فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد:

افزایش حقوق محیط بانان از سال آینده/ همیار محیط بانی که ثبت نام نکند شامل بیمه نمی‌شود/ هیچ محیط بانی در زندان نیست

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۱۲:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۴۵۰
افزایش حقوق محیط بانان از سال آینده/ همیار محیط بانی که ثبت نام نکند شامل بیمه نمی‌شود/ هیچ محیط بانی در زندان نیست
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته سال آینده حقوق محیط بانان افزایش می‌یابد، گفت:‌ محیط بانی کار بسیار دشواریست و علاوه بر سختی‌های طبیعی، خطر مواجه با شکارچیان غیرمجاز را دارد از این رو برای حمایت همه‌جانبه محیط بانان تلاش می کنیم.

به گزارش برنا؛ سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست روز یکشنبه در نشست خبری گفت: حقوق محیط بانان سال آینده مانند سال های قبل افزایش می یابد اما جدای از آن مبلغ دیگری نیز به این افزایش حقوق اضافه می شود.

او تاکید کرد: محیط بانی کار بسیار دشواری است و علاوه بر سختی های طبیعی، خطر مواجه با شکارچیان غیر مجاز را دارد از این رو برای حمایت همه‌جانبه محیط بانان تلاش می کنیم.

محبت خانی اظهار کرد: برای تامین جیره غذایی محیط بانان بسیار تلاش کردیم و امسال مبلغ دو میلیارد تومان را از محل صرفه‌جویی برای جیره غذایی تامین و بین استان ها تقسیم کردیم که این مبلغ برای تا پایان امسال است.

محبت خانی ادامه داد: اما برای سال آینده اعتبار جیره غذایی محیط بانان در بودجه پیش بینی شده و ماهانه مبلغ ۴۵٠ هزار تومان به حساب محیط بانان واریز خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: ما محیط بانان را فرد مسلحی برای حفظ محیط زیست نمی دانیم بلکه معلمی فرهنگی برای حفظ محیط زیست می دانیم.

او با بیان اینکه در حدود ۴٠ سال گذشته ١۴٢ محیط بان شهید داشتیم، تصریح کرد: در سه سال و نیم گذشته پنج محیط جان خود را از دست داد و همه تلاش خود را برای شهید خواندن آنها انجام دادیم اما متاسفانه هنوز موفق نشدیم و برای همین حقوق خانواده آنها هم قطع شده است.

محبت خانی تاکید کرد: پرونده این تعداد در بنیاد شهید مانده، موضوع را به عنوان دغدغه با رییس سازمان محیط‌زیست مطرح کردیم که رییس سازمان هم موضوع را در هیات دولت با رییس بنیاد شهید مطرح کرد و اوحدی قول داد به آن سرعت ببخشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ثبت روز ملی محیط‌بانان در تقویم رسمی کشور را با جدیت دنبال می‌کنیم و در تلاشیم روز ولادت امام رضا(ع) به عنوان روز محیط بان در تقویم ثبت شود و تاکنون چندین بار درخواست کردیم اما هنوز به جایی نرسیده است.

او افزود: چندی پیش نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد و امضاهای زیادی جمع شد که من نیز یکی از امضاکنندگان بودم و سپس رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قاطبه ای با رئیس جمهوری این نامه را پیوست کرد و رئیس جمهوری دستور صریح داد تا بر روی آن اقدام شود.

سرهنگ محبت خانی ادامه داد: دو روز پیش نامه را از طریق وزارت ارشاد پیگیری کردیم و با جدیت دنبال اجرای ان هستیم بنابراین الان کار در وزارت ارشاد مانده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به رونمایی از آیین نامه اجرایی قانون حمایت بیمه‌ای از محیط‌بانان گفت: یکی از نگرانی‌های من بنده میان محیط بان و داوطلب در این آیین‌نامه اجرایی است البته این که همیاران نیز دیده شده‌اند جای خوشحالی دارد اما باید بدانند که تا قانون را به طور کامل اجرا نکنند شامل بیمه سازمان نخواهند شد.

او درباره اینکه همیار محیط بان در چه شرایطی می تواند از سازمان بیمه دریافت کند گفت: هر همیار محیط بان باید در سامانه ای که سازمانمحیط زیست تهیه کرده است ثبت نام و در نهایت کارت دریافت کند در این صورت به عنوان همیار محیط بان شناخته می شود و دوم اینکه همیار محیط بان اگر شکارچی غیرمجاز و یا آتشی دید خود به خود اقدام نکند باید تحت نظارت و فرماندهی آن استان مورد نظر وارد صحنه شود اگر سر خود ورود کند و اتفاقی برایش بیفتد، تحت پوشش حمایت بیمه ای سازمان قرار نخواهد گرفت.

او گفت: یکی از چالش‌های محیط‌بانان این است که خودرو و موتورسیکلت های آنها فرسوده و همچنین تعدادشان کم است، از آنجا که مسیر گشت زنی محیط بانان سنگلاخ و صعب‌العبور است از این رو هر نوع خودرو یا موتور سیکلت جوابگوی نیاز ۶۵٠ پاسگاه محیط بانی نیست.

سرهنگ محبت خانی تاکید کرد: باید خودرو و موتورسیکلت های محیط بانی به گونه‌ای باشد که حداقل ۱۰ سال کار کند این طور نباشد که هزینه شود و موتوری خریداری شود اما یک سال بیشتر دوام نیاورد این هدف بیت المال است.

او افزود: از بودجه امسال مبلغ ای برای تامین موتورسیکلت برای محیط بانی در نظر گرفته شده است البته هنوز درست نشده و تمام تلاش خود را برای تامین آن مبلغ خواهیم داشت.

او با تاکید بر اینکه محیط بانی که برای حفظ محیط زیست کشور از جانش را کف دست گرفته قابل تقدیر است گفت: امسال دو محیط بان را از زندان آزاد کردیم و اکنون دیگر هیچ محیط بانی در زندان نیست.

سرهنگ محبت خانی درباره نحوه بکارگیری سلاح از سوی محیط بانان افزود: محیط بانان در درجه آخر که دیگر جانشان در خطر است از سلاح استفاده می‌کنند و از ۱۴۲ شهیدی که دادید تعداد زیادی می توانستند شلیک کنند و کشته نشوند اما این کار را نکردند و در نهایت شهید شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امسال با تلاش صورت گرفته یک محیط بان همدانی و یک محیط بان مازندرانی از زندان آزاد شدند.

او تصریح کرد: البته اگر محیط‌بانی قانون بکارگیری سلاح را رعایت نکند قانون با آن فرد برخورد خواهد کرد و هیچ اغماضی در این زمینه وجود ندارد همونطور که مورد داشتیم محیط بان قانون را رعایت نکرد و در نهایت قصاص شد.

محبت خانی گفت: در روز محیط بان دیدار با رئیس قوه قضاییه داشتیم و در آن نشست تاکید شد در محاکم قضایی استان ها شعب محیط زیست ایجاد شود تا پرونده های محیط زیستی با دقت و سرعت بیشتری پیگیری شوند اکنون حدود ۵۰ درصد است آنها ایجاد شده و انتظار داریم که به ۱۰۰ درصد برسد.

او با تاکید بر اینکه با ایجاد شعب محیط زیست در محاکم قضایی روند رسیدگی به پرونده های محیط زیستی کوتاه می شود، افزود: در همان نشست رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که قاضی هایی که قرار است به پرونده های محیط زیستی رسیدگی کنند نیز در این زمینه آموزش ببینند تا دقت بیشتری در روند رسیدگی صورت گیرد

محبت خانی گفت: قرار است تا پایان سال و در نهایت فروردین ماه سال آینده هزار و ٢۵٠ دستگاه خودرو خریداری شود، قول دادند که امیدواریم محقق شود

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: تعدادی از محیط بانان خود را به علت ابتلا به ویروس کرونا و یا تصادف از دست دادیم که اینها به عنوان مرگ طبیعی محسوب می شوند تا پیش از این به خانواده های این افراد دیه تعلق نمی گرفت اما امسال به این تعداد خانواده دیگه به طور کامل پرداخت شد.

محبت خانی افزود: یکی از اتفاقات خوب در عرصه محیط بانی این است که باید در مدت هشت سال به طور سالانه ۲۵۰ محیط بان را جذب کنیم که در حال اجرای آن هستیم.

او تاکید کرد: البته محیط بانی عشق و از خود گذشتگی می خواهد از این رو تعداد زیادی تمایل به این کار ندارند، متاسفانه تعدادی در آزمون علمی و عملی قبول می شوند اما وقتی چند روز در محیط بانی مشغول به کار می شوند ، طاقتشان تمام می شود و می روند با این کار سهمیه ما می سوزد چون دیگر امکان جایگزینی وجود ندارد.

محبت خانی اظهار کرد: از افرادی که می‌خواهند وارد عرصه محیط بان شوند درخواست می‌کنم پیش از اینکه اقدام قانونی صورت گیرد چند روز در پاسگاه‌های محیط‌بانی زندگی کنم و با محیط بانان به گلزنی بپردازند اگر روحیه آنها با این شرایط کار سازگار بود اقدامات قانونی را آغاز کنند در غیر اینصورت سهمیه سازمان محیط زیست برای جذب محیط بان از بین میرود.

واریز حق الکشف برای محیط بانان

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه مبلغ خوبی به عنوان حق الکشف به محیط بانان داده شد، گفت: مبلغی حدود یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان به عنوان حق الکشف ب ای معوقه سال های ٩۵ تا ٩٨ و مبلغ ۴ میلیارد تومان به عنوان معوقه سال های ٩۴ تا ٩٧ به محیط بانان داده شد.

او اظهار کرد: همچنین مبلغ ٧٠٠ میلیون تومان برای رسیدگی به پرونده های محیط زیستی به محاکم قضایی پرداخت شد.

سرهنگ محبت خانی گفت: امسال در صید غیر مجاز آبزیان ١٧ درصد، شکار غیر مجاز پرندگان ٨ درصد، شکار غیر مجاز پستانداران ١۵ درصد، زنده گیری پرندگان ٣٩ درصد، زنده گیری پستانداران ٣٧درصد و شروع به شکار و صید ١٠ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم.

او اظهار کرد: ما در خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده ۴۰ درصد افزایش داشته و علت آن ایجاد مرکز فوریت های سایبری در یگان حفاظت محیط زیست است که با ایجاد آن پایش در فضای مجازی بیشتر شده است.

محبت خانی ادامه داد: کشف اسلحه شکاری ٣٣ درصد، کشف ادوات ٢۴ درصد، آلودگی زیست‌محیطی ٣٩ درصد، متخلفان دستگیر شده ١٨ درصد و تعداد پرونده های قضایی ٣٨ درصد کاهش داشته است.

او درباره کاهش تخلفات گفت: سازمان محیط زیست تقویت شده و همه جانبه از محیط بانان حمایت می کند از این رو به جرئت متخلفان برای حضور در مناطق تحت مدیریت سازمان کم شده است تمام این موارد در کنار هم باعث شده تا شاهد کاهش تخلفات در این عرصه باشیم البته به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا هم تا حدی در کاهش تخلفات تأثیر داشته است شاید در مقابل آن بتوان گفت شرایط اقتصادی باعث شد که تعدادی برای تهیه گوشت به شکار روی آورند اما در مجموع پایش دقیقح محیط بانان موجب کاهش تخلف در محیط زیست شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست افزود: همچنین مرکز فوریت های سایبری یگان حفاظت محیط زیست ۶۹ پرونده حیوان‌ازاری ۴۴ پرونده خرید و فروش حیات وحش و ۷ پرونده تخریب و تصرف تشکیل داده است.

سرهنگ محبت خانی گفت: دو مورد از این تخلفات در مازندران بود که در فضای مجازی متوجه قرارهای متخلفان شدیم که با لو رفتن آن ۴۰ قبضه سلاح از آنها کشف شدهمچنین در یک مورد دیگر در مازندران ۳۱۸ قطعه پرنده تاکسیدرمی شده کشف شد، در استان خوزستان هم که نقش مهمی در قاچاق پرندگان شکاری دارد ١٢١ پرونده تشکیل و همراه متخلفان به محاکم قضایی تحویل شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز