کشف جدید محققان ژاپنی درباره دلیل ریزش مو

۱۳۹۹/۱۲/۳۰ - ۱۷:۴۱:۳۳
کد خبر: ۱۱۵۴۹۱۹
کشف جدید محققان ژاپنی درباره دلیل ریزش مو
دانشمندان مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده‌اند که باعث می‌شود سلول‌های بنیادی فولیکول مو توانایی بازسازی خود را از دست بدهند.

به گزارش برنا؛ رمز و رازهای بسیار زیادی فرآیندهای بیولوژیکی را که منجر به ریزش مو در انسان می‌شود، احاطه کرده است اما دانشمندان همچنان به اکتشافاتی می‌پردازند که این اسرار را مشخص می‌کند و فناوری‌هایی را پایه‌ریزی می‌کنند که ممکن است روزی آن را درمان کنند. حالا محققان ژاپنی با کشف مکانیزم جدیدی که از طریق آن سلول‌های تقسیم شده فولیکول‌های مو را فرسوده می‌کنند و توانایی بازسازی آن‌ها را با افزایش سن کاهش می‌دهند، این موضوع را بیش از پیش روشن کرده‌اند.

 

این تحقیق توسط دانشمندان «دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو» و «دانشگاه توکیو» انجام شد که هدف آن‌ها بررسی نحوه کمک سلول‌های بنیادی فولیکول مو به رشد موهای جدید و دلایل از بین رفتن رابطه بین آن‌ها است.

پایداری سلول‌های بنیادی فولیکول مو به ترکیبی سالم از دو نوع تقسیم سلولی وابسته است. در تقسیم سلولی متقارن دوره‌ای، سلول‌‎های بنیادی فولیکول مو به دو نوع سلول با سرنوشت یکسان تقسیم می‌شوند، در حالی که در تقسیم سلولی نامتقارن، آن‌ها به همراه یک سلول بنیادی جداگانه و خودتجدید‌پذیر به یک سلول متمایز تقسیم می‌شوند.

«امی نیشیمورا» نویسنده این پژوهش می‌گوید: «برای عملکرد مناسب بافت، تقسیمات متقارن و نامتقارن سلول باید متعادل باشد. هنگامی که سلول‌های بنیادی ترجیحا یکی از این موارد را تجربه می‌کند، یا بدتر از آن، از روند معمول تقسیم سلولی جدا می‌شود، اندام متحمل درد می‌شوند. در این مطالعه، قصد داریم متوجه شویم که تقسیم سلول‌های بنیادی در طی افزایش سن چگونه به رشد مو کمک می‌کند.»

دانشمندان آزمایش‌هایی را با حضور موش‌های جوان و پیر انجام دادند که در آن‌ها سلول‌های بنیادی فولیکول مو را کنترل کرده و با استفاده از دو نوع مختلف آزمایش، تقسیم آن‌ها را پیگیری کردند. این آزمایش مشخص کرد در حالی که موش‌های جوان تقسیمات متقارن و نامتقارن طبیعی و سالمی دارند، در موش‌های پیر یک نوع غیر معمول از تقسیم‌های سلولی ظاهر می‌شود.

تیم تحقیقات در ادامه برای بررسی بیشتر دلایل این موضوع، نقش دسته‌ای از پروتئین‌ها به نام «همیداسموزوم» که سلول‌ها را به ماتریس خارج سلولی متصل و به آن‌ها کمک می‌کند موقعیت خود را درک کنند، بررسی کردند. تجزیه و تحلیل این تیم نشان داد که در موش‌های سالخورده، این پروتئین‌ها به طور فزاینده‌ای بی ثبات شده و در طول تقسیم سلول‌های بنیادی فولیکول مو تولید یک نوع سلول متفاوت و غیر طبیعی را به پیش می‌‎برند.

نتیجه این امر این بود که سلول‌های بنیادی فولیکول مو با افزایش سن از بین رفته و منجر به پاک شدن آن‌ها از بدن می‌شود. در نتیجه، این موضوع با گذشت زمان منجر به نازک شدن و از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود.

به گفته نویسنده اصلی این پژوهش «هیرویوکی ماتسومورا» این نتایج چشمگیر مشخص می‌کند که فولیکول‌های مو چگونه با گذشت زمان توانایی خود را برای بازسازی مو از دست می‌دهند.

نظر شما