وزیر علوم:

رتبه بندی دانشگاه‌ها هفته جاری منتشر می‌شود/ به علوم پایه کم توجهی شد/ فضای علمی کشور باید از رفتارهای کاسب‌کارانه دور بماند

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - ۱۱:۵۲:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۱۴۵۹
رتبه بندی دانشگاه‌ها هفته جاری منتشر می‌شود/ به علوم پایه کم توجهی شد/ فضای علمی کشور باید از رفتارهای کاسب‌کارانه دور بماند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فضای علمی نه تنها باید از رفتارهای کاسب کارانه دور بماند، بلکه از تبدیل شدن فضای علمی کشور به محل کسب درآمدهای غیرمعمول و غیرعادی جلوگیری شود.

به گزارش برنا؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه ها که به صورت مجازی و حضوری در وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به هزینه هایی که نشریات برای چاپ مقالات دریافت می کنند، گفت: نشریات برای بررسی مقالات هزینه هایی دریافت می ‌کردند که متاسفانه غیر معقول و غیر منطقی بود و با حساب و کتاب‌ هزینه‌ های انجام یک کار علمی انطباق نداشت. در این زمینه اقدامات لازم انجام و مقررات جدید به زودی ابلاغ می شود.

غلامی با تاکید بر اینکه باید فضای علمی را از رفتارهای کاسب کارانه دور نگه داریم، اظهار کرد: از تبدیل فضای علمی کشور به محل کسب درآمدهای غیرمعمول و غیرعادی باید جلوگیری کنیم تا باعث وارد شدن خدشه به مجموعه علمی کشور نشویم.

این مقام مسئول وزارت علوم تصریح کرد: توجه به اخلاق پژوهشی در دانشگاه ها، اخلاق علم در کشور و محیط‌ های دانشگاهی بسیار مهم است. تشکیل کارگروه اخلاق در علم و فناوری انجام شد و دانشگاه‌ ها باید این کارگروه را تشکیل دهند و در نحوه نظارت و اعمال شاخص‌ها فکر کرده و تصمیم گیری کنند.

او تاکید کرد: باید جلوی این آفت رشد کرده را در دانشگاه‌ها بگیریم؛ چرا که بخش‌ های مختلف آموزش عالی با درجات متفاوتی از آن رو به رو است و باید با اعمال قانون و مقررات دانشگاه ‌ها را از این آفت بزداییم.

غلامی از انتشار رتبه بندی داخلی دانشگاه ها در هفته جاری خبر داد و گفت: نتیجه رتبه بندی دانشگاه‌ ها را که تکلیف قانونی وزارت علوم است، در هفته جاری منتشر می کنیم. در این زمینه تلاش بر انتشار رتبه بندی جامع و کامل بود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در رتبه بندی سال ۱۴۰۰ با تکمیل شاخص‌ ها دقت و جامعیت این رتبه بندی را بالاتر خواهیم برد و نباید از سوی هیچ نهادی زیر سوال برود. سطح بندی دانشگاه ‌های دولتی ملغی شده و هیچ مقام رسمی حق استفاده از عنوان سطح بندی را ندارد.

او گفت: ۱۳ دانشگاه بزرگ از نظر سازمانی رسمیت ندارند و جزو ساختارهای رسمی وزارت علوم نیستند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پیشنهادات خود را برای اصلاح آیین نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنیم.

غلامی بیان کرد: بعدا از اعلام این مصوبه به دانشگاه ها، اعضای هیأت علمی باید جمع بندی نظرات خود را تا پایان فروردین ۱۴۰۰ به وزارت علوم منتقل کنند تا فرصت کافی برای تلفیق و جمع بندی نهایی جهت ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود.

او با بیان اینکه از توجه به جایگاه علوم پایه و مباحث مربوط به تحصیلات تکمیلی در پژوهش ‌ها غفلت نشود، خاطرنشان کرد: در سال‌ های اخیر شاهد حضور و ورود کمتر دانشجویان و استعدادهای تحصیلی قوی به مجموعه علوم پایه بودیم که باید برای آن در دانشگاه تدبیری اندیشیده شود.

غلامی ادامه داد: پیشرفت علمی حاصل کار علمی در دانشگاه ‌ها و بخش ‌های پژوهش و فناوری است. رشد و توسعه علمی کشور همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و وزارت علوم همچنان این بال قدرتمند علمی را پیش می‌ برد.

وزیر علوم گفت: به روز رسانی خدمات آزمایشگاهی در دانشگاه ‌ها رخ داده و باعث رشد و توسعه پژوهش‌ ها و کیفی سازی تحقیقات دانشگاهی شده است.

غلامی اظهار کرد: دانشگاه ‌های معین استان‌ ها یک وظیفه کلیدی دارند و باید با اطلاع رسانی کامل، مجموعه ‌های داخل استان را در جریان امکانات موجود قرار دهند و مراکز غیر دولتی می ‌توانند از این امکانات در ازای تأمین تعرفه ‌های موجود استفاده کنند.

غلامی افزود: به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات نباید شاهد کارهای سطح پایین و ضعیف در مجموعه آموزش عالی باشیم. برون داده های پژوهشی با این اقدامات و تجهیزات است که ارتقا پیدا می کند.

او بیان کرد: در حوزه‌ های مختلف علمی از جمله علوم پایه شخصیت‌ های توانمندی در دنیا داریم که وجود آن ها برای جلب توجه جمعیت جوان برای گرایش به سمت علوم پایه بسیار مهم است.

وزیر علوم، ساماندهی آموزش عالی در بحث مدیریت منطقه‌ ای را یک نکته قابل تاکید دانست و گفت: آیین نامه مدیریت استانی را در این راستا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم و آیین نامه مدیریت منطقه‌ ای در دستور کار است. بعد از استقرار برنامه ‌ها در مدیریت استانی باید به سمت مدیریت منطقه ‌ای برویم.

غلامی با بیان اینکه تلاش ‌ها به سمت تاثیرگذاری دانشگاه‌ ها در حوزه علم، فناوری و پژوهش در مجموعه جغرافیایی اطراف شان پیش می‌ رود، تاکید کرد: هر چه این مجموعه ‌ها بیشتر فعالیت داشته باشند تمرکز زدایی بهتر انجام می‌ شود.

نظر شما