد معمولا با سردرد، سوء هاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه های کبدی، سوزش سر دل و مشکلات کیسه صفرا همراه است.

با این حال لیستی از غذاهای گیاهی وجود دارد که مصرف روزانه آنها به سم زدایی موثر از کبد کمک می کند:

سیر: حاوی ترکیبات متعددی است که آنزیم های کبدی را برای پاک کردن سموم بدن فعال می کند. دو ماده مغذی قدرتمند موجود در سیر آلیسین و سلنیوم هستند که در محافظت از کبد و سم زدایی از بدن نقش موثر دارند.

چای سبز: حاوی کاتچین است؛ آنتی اکسیدانی گیاهی که ثابت شده منجر به از بین بردن تجمع چربی در کبد می شود و از همه مهمتر، عملکرد کبد را تقویت می کند. چای سبز همچنین در حفاظت از کبد در برابر سموم موثر است.

چغندر و هویج: هویج حاوی گلوتاتیون است؛ پروتئینی که به سم زدایی از کبد کمک می کند. گلوتاتیون یک مولکول ساده است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. از آنجا که بدن مداوم در معرض مواد شیمیایی محیطی قرار دارد، مهم است که مواد غذایی حاوی گلوتاتیون را روزانه مصرف کنید. هویج و چغندر هر و حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا هستند. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می کند.

گریپ فروت: یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است. این میوه همچنین غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها است که تمیزکننده های قدرتمند کبد محسوب می شوند. علاوه بر این، گریپ فروت شامل ترکیباتی است که در ساخت آنزیم های موثر در سم زدایی کبد کمک کننده هستند.

گردو: گردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ و گلوتاتیون است که به پاک کردن کبد کمک می کند و به ویژه برای حذف آمونیاک از بدن موثر است. گردو به افزایش اکسیژن خون کمک می کند.

آرتیشو: آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می شود و به این ترتیب به دفع توکسین ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می کند.ماده موثره موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می شود.

آووکادو: غنی از گلوتاتیون است و مطالعات نشان داده خوردن یک تا دو عدد از آن در هفته آسیب های کبدی را تعمیر می کند.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی علاوه بر گلوتاتیون، دارای لیکوپن است که موجب تصفیه کبد و مقاومت بدن در برابر سرطان می شود.

روغن زیتون و آب لیمو: مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو با معده خالی قبل از صبحانه توصیه می شود. روغن زیتون دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و توانایی تنظیم کار سلول کبد برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن را دارد. تحقیقات جدید توسط دانشمندان هندی نشان داد که هسپریدین (بیوفلاونوئید موجود در لیمو) برای محافظت از کبد خوب است یعنی از ورود مواد سمی به کبد جلوگیری میکند.

نظر شما
پرونده ویژه