اصالت، اتقان و استقلال شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۱۴:۵۷:۵۳
کد خبر: ۱۱۴۹۱۸۰
اصالت، اتقان و استقلال  شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است
دبیرکل شورای آموزش و پرورش گفت: جریان سه گانه اصالت، اتقان و استقلال شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبان ایجاد می‌کند و تضمین کننده آرامش خانواده‌هاست.

 به گزارش برنا؛ محمود امانی تهرانی در نشست «بررسی جایگاه و کارکردهای شورای عالی آموزش و پرورش» که  در آستانه یکصدمین سال تاسیس این شورا و با حضور اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت، در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به نود و نهمین سالروز تأسیس این شورا، اظهار کرد: این نشست آغاز مجموعه‌ای از برنامه‌‌ها در راستای گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس این شوراست که امیدوارم تا یک سال آینده این برنامه ها ادامه یابد و ما بتوانیم  به شناساندن این سرمایه ملی به عموم مخاطبان، گام ‌های مؤثری برداریم.

او افزود: از همه می‌خواهم ایده و پیشنهادهای خود را برای ایجاد بستری برای ارتقای جایگاه شورا و افزایش آگاهی بخشی به جامعه در این یک سال، ارائه دهند.

دبیرکل شورای آموزش و پرورش افرود: یاد و خاطر تمامی معلمان این سرزمین را گرامی می‌داریم و به روح تمام انبیای الهی،  ائمه اطهار علیهم السلام، امام امت، شهدا و همه کسانی که ما را در پیمودن این مسیر یاری کردند و نیز کسانی که امنیت امروزمان را مدیون آن ها هستیم، درود می‌فرستیم.

امانی با تشریح تاریخچه نظام تعلیم و تربیت در ایران و شورای عالی آمورش و پرورش، تصریح کرد: سال‌ها قبل از شکل گیری نهضت مشروطه و قبل از تأسیس این شورا،  مدارس جدید در ایران تأسیس شدند.

او تأسیس مدارس را پاسخ به نیازهای جدید جامعه که ناشی از پیشرفت علمی و صنعتی جهان بود، برشمرد و افزود: نظام سنتی، برای پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه، ناکافی بود؛ هرچند نظام مکتبی تا سال‌های طولانی ایفای نقش می‌کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هنگامی که مدارس جدید به وجود آمدند احساس شد که باید همه آن ها به صورت منسجم و در مسیری واحد حرکت کنند؛ بنابراین در زمان مظفرالدین شاه اولین قدم در سال 1275 در راستای انسجام بخشی به مدارس برداشته شد.

او ادامه داد: درآن زمان انجمن معارف، برای انسجام دهی به مدارس تشکیل شد و در ادامه پس از مشروطه و تشکیل مجلس شورای  ملی در سال1290، عنوان انجمن معارف به شورای معارف تغییر کرد و در20 اسفند 1300 مجلس شورای ملی، قانون تشکیل «شورای عالی معارف» را در دو فصل به تصویب رساند.

امانی تهرانی افزود: در سال 1317 شورای عالی معارف به «شورای عالی فرهنگ» تغییر نام داد. البته در آن زمان تنها عنوان تغییر کرد و تعداد اعضا ثابت ماند.  در سال 1343 نیز تغییراتی انجام گرفت و در پی آن و وزارت فرهنگ به «وزارت آموزش و پرورش»  تغییر نام داده و درسال 1347 نیز شورای عالی فرهنگ رسماً به شورای عالی آموزش و پرورش تغییر نام می‌دهد.

او از10 عضو اصلی و 10 عضو غیراصلی در ترکیب اولیه شورا خبر داد و عنوان کرد: همواره شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برجسته‌ای در این شورا حضور داشتند و به مرور زمان اعضای حقوقی افزایش یافته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 اولین قدم برای تثبیت شورای عالی آموزش و پرورش برداشته شد. در سال‌های بعد نیز این شورا تغییراتی جزئی و کلی داشته و از سال81 که آخرین تغییرات در شورا انجام شده است رئیس جمهور، رئیس شورا است و در غیاب او وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسات را بر عهده دارد.

او خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش همواره در مسیر اصالت، اتقان و استقلال حرکت کرده است. البته این مسیر گاهی دچار فراز و نشیب شده است اما ازحیث اصالت و داشتن تاریخ غنی فعالیت مستمر، کمتر نهادی مانند شورای عالی آموزش و پرورش است.  لذا پس از مجلس شورای اسلامی، این شورا باسابقه‌ترین نهاد کشور به شمار می آید.

امانی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم این است که درجریان انشعاباتی که در سال‌های متمادی در شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفته است، هویت اصلی  شورا حفظ شده است .

او افزود: جریان سه گانه «اصالت»،«اتقا» و «استقلال»  شورای عالی آموزش و پرورش، یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبین ایجاد کرده و تضمین کننده آرامش خانواده هاست

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز