ویژه‌ نوروز ۱۴۰۰؛

آن چه در ۹۹ گذشت(۱)؛ فرو رفتن تهران و بسیاری از شهرها در خاموشی

۱۳۹۹/۱۲/۳۰ - ۰۵:۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۱۵۰۴۸۸
آن چه در ۹۹ گذشت(۱)؛ فرو رفتن تهران و بسیاری از شهرها در خاموشی
محدودیت‌های تردد شبانگاهی با خاموشی چراغ‌های معابر اصلی و بزرگراه‌های شهر تهران همراه شد این درحالی بود که خاموشی‌ها مشکلات بسیاری برای شهروندان به همراه داشت.

به گزارش برنا؛ ساعت 9 شب خیابان‌های تهران در تاریکی غلیظی فرو می‌رفت. هفته‌ها از اجرای طرح منع تردد شبانه برای کاهش آمار شیوع کرونا می‌گذشت اما یک طرح بی‌سروصدا معابر و پارک‌ها و بزرگراه‌های تهران را به خاموشی برد، نام این طرح «تعدیل روشنایی» بود طرحی که به منظور پایداری شبکه برق و کاهش مصرف گاز به منظور تولید برق در دی ماه 99 صورت گرفت اما امنیت را به یغما برد و پلیس هم نسبت به این طرح انتقاد کرد. تردد در معابر و بزرگراه‌هایی که تاریک بود و شباهت به یک شهر متروکه داشت جز غافلگیری و نگرانی چیزی برای شهروندان نداشت.

زمان شروع طرح

در این طرح که تقریبا از ابتدای دی آغاز شد، از ساعت 9 شب تا ساعت 4صبح، چراغ‌های بسیاری معابر و بزرگراه‌ها خاموش می‌شدند و عملا و به‌دلیل ماهیت سیستم‌های روشنایی پایتخت از حدود ساعت 7 شب، رگ‌های اصلی ترافیکی در شهر تهران را به حالت خاموشی مطلق درآورد.

اول قرار بود که برق اتوبان‌ها و معابر شهر از ساعت 21 شب به بعد، یکی در میان روشن باشد. اما در واقع آن روزهای تهران تاریک‌تر از این حرف‌ها بود.

پاسخ مسئولین امر

مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفته بود که این طرح مزایایی دارد از جمله صرفه‌جویی در مصرف سوخت و برق، امکان ارسال بیشتر گاز به صنایع و همچنین جلوگیری از قطعی احتمالی برق و افت فشار گاز خانگی دارد.

مجریان طرح نیز اجرای  طرح اصلاح روشنایی را همزمان با اجرای محدودیت‌های کرونا به ویژه در شهرهای نارنجی و قرمز، عنوان کردند و بنا به نظر آنان رفت و آمدهای شبانه به همین دلیل کاهش یافت.

انتقادات مربوط به این طرح

ترس از تردد در بزرگراه‌ها در شب برای شهروندانی که به هر دلیل ناچار به تردد در ساعات شب در معابر و بزرگراه‌های پایتخت بودند از آسیب‌های این تصمیم بود. چرا که نه‌تنها برخی از شهروندان به واسطه شغل، بیماری و... ناچار به تردد در ساعات شب بودند بلکه از آنجا که عملا شهر قبل از شروع ساعات منع تردد و از همان ابتدای زمان تاریکی در خاموشی فرو می‌رفت، همه شهروندان حتی افرادی که قبل از ساعت 9 شب در شهر تردد دارند با این ترس مواجه می‌شدند و این اتفاق خود دلیلی بر افزایش حجم تردد و ترافیک در شهر در ساعات آخر منتهی به 9 شب و آغاز منع تردد شبانه بود.

این مسئله آسیب‌های قابل‌توجهی را متوجه شهر تهران کردو گروه‌های بسیاری از مسئولان در زمینه‌های مختلف و همچنین شهروندان به این تصمیم و اقدام معترض شده‌اند.

برخی از کاربران فضای مجازی نیز با یادآوری وظایف شورای شهر در زمینه تامین امنیت شهروندان به خصوص زنان و کودکان خواستار دخالت اعضای این شورا شدند.

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران از انگشت اتهام برخی به سمت پلیس در خصوص وقوع این تاریکی خبر داد و گفت: پلیس وظیفه‌ای در قطع و وصل‌کردن برق ندارد و با این کار مخالف است. مسئولان توانیر نامه‌ای ارسال کرده و در آن ذکر کرده‌اند که در تامین برق مشکل دارند و زیرساخت‌ها نیاز به بازسازی دارد و از این‌رو در زمان‌های مشخص چراغ‌های برخی از معابر را خاموش می‌کنند. این کار معضلات ترافیکی و... درپی داشت و میزان حوادث را افزایش داده و مشکلات متعددی برای مردم به‌وجود آورد.

در همین حال کوروش جدی ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران از افزایش تصادف پس از خاموشی چراغ معابر خبر داد.

به گفته او این خاموشی‌ها باعث کاهش دید دوربین‌های نصب شده در معابر شهری و کاهش کنترل خودرو‌های متخلف شد و آمار سرقت تجهیزات هوشمند شهری هم پس از این خاموشی‌ها با افزایش چشمگیری مواجه بود.

او مسئول چراغ‌های معابر شهر تهران را شرکت توانیر دانست و گفت "خاموشی‌ها ارتباطی به شهرداری تهران ندارد".

سردار محمد قنبری از ارتباط خاموشی معابر و بزرگراه‌ها با افزایش سرقت ها خبر داد و گفت: دی ماه 99 در مقایسه با مدت مشابه سال 98 سرقت‌ها 18 درصد افزایش داشته در حالی که در 10 ماه گذشته سرقت‌ها افزایش 9 درصدی داشته است.

خاموشی ها به منازل هم رسید

خاموشی شهر که به بهانه جلوگیری از خاموشی های خانگی در تاریکی فرو رفته بود به همین جا ختم نشد و این خاموشی ها به منازل هم رسید آن هم نه فقط در تهران بلکه در بسیاری از شهرها و استان های کشور به گونه ای که حتی برنامه ای منظم برای این امر تدوین شد.

باز هم مردم مقصر بودند

سخنگوی صنعت برق کشور این بار در خصوص وقوع خاموشی ها در کشور گفت: اگر مردم تنها 10 درصد در مصرف برق و گاز صرفه جویی داشته باشند دیگر شاهد خاموشی نخواهیم بود و خط قرمز صنعت برق عدم اعمال خاموشی برنامه ریزی شده به بخش خانگی و بیمارستان ها است.

سیل نارضایتی‌ مردم از خاموشی‌ها روانه نهادهای مختلف دولتی و خصوصی می‌شود. حجم تاثیر برق در زندگی روزمره مردم و ضرر بی‌نهایت از قطع شدن این حامل انرژی است. برای مثال درب پارکینگ آپارتمان برخی با برق کار می‌کند و خاموشی‌ها سبب شد تا همه اعضای یک ساختمان چند طبقه توان خارج کردن خودروی خود از خانه را نداشته باشند و بدین ترتیب همگی از کار و فعالیت روزانه خود منع شدند.

یا برخی تامین آب واحد مسکونی‌شان به کمک پمپ آب بود با قطعی برق در خانه‌ دیگر کسی نمی‌توانست در صورت تشنگی حتی آب بیاشامد و حتی گرمایش برخی افراد در روزهای زمستاتی با استفاده از برق بود.

پیدا شدن رمز ارز ها به عنوان مقصر

تداوم این اتفاق موجب شد انگشت اتهام را به سوی استخراج کنندگان غیرقانونی  "رمز ارزها" نشانه برود.

استخراج ارزهای مجازی با توجه به پایین بودن نرخ برق در کشورمان و افزایش نرخ جهانی آن جذابیت زیادی برای استخراج‌کنندگان ایجاد کرد، به گونه‌ای که تعداد استخراج کنندگان (مجاز و غیرمجاز) ارزهای دیجیتال افزایش یافته که همین امر به مصرف بیشتر برق منجر شده است.

واکنش وزارت نیرو به ارزهای دیجیتال

سخنگوی صنعت برق در خصوص این سوال که آیا استخراج رمز ارزها دلیل خاموشی های پیا پی در کشور است یا نه؟ گفت: بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز توسط استخراج کنندگان ارزهای مجازی مصرف می‌شود و بالا رفتن نرخ بیت کوین سبب افزایش تعداد استخراج کنندگان شده است و ارزانی نرخ برق در کشورمان نیز عامل دیگری در افزایش علاقه مندان به استخراج رمز ارزها شده است.

پاسخ استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال

 عضو هیأت‌مدیره انجمن بلاکچین در خصوص مصرف برق استخراج بیت‌کوین گفت: متأسفانه باید بگویم اگر همین الان کل بیت‌کوینرها و ماینرهای دنیا را در تهران جمع کنیم و آنها شروع به کار کنند، برقی که مصرف می‌کنند چیزی کمتر از اتلاف برقی است که در شبکه توزیع برق ایران رخ می‌دهد.

حامیان استخراج بیت کوین، ادعا می کنند: ظرفیت شبکه برق ایران 100 هزار مگاوات است. بارها اعلام شده که چیزی حدود 10 درصد از انرژی برق در شبکه توزیع اتلاف می‌شود. این در حالی است که تمام ماینرها (استخراج کنندگان) اگر در ایران کارشان را شروع کنند، هفت هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند، چیزی کمتر از آن 10 درصد.

پاداش برای معرفی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز

با وجود ادعاهایی که درباره نداشتن تاثیر منفی استخراج ارزهای دیجیتال در مصرف برق توسط ذینفعان این صنعت اما اهمیت حفظ ثبات شبکه برق کشور سبب شد به طور جدی مقابله با ماینرهای (استخراج کنندگان) غیرمجاز در دستور کار قرار گیرد.

بر این  اساس، مدیرعامل توانیر از اختصاص ۱۰ میلیون تومان پاداش به معرفی‌کنندگان رمز ارز غیرمجاز خبر داده و گفته است: هدف از پرداخت این پاداش، این است که سوء استفاده کنندگان از برق غیر مجاز به سمت استفاده مجاز هدایت شوند.

ورود دو وزارتخانه به استخراج کنندگان غیر مجاز

بنابر اعلام دفتر رئیاست جمهوری دو وزارتخانه‌ اطلاعات و کشور به ماجرای برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج بیت کوین وارد شده‌اند.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در این خصوص گفت: "امروز در دولت ادعایی شد که علاوه بر کسانی که اجازه گرفتند، در برخی مرغداری‌ها و جاهای مختلف این اتفاق صورت می گیرد و رییس‌جمهوری به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور دادند که با جدیت این مسئله را دنبال کنند و اگر در جایی از برق برای بیت کوین استفاده می‌شود، محکم با آنها برخورد کنند."

تعطیلی استخراج رمز ارز

اما دو روز پس از قطع گسترده برق در تهران و دیگر شهرهای کشور، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: برای جلوگیری از قطع دوباره برق با استخراج‌کنندگان بیت‌کوین و دیگر رمزارزها "مذاکره" شده تا فعالیتشان را در این زمان متوقف کنند. 

محمدحسن متولی‌زاده گفت:فعالیت بزرگترین سایت استخراج رمزارز در رفسنجان نیز متوقف شده است و حتی مجید فصیحی هرندی، فرماندار ویژه رفسنجان از اقدام کاملا داوطلبانه و همراهی مدیریت این مزرعه در توقف فعالیت‌هایش تشکر کرد.

این چراغ‌ها که در معابر بزرگراهی و خیابان‌ها واقع شده‌اند اگرچه به ظاهر و در نتیجه ضعف مدیریت شهری در تامین حقوق شهروندان در این باره، از سوی متولی تامین انرژی پایتخت بی‌صاحب تلقی شده و خاموش شده‌اند اما در حقیقت روشنایی شبانه ناشی از روشن بودن این چراغ‌ها یکی از حقوق شهروندان و متعلق به همه آنهاست.

نکته پایانی

دسترسی به برق دیگر یک فاکتور برای تمیز دادن یک کشور توسعه یافته از نیافته نیست بهرمندی از نعمت برق در جهان امروز به یک باید تبدیل شده است که عدم وجود آن تمام ارکان زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار می دهد اینکه در قرن 21 هنوز کشوری که سرشار از منابع طبیعی انرژی است با خاموشی مواجه می شود جای بسی تامل دارد و زیر ساخت های کشور و معنای رفاه را زیر سوال می برد... به راستی تا به کی باید شاهد وقوع اتفاقاتی در کشور باشیم که در بسیاری از کشور های دیگر به یک افسانه تبدیل شده است؟

//انتهای پیام: 5

نظر شما