وزیر بهداشت و درمان:

نگران طغیان ویروس جهش یافته و سفر رفتن مردم هستیم/مردم به خاطر تاب آوری کادر درمان هم که شده سفر نکنند

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۱۲:۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۱۵۲۷۵۱
نگران طغیان ویروس جهش یافته و سفر رفتن مردم هستیم/مردم به خاطر تاب آوری کادر درمان هم که شده سفر نکنند
سعید نمکی گفت: در حال حاضر نگرانی که داریم این است این ویروس جهش یافته با طغیان گری بیشتری شیوع پیدا کند و سفرها باعث انتقال بیماری شود.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در سی و یکمین آیین پویش ره سلامت که روز دوشنبه 25 اسفندماه در بابلسر برگزار شد، گفت: امسال سال بسیار سختی برای ملت ایران بود چرا که در کنار سختی‌های تحریم‌های ظالمانه آمریکا، فشاری به نام کرونا بر مجموعه فشارها اضافه شد.

او افزود: در شرایطی این موج را دریافت کردیم که خزانه‌ای نسبتا تهی و بانک مرکزی تهی را داشتیم درواقع به یک مسابقه با کشورهایی که خزانه‌های پُر، زیرساخت‌های مهیا و پرسنلی با برخورداری با همه امکانات داشتند وارد شدیم. در روزهای اول برای تهیه ماسک و لباس برای مدافعین سلامت هیچی نداشتیم اگر هم داشتیم بسیار اندک بود چون از هر جا میخواستیم وارد کنیم با ظلم مضاعف روبه رو می‌شدیم.

نمکی تصریح کرد: برای جابجایی ماسک N95 تمام دنیا را زیر و رو می‌کردیم اما همین آدم‌هایی که می‌‍ گفتند دارو تحریم نیست ماسک‌ها را در فرودگاه بلوکه می‌کردند، این است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند چگونه باور کنیم کسانی که ماسک را از ما دریغ کردند می‌خواهند واکسن دهند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: ما این رنج‌ها و اضطراب‌ها را به مردم منتقل نکردیم اما کشیدیم. با لطف خداوند و همراهی‌های مقام معظم رهبری و تشکیل کمیته مقابله با کرونا و وقتی که رئیس جمهور گذاشتند توانستیم در عرض 55 روز از یک وارد کننده ماسک و گان و شوینده تبدیل به تولیدکننده شویم و حتی صادر کنیم به اعتقاد من این از برگ‌های زرین تاریخ بعد از انقلاب این مملکت است.

او ادامه داد: در زمانی که دنیا فکر می‌کرد در باتلاق کرونا خواهیم ماند و مرگ‌های بالای هزار نفر خواهیم داشت، خوشبختانه با طرح شهید قاسم سلیمانی در عرض 40 روز توانستیم به مرگ‌های دورقمی برسیم که این هم زیاد است اما در مقایسه با دنیای مرفه افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود.

نمکی عنوان کرد: خداروشکر شکر می‌کنم سالی را به پایان می‌بریم که علی رغم سختی ها دستاوردهای بالایی نصیب مردم ایران شد.

وزیر بهداشت گفت: من خودم را از دکه داری که برای همراهی دکه را بست، کارگری که کار نکرد کوچکتر می‌دانم و خاک پای ملت ایران هستم که در این عرصه همراهی کردند.

او افزود: کنترل بیماری در استان مازندران به دلیل پیوستگی شهرها و روستاها کار بسیار سختی بود و من دست یکایک عزیزانی که در این استان این حماسه بزرگ را خلق کردند می‌بوسم چون این پیک می‌توانست قتل عام بزرگی را رقم بزند.

نمکی بیان کرد: این ویروس جدید جهش یافته توانست در مدت کوتاهی یکی از قدرتمندترین زیرساخت‌های نظام سلامت جهان یعنی انگلیس را به زانو دربیاورد کشوری که 22 میلیارد پوند صرف نظام سلامت کرده و قدیمی ترین نظام‌ها را دارد اما روزی بیش از  1800 برگ را در این طوفان از دست دادند اما به افتخار می‌گویم در همین پیک اخیر یک بیمار ما در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نماند.

وزیر بهداشت گفت: یک ماه است این ویروس در کشور می‌چرخد اما هنوز مرگ‌های دورقمی داریم که این نشان از لطف خدا همدلی و هوشمندی مردم دارد اما این نگرانی را داریم که این ویروس جهش یافته با طغیان گری بیشتری شیوع پیدا کند و سفرها باعث شود بیماری منتقل شود.

او ادامه داد: از مردم همیشه تقاضا کردیم از رفتن به سفر پرهیر کنند اما برخی می‌گویند مردم تاب آوری شان کم شده اما عتقاد دارم مردم ما بیش از آنچه فکر می‌کنیم مقاومت دارند و همراه‌تر از این هستند اما اگر این هم درست باشد همکاران من در نظام سلامت هم باید تاب آوری داشته باشند. من به عنوان متولی نظام سلامت شرمسار تاب آوری همکارانم در نظام سلامت هستم هیچکدام از آنها یک روز هم استراحت نکردند و در این 13 ماه با خانواده خود ناهار نخورند پس باید به تاب آوری این نظامی که می‌خواهد ارائه خدمت دهد هم فکر کنیم به همین دلیل تقاضا می‌کنم مردم از انجام سفر پرهیز کنند و اجازه ندهند مردم شهرها گرفتار ویروس شوند.

نمکی بیان کرد: امروز در اینجا آمدیم تا عملیات ساخت بیمارستان را آغاز کنیم این محل در قدیم برای نیت پلیدی بنا نهاده شده بود بنابراین تصمیم گرفتیم از یک قمارخانه به یک بیمارخانه تبدیل شود چرا که فرمایش و فرمان رهبری نیز  پشت آن بود از طرفی ما باید برای این منطقه که جمعیت سیال رفت و آمد می‌کند برنامه ریزی کنیم پس کمک کردیم بیمارستان 280 تخت شهید رجایی در بابلسر کلنگ بخورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز