استفاده از فویل در پخت غذا ضرر دارد؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۲۱:۲۰:۲۸
کد خبر: ۱۱۴۶۸۶۳
استفاده از فویل در پخت غذا ضرر دارد؟
فویل یکی از آن ابزارهایی است که کاربرد زیادی در آشپزی دارد و کار پخت بسیاری از غذاها با استفاده از آن انجام می شود.

به گزارش برنا؛ کارشناسان نسبت به میزان استفاده از فویل در پخت غذاها ابراز نگرانی کرده اند و پژوهش ها هم نسبت به مضرات احتمالی این کار برای سلامت ما هشدار داده اند. اما آیا این هشدارها در خور توجه هستند؟ این سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

خطرات بالقوه ی فویل آلومینیومی

طبق تحقیقات برخی فویل هایی که از آن ها برای پخت غذا، نان و شیرینی و کباب کردن استفاده می کنیم، به درون غذای ما نشت می کنند، امری که می تواند به مرور مشکلاتی برای سلامتی ما ایجاد کند. دانشمندان به بررسی خطرات بالقوه ای پرداخته اند که قرارگیری بیش از اندازه در معرض آلومینیوم ممکن است طی سالیان برای سلامت انسان ایجاد کند. برای مثال، محققان به بالا بودن غلظت آلومینیوم در بافت مغز مبتلایان بیماری آلزایمر پی برده اند. تحقیقات هم نشان داده ممکن است میان مصرف زیاد آلومینیوم و کاهش نرخ رشد سلول های بدن انسان ارتباط وجود داشته باشد و این امر ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های استخوانی یا اختلالات کلیوی بالقوه مضر باشد.

به نوع مواد غذایی و دمای پخت بستگی دارد

تحقیقات به طور کلی نشان داده عواملی هست که احتمال نشت آلومینیوم به درون غذا را بیشتر می کنند. یکی از این عوامل دما است. هر چه دمای پخت غذا بالاتر باشد شرایط برای ورود آلومینیوم به غذای ما مساعدتر می شود.

یک عامل دیگر اسیدیته ی مواد غذایی است. به گفته ی کارشناسان، اگر با مواد غذایی اسیدی مثل گوجه فرنگی یا چاشنی هایی سر و کار دارید که با سرکه درست می شوند، این امر می تواند باعث تجزیه شدن فویل و نشت هر چه بیشتر آلومینیوم به درون غذا باشد.

پس باید نگران باشیم؟

تا زمانی که در استفاده از فویل آلومینیومی در پخت غذا زیاده روی نکنید احتمالاً خطری تهدیدتان نمی کند. برای اغلب افراد این امر مشکل ساز نیست چون مقدار آلومینیومی که در فرآیند پخت به درون غذا وارد می شود بسیار ناچیز است. همیشه تعادل را رعایت کنید. از پخت زیاد مواد غذایی اسیدی با استفاده از فویل خودداری کنید. انجام گهگاه این کار ایرادی ندارد.

اما نباید به این مسأله به کلی هم بی اعتنا باشید. کارشناسان می گویند اگر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شما را تهدید می کند، باید استفاده از فویل در کار پخت و پز را محدود کنید چون تحقیقات از وجود ارتباط میان بروز این بیماری و بالا بودن میزان آلومینیوم در رژیم غذایی یک فرد حکایت دارد. مراقب مقدار نمک و ادویه ای که به غذای خود اضافه می کنید هم باشید. چرا که زیاد بودن مقدار آن ها هم می تواند در نشت آلومینیوم نقش داشته باشد.

جایگزین هایی برای فویل آلومینیومی

روش های متعددی برای کاهش استفاده از فویل آلومینیومی در پخت و پز وجود دارد. در بعضی موارد می توانید به جای فویل از کاغذ پوستی استفاده کنید. به علاوه سعی کنید بیشتر غذای خانگی مصرف کنید که سالم تر است تا وقتی به رستوران می روید نگران استفاده ی گهگاه ار فویل آلومینیومی برای غذای خود نباشید.

برای کباب کردن می توانید از توری کباب یا سیخ استفاده کنید. هنگام پخت سبزیجات در فر از ظرف پیرکس و برای پخت سیب زمینی هم از سینی فر استیل استفاده کنید.

نظر شما
پرونده ویژه