علی اصغر مونسان خبر داد؛

استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی در طرح میراثبانان افتخاری

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۱۶:۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۱۴۸۶۴۸
استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی در طرح میراثبانان افتخاری
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نوزدهمین گفت وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: در طرح میراثبانان افتخاری می‌توان از ظرفیت‌های دانش‌آموزی، بهره برد.

به گزارش برنا؛ علی اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت و گوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفت‌وگو بر محور تحول، با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش وپرورش، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش ‌و پرورش استان‌هاو مدیران کل میراث فرهنگی و گردشگری سراسر کشور و روسای760 منطقه آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که از سال گذشته به‌منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و ابنیه فرهنگی-‌تاریخی به آن ورود پیدا کردیم، طرح میراثبانان افتخاری است که از ظرفیت‌های دانش‌آموزان در این طرح می‌توان استفاده کرد.

او ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش یک وزارت بنیادین است و بنیان تربیت و پرورش انسان‌ها در این وزارتخانه نهاده شده است. در حوزه میراث‌فرهنگی نیز آنچه که داریم و هویت فرهنگی‌تاریخی ما به حساب می‌آید، نشأت گرفته از وجود انسان‌هایی است که در فضای آموزشی در کشور تربیت شده‌اند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: سه مأموریت بزرگ بر عهده وزارت است که در مأموریت اول که مربوط به میراث ‌فرهنگی است، این حوزه در حقیقت از عناصر امنیت ملی نیز به حساب می‌آید و می‌تواند موجب اتحاد مردم و اقوام شود.

او اظهار کرد: در حوزه صنایع‌دستی نیز این هنرصنعت، نسل به نسل منتقل شده و اکنون افراد جوان و دارای تحصیلات عالیه وارد این صنعت شده‌اند. در حوزه گردشگری هم کارکرد اقتصادی دارد و هم کارکرد فرهنگی، دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی هستیم. این حوزه علاوه بر درآمدزایی و کمک به اقتصاد، کارکرد فرهنگی نیز دارد و آن شناخت ملت‌ها از فرهنگ یکدیگر است.

مونسان ادامه داد: اقدامات مشترکی بین این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند انجام شود که اجرای صحیح آن‌ها به موفقیت هرچه بیشتر دو دستگاه کمک خواهد کرد. به نظرم با تکیه بر آموزش و پرورش است که می‌توانیم مأموریت‌های خود را جلو ببریم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود و بعد از شیندن نظرات و پیشنهادهای تعدادی از معاونان و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به مهم ترین کارهای مشترک بین این دو دستگاه، گفت: استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزان در اجرای طرح میراثبانان افتخاری می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ضمن این که موضوعات دیگری مانند «احداث هنرستان‌های صنایع‌دستی» و نیز »آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان با موزه و مفاهیم مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی»؛ از جمله اقدامات مشترک این دو دستگاه می‌تواند باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: با توجه به گستردگی و پراکندگی آثار و بناهای تاریخی در کشور و بودجه اندک برای نگهداری از آن‌ها، نیازمند همکاری‌های عموم مردم و سایر دستگاه‌ها هستیم. بر اساس بودجه‌ای که برای صیانت از آثار تاریخی به ما تعلق گرفته است. سرانه نگهداری و پاسداشت هر اثر حدود ۵تا ۶میلیون تومان است که بسیار ناچیز است. از این‌رو باید برای نگهداری هرچه بهتر از آثارفرهنگی‌تاریخی از ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌ها استفاده کرد.

او در ادامه به برخی از ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برخی از مدارس و اماکن وزارت آموزش و پرورش ظرفیت‌های خوبی هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد. به‌عنوان مثال «مدرسه دارالفنون» یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است.

مونسان اظهار کرد: با ایجاد هنرستان‌های صنایع‌دستی می‌توان نیروهای ماهر برای این حوزه تربیت کرد که به تولید و فروش صنایع‌دستی کمک کند. در کنار هنرستان‌های صنایع‌دستی، «احداث هنرستان‌های مرمت آثار تاریخی» نیز ایده خوبی است و می‌تواند به تقویت همکاری‌های دو دستگاه کمک کند.

او در ادامه با اشاره به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با موزه‌ها، اضافه کرد: بازدید دانش‌آموزان از موزه‌ها باید تقویت شود، اکنون بازدید دانش‌آموزان رایگان است. ضمن این که ایجاد موزه‌های علوم و فنون نیز می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر دانش‌آموزان با مفاهیم حوزه میراث‌فرهنگی کمک کند. در این خصوص هیچ محدودیتی برای صدور مجوز نداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز