ویزه نوروز ۱۴۰۰؛

آنچه در حوزه اجتماعی مهر ۹۹ گذشت

۱۴۰۰/۰۱/۰۷ - ۰۴:۳۲:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۸۶۷۶
آنچه در حوزه اجتماعی مهر ۹۹ گذشت
مهر 99 روزهای خود را با آرامش شروع کرد و امید می‌رفت با وجود ادامه دار بودن سایه گسترده کرونا بر سر کشور و با وجود تمام اخبار بعضا خوشحال کننده و بعضا نگران کننده این آرامش را تا پایان به همراه داشته باشد.

به گزارش برنا؛ تابستان گذشت و پاییز 99 در حالی آغاز شد که تا حدی از جنجال های ماه های گذشته در امان بود اما ویروس کرونا همچون بختک به جان ایرانیان افتاده بود.

آمار های کرونایی

مهر ماه روزهای کرونایی خود را با مرگ 178 نفر در طول یک شبانه روز و تعداد 1817 بیمار جدید مبتلا به کووید19 آغاز کرد و با این حساب مجموع جان باختگان این بیماری به 24 هزار و656 نفر و مجموع مبتلایان ایرانی کرونا تا به آن روز به 429 هزار و 193 نفر رسید.

نتایج کنکور

پس از برگزاری کنکور 99 در تاریخ 29 تا 31 مردارد ماه بالاخره اسامی نفرات برتر آزمون سراسری سال99 در 5 گروه آزمایشی در تاریخ 30شهریور منتشر شد.

همچنین دفترچه انتخاب رشته افراد مجاز در کنکور 99 روز 1 مهرماه منتشر و انتخاب رشته مجازین کنکور از دوم مهر آغاز شد و تا روز پنجم این ماه ادامه داشت.

موج سوم کرونا در تهران

در آن روزها شرایط تهران کاملا قرمز  بود و آمار بالای ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی حاکی از آن بود که تهران وارد موج سوم شده است.

با وجود اینکه فاصله بین موج دو و سه کووید 19، کوتاه بود در پایان موج اول، زمان تا رسیدن  به موج دوم طولانی بود، اما با بررسی آمار افزایشی آن روز‌های مشخص شد موج شوم گذرا نیست و روزهای سختی در پیش بود.

افزایش مرخصی سربازان

اوایل مهر ماه بود که خبر رسید زمان مرخصی سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح افزایش یافت همچنین به سربازان وظیفه ماهی 2.5 روز مرخصی تعلق گرفت و به سربازانی که در مناطق محروم و بد آب و هوا خدمت می‌کنند در سال تا 45 روز مرخصی اعطا شد همچنین به سربازان وظیفه‌ای که در مناطق عادی خدمت می‌کنند در سال 30 روز مرخصی تعلق گرفت.

بخشنامه بازنشستگی خانواده شهدا

اوایل مهرماه بود که خبر رسید مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای ضوابط بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا تحت پوشش این سازمان را به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی در سراسر کشور ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه، کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر هشت سال سنوات ارفاقی و دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند. این بخشنامه باتوجه به تصویب‌نامه هیات وزیران موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ابلاغ شده است.

زلزله شدید گلستان

ساعت حوالی 9 صبح پنجم مهرماه بود  زلزله‌ای به‌بزرگی 5.2 ریشتر در عمق 10کیلومتری زمین منطقه مراوه‌تپه در استان گلستان را لرزاند.

در لحظات اولیه برق برخی مناطق زلزله‌زده قطع شد و تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن و هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

پنج پس لرزه دیگر در این منطقه رخ داد که بزرگترین آنها 3.3  ریشتر بود که در ساعت 10:05 در عمق 10 کیلومتری رخ داد.

80 روستا تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند و در 20 روستا 200 خانه خشتی و گلی به منازل مسکونی خسارت وارد شده که سقف 100 منزل روستایی تخریب و دیوارهای 100 منزل روستایی ترک برداشته بود.

اجباری شدن ماسک

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به اینکه اجباری شدن استفاده از ماسک از  19 مهرماه استفاده از ماسک در تهران اجباری شد و برای کسانی مبتلا به کرونا بودند و با آگاهی از ابتلا خود در جامعه حضور پیدا می‌کردند یا از وسایل حفاظتی استفاده نمی‌کردند یا کسی که بیماری خود را کتمان می‌کرد جرایمی در نظر گرفته شد.

پس الزامی شدن ماسک  اگر کسی از ماسک استفاده نمی کرد، 20 هزار تومان جریمه و اگر فرد مبتلا به کرونا تخلف می کرد و از قرنطینه خارج می شود، 200 هزار تومان جریمه می‌شد.

همچنین رانندگان تاکسی اگر ماسک نمی زنند 100هزار تومان جریمه و به ازای هر مسافر بدون ماسکی که سوار می کردند، 20 هزار تومان جریمه می‌شدند.

در این راستا وزارت بهداشت شماره حساب متمرکز جهت واریز این جریمه ها را معین و اعلام کرد و تیم های بازرسی سازمان تعزیرات و پلیس افراد و صاحبان صنوف متخلف را جریمه کرده و وجوه حاصل از این جرایم به حساب اعلام شده از سوی وزارت بهداشت واریز می شد و مقرر شد کلیه وجوه حاصله در مسیر مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونا در کشور هزینه شود.

من ماسک میزنم

نسخه جدید شاد

پس از ورود ویروس کرونا به کشور و تعطیلی تمام مراکز آموزش وزارت آموزش و پرورش شبکه شاد را به منظور آموزش مجازی دانش آموزان معرفی کرد و تقریبا بسیاری از دانش آموزان کشور به منظور حضور در کلاس های درسی خود از این نرم افزار استفاده می کردند اما در مهرماه 99  به منظور پیشگیری از ایجاد وقفه در فرآیند آموزش دانش آموزان، در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی از نسخه جدید شاد رونمایی شد.

وام برای دارندگان سالمند بالای 90 سال

اواسط مهر ماه بود که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته سالمندان از واریز مبلغ یک میلیون تومان به حساب 3359 خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی که از سالمندان بالای 90 سال بهزیستی در خانواده مراقبت می کنند، خبر داد.

تعطیلی در تهران و منع آمد و شد در 5 شهر کشور

روز 12 مهرماه خبر رسید محدودیت های کرونایی در استان تهران برای یک هفته اعمال می‌شود و این دستور العمل به دستگاه های اجرایی ملی و استانی و نهادهای عمومی غیر دولتی از جمله شهرداری های مستقر در استان تهران ابلاغ شد.

روز چهارشنبه 23 مهرماه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت از منع عبور و مرور و محدودیت رفت و آمد در ۵ کلانشهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در روزهای تعطیلی پایان مهرماه خبر داد.

جزئیات این طرح از این قرار بود که تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را داشتند.

 ‌این خودروها مجاز به خروج از شهرها نبودند. ‌خودروها با پلاک شهر دیگر که قصد ورود داشتند، تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانستند وارد شوند و ‌اما قرنطینه در داخل شهر انجام نمی شد.

جنجال خودکشی پسر 11 ساله بخاطر تبلت

خبر فوت دانش آموز 11 ساله در بندر دیّر از طریق خودکشی و آن هم با طناب دار به دلیل نداشتن گوشی هوشمند در اواخر مهر ماه بازتاب وسیعی در بر داشت.

اما اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، اخبار منتشر شده مبنی بر خودکشی دانش‌آموز 11 ساله اهل شهرستان دیّر به علت دسترسی نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های آموزش مجازی را نادرست دانست و اعلام کرد: با توجه به تحقیق و بررسی های میدانی و جمع آوری مستندات، نامبرده از روز بازگشایی مدارس در 15 شهریور ماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش آموز با توجه به شرایط متاثر از کرونا در مدرسه حضور نداشته و کار آموزشی خود را از طریق شبکه شاد با تلفن همراهی که توسط شخص مدیر مدرسه در فروردین ماه 99 به ایشان اهدا شده بود، تا آخرین ساعات روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاس های درس مجازی آنلاین  انجام می داده که تمامی مستندات، اعم از فایل های صوتی، تصویری و تکالیف و تمرین های درسی دانش آموز در گروه درسی موجود می باشد، برخی از این مستندات برای تنویر و اطلاع افکار عمومی پیوست قرار گرفت.

تمامی این اظهارات در حالی است که این دانش آموزان بی بضاعت و کم برخوردار بوده که در سال های تحصیلی به صورت مکرر مورد حمایت مدرسه و انجمن اولیا و مربیان آموزشگاه بوده است و خانواده او این موضوع را تایید می نماید.

بسیاری از مسئولین دلیل نداشتن گوشی برای خودکشی این دانش آموز را تکذیب کردند.

خودکشی

دورکاری کارمندان

در اواخر این ماه بر اساس اعلامیه که استانداری تهران به فرمانداری های سطح استان اعلام کرد: کلیه کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای صحیح و دقیق رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های اداری: رعایت بهداشت فردی، خودمراقبتی، خود اظهاری از ابتلا، استفاده اجباری از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و همچنین ارائه خدمات صرفاً به مراجعه کنندگانی که از ماسک استفاده می‌کنند.

مدیریت و مقامات مسئول دستگاه‌های اجرایی موظفند به ضد عفونی محیط های اداری تمهیدات لازم در خصوص تب سنجی روزانه کلیه کارکنان و مراجعین محترم و ممانعت از حضور افراد بدون ماسک و مشکوک به بیماری در محیط کار شدند.

استفاده از ظرفیت دورکاری با تمهیدات و زیرساختهای لازم دستگاههای اجرایی برای ارائه خدمات مطلوب به صورت الکترونیکی از منزل توسط کارکنان واجد شرایط با اولویت کارکنان مبتلا به بیماری های زمینه ای و خاص، بالای 60 سال سن ، همکاران اناث باردار و مادران دارای فرزند زیر 6 سال فراهم نمایند.

پایان مهرماه

مهرماه با تمام جنجال هایش با مرگ 312بیمار کرونایی جدی رکوردی جدید از مرگ و میر بر اثر این ویروس هولناک در ثبت کرد و شمار مرگ های کرونایی در کشور تا 30 مهرماه به 31هزار و 346نفر رسید و با شناسایی 5هزار و 616بیمار جدید مبتلا در آن روز مجموع بیماران کووید19 در کشور به545 هزار و 286نفر رسید.

//انتهای پیام:۵

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز