وزیر علوم:

سال گذشته هیچ واحد دانشگاهی تعطیل نشده است/ دهه ۷۰ و ۸۰ اوج عملکرد پژوهش دانشگاهی بود/ امروز در رتبه ۱۵ در سطح بین المللی هستیم/ از سال ۹۱ تا ۹۹ میزان اعتبارات دانشگاه ها افزایش یافته است

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۱۴:۲۲:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۲۸۰۷
سال گذشته هیچ واحد دانشگاهی تعطیل نشده است/ دهه ۷۰ و ۸۰ اوج عملکرد پژوهش دانشگاهی بود/ امروز در رتبه ۱۵ در سطح بین المللی هستیم/  از سال ۹۱ تا ۹۹ میزان اعتبارات دانشگاه ها افزایش یافته است
منصور غلامی گفت: در سال گذشته هیچ واحدی از دانشگاه های وزارت علوم تعطیل نشده است. دانشگاه های علمی کاربردی وابسته به سازمان ها تعطیل شده است.

به گزارش برنا؛ نشست خبری منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات امروز ۲۵ اسفند در وزارت علوم برگزار شد.

وزیر علوم در این نشست با عرض تبریک به مناسبت حلول ماه شعبان گفت: امیدوارم سال آینده سال سرفرازی ملت ایران باشد.

او با تشکر از اصحاب رسانه افزود: در سال‌های گذشته اقدامات متعدد برای آموزش عالی کشور انجام شد. مردم ما به اخبار درست و کارشناسی شده دسترسی پیدا می کنند. حضور رسانه های متعدد تلاش گر مناسب و راهگشا است.

به گفته او در سال‌های گذشته اخبار متعدد در قالب دستاوردهای آموزش عالی منتشر شده است.

وزیر علوم بیان کرد: آموزش عالی کشور مجموعه ای است که در ۴۰سال جمهوری اسلامی رشد یافته است. اقدامات آموزشی قبل از انقلاب را نادیده نمی‌گیرم چون محدود بوده است. دستاوردهای جمهوری اسلامی در سطح ملی و بین المللی قابل عرضه است. توسعه مراکز آموزشی و تاسیس دانشگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین برای توسعه آموزش نیازمند تامین نیروی انسانی تحصیل کرده با ایجاد دانشگاه ها داشتیم. برای مثال در دهه۷۰نیاز جامعه به تحصیل را ایجاد‌ کردیم.

غلامی ادامه داد: در دهه ۷۰ بخش قابل توجهی اعزام به خارج داشتیم. دهه ۷۰ و ۸۰ اوج عملکرد در جامعه را شاهد هستیم. امروز در رتبه ۱۵ در سطح بین المللی هستیم . این شاخص علمی بر اساس سنجش به دست آمده است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها به استاندارد بین المللی دست یافتند.

او ادامه داد: ما در مجامع علمی جایگاه ویژه‌ای داریم. دانشمندان ما جزو اندیشمندان تاثیرگذار هستند. حوزه آموزش و پژوهش باعث افتخار کشور است. در دهه۸۰ به سمت کاربردی کردن مسائل کشور قدم برداشته شده است. به سمت کاربردی شدن آیین نامه های دانشجویی حرکت شده و به سمت تحقیقات کاربردی رفته است. تبدیل دانش به فن آوری نمود ویژه داشت.

غلامی افزود: در علوم پایه رشته ریاضی اساس توسعه هستند بنابراین نباید فقط به علوم فنی توجه شود. همچنین در علوم انسانی هم شاهد فن آوری جدید هستیم و اینها رانمی توان از یکدیگر متمایز دانست.

به گفته او توسعه مراکز رشد را شاهد هستیم. پارک های علمی و فن آوری در این زمینه می توانند حامی باشند. جریان توسعه علمی روند مناسب داشته است.

غلامی گفت: در حوزه پژوهش کار خوبی انجام شده است. البته در مقایسه با ۳۰ کشور برتر باید گفت که در کشور ما قدمت پژوهش اندک است و در کشورهای توسعه یافته منابع خود را از دیگر کشورها تامین کنند.

وزیر علوم ادامه داد: در غرب آسیا ایران رتبه خوبی دارد. ما به علوم انسانی بیش از آنچه هست نیاز داریم،علوم انسانی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. به ندرت خانواده فرزند خود را به تحصیل در رشته علوم انسانی تشویق می کند . البته در علوم پایه هم چنین اتفاقی را شاهد هستیم. بسیاری از افراد قبل از خواندن فلسفه باید ریاضی بخوانند. پس با این تفاسیر باید در زمینه توسعه علوم پایه اقدام کرد.

او‌ تصریح کرد: در سال گذشته با حادثه کرونا مواجه بودیم. در آموزش عالی با اتفاق جدی و تعطیلی کمتر از یک‌هفته دانشگاه ها مواجه بودیم.

غلامی گفت: بیش از۹۰ درصد کلاسها در فرودین ۹۹ کلاس های مجازی برگزار کردند. در ورود به آموزش مجازی از موقعیتی به موقعیت دیگر پرتاب شدیم. البته از لحاظ تجربه و برنامه ظرفیت ایجاد شده که در شرایط اضطراری بروز کرده است.

او افزود: افراد باید خود را برای ورود به دنیای جدید و پیش رو آماده کنند. این مقوله در سطح جامعه اجرا می شود.

به گفته او توسعه دانش پایه جدی و بر مبنا است. مرمت دانشگاه های نسل سه و چهار اتفاق افتاده است . برای مثال در سیل خوزستان دانشجویان در زمینه مدیریت شرایط مطالعات مناسب انجام دادند. همچنین در زمینه ساختمان پلاسکو هم مطالعات و راهکارها از سوی دانشجویان انجام شده است.

وزیر علوم افزود: در روابط بین المللی از اعزام‌دانشجو به خارج در راستای اقدامات پژوهشی مشترک انجام شده است. بیش از ۵۰ مقاله مشترک به چاپ رسیده است.رفت و آمد محققان به خوبی انجام می شود. حاصل این مهم انتقال اقدامات و تجربیات و پژوهش است.

غلامی با بیان اینکه زمینه خروج دانشجو یان دکتری کاهش یافت افزود: در این زمینه فرصت مطالعاتی به آنها داده شد و تجربه توسط دانشجو بازگشته و ارتباط فرد با مرکز علمی برقرار بود. هیچ گروهی در دنیا نمی تواند خود را بی نیاز از تجربیات دیگران بداند. هفته گذشته سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور و مرکز مبادلات اطلاعات ایران بوده است. این دانشگاه پیشینه کشور ما در حوزه علمی است.

غلامی افزود: اشتغال دانش آموختگان به یکی از دغدغه ها تبدیل شده است. جذب نیروی کار به سرعت انجام نمی شود و پذیرش آنها نیازمند توسعه اقتصادی است.

به گفته او در دروس دانشگاه سرفصل ها بازنگری می شود. این مقوله از بعد علمی مورد توجه قرار گرفته می شود. از سال ۹۷ مهارت افزایی دانش آموختگان مورد توجه قرار گرفته می شود. دانشگاه علامه طباطبایی در این حوزه موفق عمل کرده است.

غلامی تاکید کرد: در دانشگاه باید دانشجو را مطابق علم روز تربیت کرد. برای مثال وقتی فرد یک شرکت دانش بنیان تاسیس می کند دانشجویان در رسته مرتبط به فعالیت می پردازند. توسعه بخش صنعتی به واردات محدود نمی شود. در سطح مدیران کلان دولت باید باور داشته باشیم که لازم است زمینه فعالیت برای دانشجویان فراهم شود.

او در ادامه گفت: برای اشتغال دانشجویان حین و بعد از تحصیل اقدامات مناسب انجام می دهیم و بعد از فارغ التحصیل هم اشتغال فقط برعهده وزارت علوم نیست.

وزیر علوم افزود: افزایش کمی مطالعه نشده در حوزه های مختلف را شاهد هستیم نیازمند بازنگری هستیم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. در این مصوبه از افزایش بی ضابطه فضاهای آموزشی جلوگیری می کند. برای انجام یک کار مناسب به قانون نیاز داریم و ساماندهی آموزش مورد توجه قرار گرفت.

او تاکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی کیفی سازی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی است. می توان آموزش عالی را دوباره خلق کرد؟ باید در این زمینه برنامه ریزی داشت. باید مراکز آموزش عالی تاثیرگذاری محلی داشته باشد. برای کیفی ساز از فعالیت واحدهای کوچک و ضعیف جلوگیری می کنیم.

وزیر علوم گفت: کیفی سازی از ۱۴۰۰ اعمال می شود. هیچ واحدی از دانشگاه های وزارت علوم تعطیل نشده است. دانشگاه های علمی کاربردی وابسته به سازمان ها تعطیل شده است.

به گفته او هیچ تغییر و تحولی در کنکور ۱۴۰۰ رخ نمی‌دهد. ۸۵ درصد دانشجویان از طریق سوابق تحصیلی جذب می شوند.

غلامی درباره تقلب در حوضه پژوهش گفت: در حوزه معاونت پژوهشی امکان اصلاح آیین نامه اجرایی وجود دادرد.

وزیر علوم ادامه داد: رفت و آمد نخبگان طبیعی است و بنیاد ملی نخبگان این مقوله را رصد می کند.

غلامی افزود: در سال۹۹ ،۲۵۰مجوز استخدام نخبگان را صادر کردیم. در سال‌های اخیر اعضای هیات علمی مهاجرت می کنند. در سال ۹۸، ۷۴۰نفر از دانشگاه های وزارت علوم خارج شده اند. البته برخی غیبت کرده،رها کرده ،در فرصت علمی مانده اند. دلیل این مقوله جاذبه کشور مبدا از بعد مالی است.بخشی به دلایل جاذبه های علمی و مالی است. درضمن می توان ترمیم در پرداخت های کارمندان دولت و اعضای هیات دولت ایجاد کرد. در این میان افراد متدین نیز مشاهده می شود و نباید آنها زا به جریان سیاسی ربط داد. در صورت شرایط مطلوب این افراد به کشور باز می گردند.

او گفت: تعداد قابل توجهی از دانشگاه های پیام‌نور جمع شده و دانشگاه علمی کاربردی ۵۰۰واحد جمع آوری شده است.

وزیر علوم درباره برگزاری کلاس ها ادامه داد: هر اقدام منوط به دستور ستادمقابله با کرونا است. هم اکنون حساسیت در خوابگاه ها است و اقدامات آموزشی در حال انجام است. در کشور شاهد سطح بندی دانشگاه ها هستیم. این مقوله نارضایتی دانشگاه ها را به دنبال داشت و اختلاف طبقاتی به دنبال داشت.رتبه بندی انجام و قرار شد مرکز شیراز کنترل کرده و قبل پایان سال رتبه بندی اعلام شود.

غلامی ادامه داد: از سال ۹۱ تا ۹۹ میزان اعتبارات دانشگاه ها افزایش یافته است. هم اکنون بیش از ۵۶ هزار واحد فن آور در این واحدها فعال هستند. تعداد صندوق های پژوهش و نوآوری است.

غلامی ادامه داد: از سال ۹۱ تا ۹۹ میزان اعتبارات دانشگاه ها افزایش یافته است. هم اکنون بیش از ۵۶ هزار واحد فن آور در این واحدها فعال هستند. تعداد صندوق های پژوهش و نوآوری است.

وزیر علوم درباره برگزاری کلاس ها ادامه داد: هر اقدام منوط به دستور ستادمقابله با کرونا است. هم اکنون حساسیت در خوابگاه ها است و اقدامات آموزشی در حال انجام است. در کشور شاهد سطح بندی دانشگاه ها هستیم. این مقوله نارضایتی دانشگاه ها را به دنبال داشت و اختلاف طبقاتی به دنبال داشت.رتبه بندی انجام و قرار شد مرکز شیراز کنترل کرده و قبل پایان سال رتبه بندی اعلام شود.

وزیر علوم گفت: عامل تقلب به دلیل عدم نظارت استاد است. در دانشگاه ها گروه ها برای نظارت به مقالات، کتاب و پژوهش ها انجام و در صورت لزوم به قوه قضاییه ارجا داده می شود.هر تقلب دانشجو استادش نیز مقصر است.در خال پیگیری از سران قوا هستیم تا از هر گونه تقلب از سوی مدیران بررسی شود. اغلب تقلب ها برای دانشگاه های غیر دولتی است. مدرک به دستان از دیگر کشورها خواستار تایید هستند که این مقوله برای وزارت علوم گرفتاری به دنبال دارد .

غلامی افزود : با شورای اصلی هماهنگی ها انجام شده است. تعدادی دانشکده قرآنی زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کند. در حوزه پژوهش هم پژوهش های قرآنی مورد توجه قرار بگیرد. او‌درباره جهش تولید ادامه داد: تولید به بهش های تولیدی مربوط می شود. انتقال فن آوری به تولید را از طریق شرکت‌های دانش بنیان و عقد قرار دادهای متنوع این اقدامات انجام می شود. کار تاثیرگذار در جهش تولید بر اساس قرار دادها است. تبدیل مواد اولیه نفتی و مواد واسط فعالیت داشته اند. او درباره اولویت های کاری سال آینده گفت: ساماندهی دانشگاه ها و اصلاح آیین نامه اعضای عیات علمی و پذیرش دانشجو در کشور را بر اساس شاخص های کیفی نظام مند میکنیم. برای ماموریت گرایی به حوزه تخصصی توجه می شود. این مقوله باید مشخص شود که قرار است در کدام زمینه به فعالیت بپردازد.

او در پایان گفت: ساماندهی یکی از چالش ها در وزارت علوم استکه دنبال می شود. آنچه که انجام می شود ماحصل کار ستادی نیست.

وزیر علوم درباره همسان سازی حقوق هیات علمی گفت: در برخی رشته ها شاهد تفاوت در دریافتی ها هستیم. در مجلس بودجه ۱۴۰۰ دیده شد تا منبع مالی مشاهده شد و در پی ابلاغ قانون و چارچوب کاری مشخص شود.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز