ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

خاطراتی از عملیات آتش‌نشانی در یکی از مناطق تهران

۱۳۹۹/۱۲/۳۰ - ۰۵:۵۰:۱۲
کد خبر: ۱۱۵۳۰۳۴
خاطراتی از عملیات آتش‌نشانی در یکی از مناطق تهران
مهدی حقی، مدیر منطقه شش سازمان عملیات آتش‌نشانی تهران در گفتگو با خبرنگار برنا چند خاطره از عملیات‌های منجر به نجات در این سال‌های حضور خود در سازمان آتش‌نشانی تهران گفت.

 به گزارش برنا؛ آتشنشانان کشور یکی از گروه هایی هستند که شبانه روز برای خدمت به مردم از خود گذشت می کنند و نمونه اعلای این از خودگذشتگی را در پلاسکو دیدیم. مهدی حقی، مدیر منطقه شش سازمان عملیات آتش‌نشانی تهران در گفتگو با خبرنگار برنا چند خاطره از عملیات‌های منجر به نجات در این سال‌های حضور خود در سازمان آتش‌نشانی تهران گفت. 

آقای حقی شیرین ترین خاطره سال گذشتتان چه بود؟

نزدیک به یک ماه گذشته حادثه‌ای در خیابان گلشن دوست و مقابل ایستگاه ۱۰۱ آتش‌نشانی رخ داد علت این حادثه، حفاری یک چاه در رمپ یک ساختمان نوساز بود. دیواره‌های این چاه سست و ناامن بود و درنهایت یک کارگر زیر نزدیک به یک متر خاک قرار گرفت. نجات یافتن این فرد می‌تواند یک معجزه باشد با اینکه نیروهای آتش‌نشانی در کمتر از یک دقیقه و نیم خود را به محل رساندند و با استفاده از دستگاه‌های مختلف این فرد را زنده از زیر خاک بیرون کشیدند اما نجات پیدا کردن از زیر یک متر خاک واقعا معجزه است.

مدارک زیادی از مردم در آتش می سوزد. در این زمینه خاطره ای دارید؟ 

در سال‌های دوری که من به عنوان آتش‌نشان در منطقه یازده مشغول به کار بودم، حریقی در یک خانه رخ داد که علت آن پسربچه کوچک خانواده و بازی او با کبریت بود. علاقه این پسر به روشن کردن کبریت در تاریکی درنهایت باعث به وجود آمدن حریقی بزرگ شد که در طی این عملیات نیز با دو گروه از داخل و خارج خانه عملیات اطفاء را شروع کردیم و خدارا شکر توانستیم اعضای خانه و بخش زیادی از مدارک و نقدینگی که در خانه وجود داشت را نجات دهیم. پدر خانواده تا سال‌ها برای تشکر به دیدنمان می‌آمد و ما را شرمنده محبت خود می‌کرد.

خاطره ای در روزهای پایانی سال 99 برای ما بگویید.

در همین روزهای پایانی سال 99 حادثه‌ای در خیابان دماوند در یک انبار ۶۰۰ متری لوازم الکترونیکی مانند مواد اولیه ساخت پریزهای برق رخ داد که در این عملیات من نیز حضور داشتم. این حریق بسیار گسترده از ساعت هفت و ۲۰ دقیقه صبح تا ساعت سه و سی دقیقه بعد از ظهر زمان برد و اطفاء آن با تلاش شش ایستگاه و نیروهای کمکی صورت گفت.

 آیا حریق‌ها در سال 99 به علت بیماری کرونا کاهش داشته است ؟

نمی‌توان گفت تعداد حریق‌ها کاهش یافته است زیرا حریق در فصول مختلف سال متفاوت است. در فصل سرما به دلیل نبود یک سیستم متمرکز گرمایشی از بخاری استفاده می‌کنند و اگر موارد ایمنی در این بخاری‌ها رعایت نشده باشد هرکدام پدیدآورنده یک حریق است. مانند بعضی آتش‌سوزی‌هایی که در محدوده پل چوبی و در مغازه‌های چوب‌بری رخ می‌دهد. در فصل گرما نیز بیشترین حریق را در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار شاهد هستیم و زمانی که ورودی‌های این پارک به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا بسته شد وقوع آتش‌سوزی در این منطقه نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافت. زیرا مردم احتیاط‌های لازم را در محیط‌های باز و جنگلی درنظر نمی‌گیرند و موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند. و اگر مردم رعایت نکنند تهران بخشی از ریه تنفسی خود را از دست می‌دهد.

برای کاهش حریق چه باید کرد؟

سطح آگاهی مردم در مواجهه با آتش‌سوزی و همچنین رعایت نکات ایمنی بسیار بالا رفته و حتی نوع مطالبه‌گری مردم نیز تغییر کرده است. این اتفاق در پی آموزش در تلویزیون، مدارس و ادارات رخ داده است و همچنین برخورد قاطعانه مسئولان برای ایمن‌سازی بناهای قدیمی نیز تا این لحظه بسیار در پیشگیری از خطرات احتمالی تأثیرگذار است اما معتقدم در این زمینه باید تلاش بیشتری کرد.

//انتهای پیام: 3

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز