ویژه‌نامه نوروز ۱۴۰۰؛

انفجاری کلینیکی در شمال تهران داغی دیگر بر پیشانی مدیریت شهری

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۰۴:۳۱:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۸۶۹۶
انفجاری کلینیکی در شمال تهران داغی دیگر بر پیشانی مدیریت شهری
حوالی ساعت 21 روز دهم تیرماه 99 بود که صدای مهیب انفجار و شعله‌های آتش خبر از وقوع حادثه ای دلخراش می‌داد. یک مرکز دندانپزشکی و تصویربرداری و جراحی‌های ساده شمال تهران، نزدیک میدان قدس به کام آتش رفته بود و شعله ها جیغ کشان به آسمان زبانه می کشیدند.

به گزارش برنا؛ بلافاصله آتش نشانان، امدادگران هلال احمر، پلیس، اورژانس، تیم های تخصصی جست‌وجو و نجات در آوار، سگ‌های زنده‌یاب در محل حاضر شدند اما تداعی حادثه تلخ حادثه پلاسکو در ذهن بسیاری نقش بست.

مردم همیشه در صحنه با وجود کرونا و ضرورت عدم تجمع در محل حادثه جمع شدند و به نظاره آتش ایستادند لحظه به لحظه وقوع پلاسکو دوباره داشت تکرار می شد.

سینا اطهر 1

چه کسانی در صحنه حضور داشتند؟

همه آمده بودند دادستان تهران، بازپرس دادسرای جنایی، شهردار تهران، برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در میدان حادثه حاضر شدند. سردار حمید هداوند، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از همان ساعات اولیه با مشاهده ازدحام و شلوغی، خیابان شریعتی تهران را مسدود اعلام و به مردم توصیه کرد از تردد در این مسیر خودداری کنند.

4

آمارهای حادثه

تمام ثانیه ها را منت می کشیدیم بلکه این لحظات پر آشوب تمام شود دقیقه ها آغشته بود از آتش، دود و اضطراب و به سختی سپری می شود؛ ماموران آتش‌نشانی بعد از حدود دو ساعت تلاش از مهار آتش خبر دادند، هر دقیقه از زبان یک مسئول آمار جدیدی از خسارات جانی این حادثه اعلام می شد  تا اینکه حوالی ساعت 24 بود که  پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران از کشته شدن 13 نفر و مصدومیت 6 نفر خبر داد.

مرگ این شهروندان که هرکدام عزیز خانواده ای بودند بسیار دلخراش بود اما آمارها قطعی نبود و با توجه به ادامه روند جست و جو در طبقات این ساختمان همه دعا می کردند که تعداد کشته ها و مصدومان بیش از این افزایش نیابد.

دیری نپایید سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، تعداد کشته‌های حادثه را 19 نفر و مصدومان را 6 نفر اعلام کرد در پی این خبر ناراحت کننده خبر رسید خوشبختانه 20 نفر نیز از این حادثه جان سالم به در بردند.

سینا اطهر 4

علت حادثه

از همان ساعات نخست، علت وقوع حادثه توسط کارشناسان آتش‌نشانی و کارآگاهان پلیس در دست بررسی قرار گرفت و در بررسی‌های اولیه اعلام شد، نشت گاز و اتصالی کابل برق باعث آتش سوزی شده است.

جلال ملکی اما علت احتمالی حادثه را منفجر شدن سیلندرهایی که در این محل نگهداری می شدند، عنوان کرد.

شایعه حادثه

قدرت و این انفجار به حدی بالا بود که گمانه زنی‌ها درباره علت وقوع حادثه شروع شد. کارشناسان دنیای مجازی همه تحلیلگر شده بودند و نظرات غیرتخصصی خود را نشر می دادند. یکی از این شایعه ها وجود مواد رادیواکتیو در محل حادثه بود اما ایرج حریرچی این ادعا را تکذیب کرد و گفت: در این کلینیک رادیولوژی معمولی دایر بوده و محل پزشکی هسته ای نبوده‌است.

کار به جایی رسید که دفتر حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مرکز پزشکی سینا مهر شمیران فاقد مواد پرتوزا و صرفا دارای دستگاه های تصویربرداری و رادیولوژی با مجوز معتبر بوده است.

در جستجوی مقصران حادثه

علی القاصی مهر، دادستان تهران که از ابتدای وقوع حادثه به عنوان نماینده مدعی العموم و مقام قضایی همراه با بازپرس دادسرای جنایی و همکاران قضایی در صحنه حضور داشت از صدور دستور احضار پنج نفر از مقصران احتمالی حادثه خبر داد و یک نفر نیز در این رابطه بازداشت شد.

یک تیم11 نفره کارشناسی بنا به دستور بازپرسی تشکیل شد تا ابعاد مختلف این حادثه را سریعا بررسی و اظهار نظر شود و پیش بینی می شد ظرف دو روز علت دقیق حادثه مشخص شود.

اما بررسی‌های اولیه نشان از غیرعمدی بودن حادثه و اتصال سیم برق و انفجاز کپسول‌های اکسیژن که موجب ایجاد حریق شده بودند، می داد.

سینا اطهر

دستور پیگیری

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی وقوع این حادثه‌ با صدور پیام تسلیت، دستگاه های مسئول را موظف کردند ضمن بررسی موضوع، تدابیر لازم را برای کاستن از آسیب‌ها و خسارت‌ها به کار گیرند.

***

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری نیز با ابراز تاثر عمیق از وقوع حادثه تلخ و دلخراش انفجار و آتش‌سوزی در مرکز درمانی سینا مهر از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست هر چه سریع‌تر نسبت به بررسی دقیق و کارشناسانه علت وقوع این حادثه اقدام شود و برای رسیدگی به مصدومان و خانواده‌های داغ‌دیده و تسکین آلام آنان اهتمام ویژه داشته باشند.

بالاخره دلیل حادثه چه بود

در نهایت 13 مرداد99، سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت این حادثه را اینگونه اعلام کرد: براساس گزارش کارشناسی "اتصال برق کولر" در پارکینگ کلینیک سینای اطهر عامل آتش سوزی در این مجموعه بوده است.

سید جلیل میرمحمدی میبدی با اشاره به برگزاری نشست حادثه کلینیک سینا اطهر در مجلس در خصوص کارشناسی های انجام شده درباره این حادثه اظهار کرد: آغاز حادثه ناشی از اتصالی برق کولر موجود در سقف کاذب پارکینگ مجموعه اعلام شده که منجر به آتش سوزی کولر و فروریختن سقف کاذب شده است. در اثر این ریزش مواد الکلی و اشتعالزای موجود در زیر آن محل آتش گرفته و نهایتاً به دو تا از کپسول‌های اکسیژن سرایت کرده و منجر به انفجار آنها می‌شود.

سینا اطهر3

نکته آخر

بر سر و صورت زدن چه سود

این حادثه هر علتی که داشت و مقصر هرکه بود موجب کشته شدن 15 زن و 4 مرد شد و علاوه بر داغی که بر دل خانواده هایشان نهاد تا ابد یاد و خاطر آن در دل ایرانیان باقی می ماند و روز 10تیرماه 99 همچون 30 دی ماه 95 همانند داغی بر پیشانی مدیرت شهر می ماند و آنچه که مهم است علاج واقعه قبل از وقوع است وگرنه مقصران را حد زدند چه سود...

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز