ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

آنچه در حوزه اجتماعی دی ۹۹ گذشت

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۰۴:۴۶:۵۰
کد خبر: ۱۱۵۰۴۶۷
آنچه در حوزه اجتماعی دی ۹۹ گذشت
دی ماه 99 فرا رسید اما کرونا همچنان حضور داشت و قصد رفتن نداشت و کسی تصور نمی کرد قرار است با چهره ای وحشتناک تر ظاهر شود و اوضاع را بدتر کند.

به گزارش برنا؛ دی ماه 99 با رقم زدن یک تراژدی دردناک آغاز شد اتفاقی که قلب های بسیاری را در سینه فشرد و چشمانی زیادی را گریان کرد.

آمار های کرونایی

اول دی ماه کرونا با ابتلای 6 هزار و 151 بیمار جدید و مجموع یک میلیون و 164 هزار و 535 مبتلا کار خود را شروع کرد در این روز 191 نفر دیگر را قربانی کرد و تا به آن روز مجموع جان باختگان این بیماری به 53 هزار و 816 نفر رسید.

کشف کرونای انگلیسی

روز دوشنبه یکم دی ماه وزیر بهداشت انگلیس به سیاستمداران این کشور اطلاع داد که «گونه جدیدی» از ویروس کووید-19 در انگلیس کشف شده است اما هنوز رفتار این ویروس جهش یافته معلوم نیست.

در ادامه این جنجال جدید که جهانیان را نگران تر کرد مدیرعامل شرکت دارویی «بایون تک» در آلمان اعلام کرد: به احتمال زیاد واکسن این شرکت در برابر ویروس کرونا که به سرعت در حال آلوده کردن مردم سراسر لندن و جنوب انگلیس است، موثر خواهد بود.

در همین راستا سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه ای به محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، به منظور رعایت اقدامات احتیاطی برای مقابله با نوع جهش یافته ویروس COVID-19 در برخی کشورها، خواستار لغو کلیه پروازهای خطوط هوایی شرکت های ایرانی به مقصد کشور انگلستان شد.

کرونای انگلیسی

سرانجام غمبار 12 کوهنورد در کلکچال

5 دی ماه مصادف بود با جمعه سیاهی برای کوهنوردانی که به ارتفاقات تهران رجوع کرده بودند در پی وقوع حادثه بهمن این افراد مدفون شدند که پس از دو روز تلاش و جستجوی بی وقفه و در نتیجه 12 تن جان باختند.

9 نفر در کلکچال، 2 نفر در دارآباد و یک نفر نیز در آهار جان خود را از دست دادند. البته سازمان هلال احمر تعداد اجساد کشف‌شده را 11 نفر اعلام کرده است. علت این مسئله این است که یکی از افرادی که در کلکچال زنده پیدا شد، پس از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

 در این حادثه 14 نفر نجات یافتند در این اتفاق  100 نیروی عملیاتی در قالب 20 تیم، کار جستجو و نجات کوهنوردان را انجام دادند و تیم امداد هوایی هم با یک فروند بالگرد و انجام 9 سورتی پرواز، تکمیل‌کننده عملیات بود.

تست اولین واکسن ایرانی کرونا

پس از رسیدن واکسن کرونای ایرانی به مرحله آزمایش انسانی و بالینی بسیاری برای این کار داوطلب شدند.

سن این افراد باید 18 تا 50 سال بوده و نباید سابقه آلرژی و بیماری‌های مزمن داشته باشند و با تست‌های سلولوژی مشخص می‌شد که این افراد به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر.

بالاخره کارآزمایی بالینی اولین ⁧‫واکسن‬⁩ ایرانی ⁧‫کرونا‬⁩ روز 9 دی ماه 1399 با تزریق واکسن به اولین داوطلبان، عملا آغاز شد.

این واکسن ابتدا به طیبه مخبر، فرزند محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تزریق شد. سپس علی عسگری،  معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام نفر دوم آزمایش بالینی واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت.

در فاز اول به 56 فرد داوطلب واکسن تزریق شد و مانند دیگر واکسن‌های دنیا در دو دوز صفر و در 14 روز این اقدام صورت گرفت این واکسن در دو دوز 3 میکروگرم و 2 میکروگرم تزریق شد و قرار شد 28 روز بعد از آن فاز اول به پایان رسیده و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

تست واکسن کرونا

قطع دست پلنگ هرمزگان

اوایل ماه بود که یک قلاده پلنگ در بشاگرد استان هرمزگان در یک تله فلزی گرفتار شد و اما به دلیل نبود فشنگ بیهوشی برای زندگیری حیوان زبان بسته دو روز تمام همانگونه که در تله گیر کرده بود مانده و زج کشید که دامپزشک اعزامی از استان فارس نسبت به بیهوشی و زنده گیری این گونه اقدام و رادیوگرافی و سرم تراپی اولیه برای مداوای دست این حیوان انجام شد.

بالخره بعد از دو روز عذاب کشیدن این پلنگ با هواپیما به تهران منتقل شد اما متاسفانه مجبور به قطع دست این گونه پلنگ در حال انقراض ایرانی می شوند پلنگ یاد شده  به کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پردیسان تهران منتقل شد و این پلنگ دیگر قادر به بازگشت به طبیعت و تهیه غذا نیست و باید تحت مراقبت همیشگی محیط زیست قرار گیرد.

آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

هفته دوم دی ماه بود که بر اساس مصوبه 29 آذر 99 ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور در راستای جذب و استخدام نیروی مورد نیاز 81 دستگاه اجرایی در 240 شغل برای جذب و استخدام 38 هزار و 184 نفر در روز‌های 11 و 12 دی ماه برگزار شد.

آزمون قضاوت

کابوس دی ماه

روز 16 دی ماه وزیر بهداشت از ورود ویروس کرونایی انگلیسی به ایران خبر داد.

اولین مورد کرونایی انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود پیدا شد. او در مراکز خصوصی بستری بود و تست کرونای جهش یافته انگلیسی اش مثبت شد.

//انتهای پیام: 5

رد و نشان این ویروس را در بین همراهان این فرد و پزشک معالجش هم مورد تست پی سی آر قرار گرفت همچنین245 نفر از اطرافیان این فرد هم تست  شده اند.

حکم کیوان امام وردی

پرونده کیوام امام وردی که چند ماهی جنجال های بسیاری به پا کرده بود تا آنجایی ادامه داشت که بازپرس دادسرای امنیت اخلاقی تهران پس از چندماه تحقیقات همه‌جانبه و مفصل برای کیوان‌.الف، متجاوز سریالی دختران دانشجو، به اتهام افسادفی‌الارض قرار جلب به دادرسی صادر کرد.

با صدور این پرونده به دادگاه انقلاب فرستاده و متهم به اتهام افسادفی‌الارض محاکمه می‌شود. این در حالی است که بخشی از پرونده که مربوط به اتهام تجاوز به عنف است، به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال و در آنجا رسیدگی می‌شود.

کیوان.الف متهم است که طی 10سال فعالیت مجرمانه، با ریختن طرح دوستی با دختران، مخصوصا دختران دانشجو آنها را به خانه‌اش کشانده و پس از خوراندن نوشیدنی مسموم، به آنها تجاوز می‌کرد. پس از دستگیری او، رسیدگی به پرونده‌اش در شعبه سوم دادسرای امنیت اخلاقی تهران آغاز شد و این در حالی بود که با انتشار خبر دستگیری این فرد، 20نفر از دخترانی که در دام سیاه او گرفتار شده بودند از او شکایت کردند. 10نفر از این افراد با مراجعه به دادسرا و مواجهه حضوری با متهم او را شناسایی و شکایتشان را مطرح کردند و 10نفر دیگر که برخی از آنها ساکن خارج از کشور هستند تلفنی با دادسرا تماس گرفته و ماجرایی را که برایشان اتفاق افتاده بود شرح دادند.

خودکشی رضا کودک کار

اواسط دی ماه بود که انتشار خبر خودکشی رضا، جوان 18 ساله، معروف به کودک کار بدون آرزو واکنش‌های زیادی به دنبال داشت به گونه ای که این خبر اندوه بار دل میلیون‌ها نفر را به درد آورد و جنجال بسیاری به پا کرد.

رضا در سال 1393 در برنامه ماه عسل شرکت کرده بود و در جواب احسان علیخانی، مجری این برنامه که پرسیده بود چه آرزویی داری پاسخ داد: من هیچ آرزویی ندارم، چون وقت نکردم به آن فکر کنم. چون از صبح تا شب سرکار بودم، اصلا نتوانستم به آرزوهایم فکر کنم. رضا در برنامه بعدی ماه عسل در پاسخ به همین سوال گفت امیدوارم هیچ فقیری در دنیا وجود نداشته باشد.

قطعی برق

 23 دی ماه بود که برق در مناطق مختلفی از شهر تهران برای چند ساعت قطع شد.

سخنگوی صنعت برق در همین راستا از مردم بابت خاموشی‌های بدون اعلام قبلی عذرخواهی کرد اما از مردم نیز خواست با خاموش کردن لامپ های اضافه و کاهش 10درصدی مصرف برق و گاز به جلوگیری از قطعی برق کمک کنند!

ترور رئیس پیشین محیط زیست دماوند

میرزا کریمی، رئیس پیشین محیط زیست دماوند در حمله مسلحانه افراد ناشناس جان خود را از دست داد.

 شبانگاه 23 دی ماه در مسیر جاده گرمابسرد به سمت دماوند افراد ناشناس با سلاح جنگی عباس میرزاکریمی، رئیس سابق اداره محیط زیست دماوند را مورد اصابت گلوله قرار دادند. و به‌علت جراحت شدید جان خود را از دست داد.

او با استفاده از سلاح جنگی کلاش مورد حمله و هدف گلوله قرار گرفته بود .

جنجال حذف غربالگری اجباری جنین

اواخر دی ماه بود که کبری خزعلی، رئیس شورای‌ اجتماعی زنان، در توییتی نوشت با تلاش «نمایندگان انقلابی مجلس اجبار مادران به غربالگری پیش ‌از زایمان» برداشته شده است.

این توئیت پس از چندی از سوی او حذف شد اما کاربران فضای مجازی انتقادات بسیاری به آن کرده و نوشته هایی تحت عنوان تبریک یا تسلیت را مطرح کردند.

مقوله حذف غربالگری اجباری جنین در رسانه ها داغ شد. برخی برای افزایش جمعیت موافق حذف آن و به دنیا آوردن نوزاد به هر طریقی بودند و برخی دیگر این حذف را ضربه به بنیان خانواده می دانستند.

اعدام قاتل آتنا

اواخر دی ماه 99 قاتل آتنا اصلانی، دختر 7 ساله پارس‌آبادی پس از چند ماه انتظار خانواده آتنا و مردم شهرستان پارس‌آباد روز 27 دی ماه به دار مجازات آویخته شد.

قاتل پارس‌آبادی که به اسماعیل رنگرز شهرت یافته در میدان باکری شهر پارس‌آباد در ملاء عام و در میان خشم و انزجار مردم پارس‌آباد و خانواده دردکشیده آتنا اعدام شد.

آتنا اصلانی دختر شش‌سالهٔ ایرانی اهل پارس‌آباد بود که در 28 خرداد 1396، توسط اسماعیل رنگرز به قتل رسید.

دادستان وقت شهرستان پارس‌آباد سیدعبدالله طباطبایی گفت: «آتنا زمان‌هایی که کنار بساط دست فروشی پدرش بود، برای استفاده از دستشویی یا خوردن آب به مغازه رنگرزی که در نزدیکی بساط پدرش بود، می‌رفت. صاحب مغازه مردی 40 ساله بود که آتنا و پدرش را از مدت‌ها قبل می‌شناخت و برای او نقشه کشیده بود.» همچنین، به گفتهٔ دادستان وقت اردبیل، عتباتی، انگیزه او از این کار اذیت و آزار جنسی بوده‌است.

اعدام قاتل آتنا

پایان دی ماه

دی ماه با تمام حواشی و جنجال هایش و اخبار تلخ و شیرینش با مرگ 87 بیمار کووید19 و مجموع جان باختگان این بیماری به 56هزار و 973  دفتر روز شمار خود را به پایان رساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز