برنا گزارش می دهد؛

همه واکسن های کرونا در ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۵:۰۳:۴۶
کد خبر: ۱۱۵۳۲۵۹
همه واکسن های کرونا در ایران
واکسن کرونا تولید داخل و واردات آن به رغم تحریم های ظالمانه همچنان ادامه دارد. در این روند مهار این بیماری نیازمند عزم جدی و رعایت پروتکل های درمانی است.

به گزارش برنا؛ در کشور ما به رغم تحریم‌های ظالمانه دانشمندان ایرانی از ظرفیت‌های داخلی استفاده کرده و اقدامات مناسب در زمینه تولید واکسن کرونا را در دستور کار قرار داده‌اند. باید دانست تزریق واکسن معجزه‌گر نیست بلکه باید با زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست و شوی دست‌ها حتی الامکان از ابتلا به کرونا مصون ماند. هرچند واکسیناسیون در ایران با واکسن روسی اسپوتنیک آغاز و این واکسیناسیون برای گروه نخست شامل افراد در معرض آسیب، سالمندان، کودکان، مبتلایان به بیماری زمینه‌ای، سرطان و ...  می‌شود.

مراحل مطالعاتی واکسن کرونای ایرانی از ماه‌های قبل آغاز و این واکسن در ابتدا به داوطلبان تزریق شده است. اولین خبر تولید واکسن ایرانی به کوو برکت اختصاص دارد که این واکسن هم اکنون در فاز های مطالعاتی قرار دارد حامد حسینی، مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص واکسن ایرانی کووبرکت عنوان کرده است که در فاز دو 300 نفر و  فاز سه حدود 20 هزار نفری مورد مطالعه قرار می گیرند که ایمنی‌زایی واکسن روی آنها بررسی و در این مرحله تصمیم گرفته می‌شود که بهترین فواصل تزریق واکسن کرونا چه زمان‌هایی است.

موفقیت چشمگیر در تزریق واکسن کرونای ایرانی

 در 13 اسفند 99، حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار برنا گفت: امیدواریم فاز دوم و سوم واکسن برکت با موفقیت به ثمر برسد. شاید در اردیبهشت 1400 بتوان تولید واکسن برکت را داشته باشیم. فاز اول واکسن رازی هم آغاز شده است. در این زمینه موفقیت‌های چشمگیر دارد.

واکسن کوو ایران برکت از امن‌ترین واکسن‌های تولیدشده در جهان است. واکسن شرکت برکت واکسنی بر اساس ویروس کشته شده است که این پلتفرم از قدیمی‌ترین روش‌های تولید واکسن است.

کارآزمایی بالینی، فاز دوم و سوم تست انسانی «واکسن کوو ایران برکت» و همچنین فعالیت بزرگترین کارخانه تولید واکسن در منطقه آغاز شد. محمد مخبر با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تزریق واکسن را به یک میلیون و 260 هزار دوز برسانیم، بیان کرد: باید ذکر شود با اینکه موفقیت‌هایی در زمینه تولید واکسن کرونا در کشور انجام شده اما کشور واکسن کرونا را در فهرست خرید دارد و امیدواریم تا پایان پاییز سال 1400 ایران نیز بتواند واکسیناسیون حداکثری را انجام دهد. خبراول اینکه نتایج فاز نخست مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن "کوو ایران برکت" که روی 56 داوطلب انجام شد، توسط مراجع ذی‌صلاح مورد تأیید رسمی قرار گرفت و این واکسن توانست در بحث ایمن بودن موفقیت 100درصدی کسب کند. درضمن فاز یک واکسن برکت نیز در کمیته اخلاق با توجه به ارائه مدارک لازم پس از بررسی ها وارد فاز کارآزمایی بالینی شده و تعدادی واکسن سینوفارم چینی نیز به  کشورمان وارد شده است.

 واکسن کووبرکت چه زمانی به دست ما می رسد؟

حسن جلیلی، مدیر پروژه واکسن کوو برکت عنوان می کند که فاز نیمه صنعتی این واکسن راه اندازی شده و همچنین تجهیزات آن نصب و راه اندازی شده و شروع به کار کردیم.  اولویت بندی تزریق واکسن باید سیاست های وزارت بهداشت باشد و ما در این زمینه تصمیم گیرنده نیستیم تا اواخر بهار ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن کرونا تولید می شود. طبق پیش بینی های وزارت بهداشت احتمالا جز کشورهایی هستیم که زودتر از همه افراد را واکسینه می کنیم. گر چه دیر شروع کردیم اما انشاالله زودتر از همه کشورها مردم را واکسینه می کنیم. این واکسن قدرت کنترل ویروس کرونایی انگلیسی را به طور کامل دارد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

طبق پیش بینی ها اگر فاز دو و سه واکسن کووبرکت با موفقیت سپری شود این واکسن در اواخر بهار 1400 به صورت انبوه تولید و مردم طبق اولویت بندی واکسینه می شوند.

واکسن کرونایی رازی دیگر واکسن ایرانی

واکسن رازی کوو پارس نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است. واکسن رازی کوو پارس (اولین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید-۱۹) توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و مطابق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شده است. گفته می شود که در روند تولید این واکسن دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت WHO و سازمان غذا و دارو FDA به صورت کامل رعایت شده است. در دی سالجاری سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به سابقه فعالیت ایران در واکسن‌سازی از ورود واکسن کرونای موسسه واکسن‌سازی رازی به فاز انسانی خبر داد. مراحل تزریق این واکسن شامل ۲ دوز عضلانی در روزهای ۰ و ۱۴ و یک دوز هم استنشاقی است.‌ مسعود  سلیمانی، رییس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته که در فاز یک ۱۳ نفر داوطلب در رده‌های سنی ۱۸ تا ۵۵ سالم به عنوان پیش قراول وارد مطالعه شده که از این تعداد یک نفر بخشی از مواد موثره و مابقی واکسن را در دوزهای مختلف دریافت می‌کنند.

واکسن کرونای ایران و کوبا

فاز حیوانی، فاز اول و دوم کارآزمایی واکسن مشترک در کشور کوبا با نظارت و حضور کارشناسان ایرانی انجام  و قراردادی در این باره منعقد شده است. ایران بالغ بر یک قرن سابقه تولید واکسن را داراست. هر چند در 14 بهمن سالجاری، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز پیشتر با اعلام اینکه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا تا قبل از عید در ایران انجام می‌شود، گفته بود که کوبا خود را برای کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن کرونا با شرکت ۱۵۰ هزار نفر آماده می‌کند. هم زمان در ایران نیز ۵۰ هزار نفر در این مرحله (فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا) شرکت می‌کنند. همچنین آزمایش بالینی این واکسن در بین کودکان و نوجوانان کوبایی نیز آغاز می‌شود.

ورود واکسن اسپوتنیک به کشور

بر اساس بررسی‌های انجام شده اثربخشی واکسن اسپوتیک V روسی ۹۱.۶ درصد است. واکسن اسپوتیک را 38 کشور تایید و خرید این واکسن روسی از سوی این کشورها آغاز شده است. واکسن اسپوتنیک اولین واکسنی است که طبق اولویت بندی و بدون انجام آزمایش به عنوان واکسن موثره به کادر درمان و برخی افراد در اولویت مانند بیماران زمینه ای تزریق شده است. نکته قابل توجه این است که وزیر بهداشت در 19 اسفند سالجاری گفته است که تولید واکسن اسپوتنیک هم به زودی به صورت تولید مشترک روسیه با یک شرکت ایرانی انجام می‌شود، به زودی ۴۰۰ یا ۵۰۰ دوز دیگر واکسن اسپوتیک هم وارد می‌کنیم و به مرور سهمیه کوواکس که خریدیم هم  که ۱۶.۸ میلیون دوز است البته با تاخیر انجام می‌شود.

آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا

روز گذشته هم در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا آغاز شد. در این اقدام ۱۳۵ نفر از افراد سالم در بازه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال واکسینه شدند و پس از بررسی‌های فنی در کمیته ملی اخلاق در پژوهش مجوز فازهای بعدی واکسن صادر می‌شود.

واکسیناسیون حداکثر در پایان1400

سیماالسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه به رغم موفقیت در تولید واکسن کرونا در ایران، عنوان می کند که خرید این واکسن از سایر کشور‌ها جزو برنامه‌ها است و امیدواریم تا پایان پاییز ۱۴۰۰ واکسیناسیون حداکثری در کشور انجام شود.

واکسن آسترانزکا اوایل فرودین وارد کشور می‌شود

واکسن ضد کرونای آسترازنکا «ارزان‌تر» و توزیع آن ساده‌تر در مقایسه با دیگر واکسن‌ها است. ابتدا در بین واکسن‌های خارجی قرار بر تامین واکسن آسترانزانکا برای واکسیناسیون بود. سیما السادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از طریق سبد کووکس "واکسن آسترانزکا " اوایل فروردین ۱۴۰۰ وارد کشور می‌شود.

سبد کووکس خریداری شده است/ کووکس بی خطرترین واکسن کرونا

سازمان بهداشت جهانی در قالب مجموعه کووکس ۱۸ کارخانه تولید واکسن کرونا را انتخاب کرده است و اغلب کشورهای دنیا هم سبد کووکس را خریده‌اند. ایران هم همین اقدام را البته با شرط امکان انتخاب انجام داده است، تا بتوان مناسب‌ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کرد. در کشور کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است. فاز یک مطالعه بالینی بیشتر به بحث ایمنی توجه دارد و فاز دوم علاوه‌بر ارزیابی ایمن بودن واکسن، بحث کارایی واکسن را نیز مورد نظر دارد. بر این اساس فاز دوم در آن کشور در حال انجام است. به محض اینکه نتایج فاز دوم را دیدیم و از ایمنی و کارایی واکسن مطمئن شدیم و در حد قابل قبول بود، فاز سوم مطالعه بالینی که کم خطرترین فاز است، در ایران انجام می‌شود.

آخرین وضعیت ارسال واکسن کرونای چینی

بنابر اعلام وزارت بهداشت، اولین محموله واکسن چینی، شامل ۲۵۰ هزار دُز واکسن سینوفارم است و بعد از ورود دو محموله واکسن روسی به ایران، سومین محموله واکسن کروناست که وارد ایران شده است. 10 اسفند هم وزارت بهداشت از ورود اولین محموله واکسن کرونای ساخت چین به ایران خبر داد و اعلام کرد که این محموله وارد فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» تهران شده است. پیشتر دو محموله از واکسن روسی اسپوتنیک وارد ایران شده است که محموله اول شامل ۲۰ هزار دُز و محموله دوم شامل ۱۰۰ هزار دُز بوده است. واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با محموله ۲۰ هزار دُزی واکسن اسپوتنیک وی ساخت روسیه از ۲۱ بهمن ماه آغاز شد.

تولید واکسن کرونا در کشور ادامه دارد

افتتاح و آغاز فعالیت کارخانه تولید از دیگر اقدامات در حوزه تولید واکسن کرونا است که در شهرک دارویی شفافارمد استان البرز می‌توان صورت می گیرد. فاز اول این کارخانه فعالیت خود را با تولید 3 میلیون دوز در ماه آغاز  می‌کند و امیدواریم تا اواسط بهار 1400 و با افتتاح فاز دوم این کارخانه، ظرفیت تولید واکسن را به 12 تا 15 میلیون دوز در ماه برسد. در کشور ما با توجه به ادامه روند واکسیناسیون نباید کم توجهی یا بی‌توجهی در رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها در دستور کار قرار گیرد تا بتوان به ریشه کنی این ویروس در کشور پرداخت.

//انتهای پیام: 3

نظر شما