معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا نوشت؛

نکات جادویی رانندگی برای این که سلامت به خانه بازگردیم

۱۴۰۰/۰۱/۰۴ - ۰۹:۲۶:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۵۹۱۲
سرهنگ عین اله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در یادداشتی از نکات جادویی رانندگی برای این که به سلامت به خانه بازگردیم نوشت.

به گزارش برنا؛ هموطن گرامی در این روزهای بهاری که میهن عزیزمان کماکان با همه گیری ویروسی کرونا دست و پنجه نرم می کند توصیه  اکید پلیس پرهیز از سفراست .لیکن شایسته است برخی از هموطنان که بنابر دلایل مختلف ناگزیر به انجام سفر بوده اند با رعایت نکات ذیل از خطراتی که در مسیر تردد وقوع آن محتمل است ،پرهیز نموده و انشااله مانع از وقوع سوانح ترافیکی و به خطر افتادن جان خود و عزیزانشان گردند.

1-در طول محورهای مواصلاتی احتمالا با خلوتی بیش از معمول معابر مواجه خواهید گردید ،در این شرایط هرگز از سرعت های تعیین شده پا را فراتر نگذارید چرا که فارغ از تراکم ترافیک ممکن است سرعت تعریف شده با توجه به شیب راه ، قوس و ...تعریف شده باشد و سرعتهای بالاتر از آن خطرساز باشد.

2- در شرایط بارندگی ها و لغزندگی های معابر:

الف) رعایت سرعت مطمئنه توصیه اکید ماست. (سرعتی که راننده قادر باشد وسیلۀ نقلیه را کنترل نماید قبل از آن که تصادفی رخ بدهد. البته شرایط جوی، میزان بار ترافیک، شرایط روحی راننده و ... در انتخاب سرعت مطمئنه مؤثر هستند. سرعت مطمئنه قطعاً از سرعت مجاز پایین تر خواهد بود.

ب) رعایت فاصلۀ طولی با وسیله جلویی. مسافت توقف در راه های لغزنده نسبت به راه های خشک چند برابر می شود پس باید با خودروی جلویی فاصلۀ بیشتری داشته باشیم.

ج) استفاده از ترمزهای ناگهانی در معابر لغزنده قطعاً باعث انحراف و یا خروج از جاده خواهد شد.

د)در سر پیچ ها به علت نشت گازوییل از باک خودروهای حمل بار و مسافر ممکن است جاده لغزنده شده باشد لذا حداکثر احتیاط را در  عبور از پیچ ها به خرج دهید تا خدای ناکرده از راه خارج نشوید.

3- خواب جایگزین ندارد. حتماً قبل از رانندگی استراحت کافی داشته باشید به محض احساس رخوت و سستی و خواب آلودگی هنگام رانندگی  در محل امنی توقف و استراحت نمایید. استراحت 15 دقیقه ای در هر 2 ساعت رانندگی را در برنامه رانندگی خودتان داشته باشید.

4- همه چیز در مقصد نیست ، از موهبت های الهی در جاده های طول مسیر بهره مند شوید و فقط به رسیدن سریع به مقصد فکر نکنید.

5- حدود 60 درصد تصادفات رانندگی در فاصلۀ 30 کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته، بنابراین در این مکان ها احتیاط بیشتر هم ازجانب رانندگان و هم از جانب افراد محلی چه به صورت سواره و چه به صورت پیاده مورد تأکید پلیس راهنمایی و رانندگی است.

6- اگر اتفاقی برای وسیله نقلیه ای رخ داد و یا دچار نقص فنی شد و قابل حرکت بود فوراً نسبت به انتقال وسیله به سمت راست راه اقدام نمایید در هر صورت علامت گذاری در پشت سر وسیله نقلیه به وسیله تابلوی مثلث شب رنگ دار جز الزامات قانونی برای پیشگیری از تصادفات احتمالی است.  

7- خطوط ممتد وسط جاده بیانگر ممنوعیت سبقت است ، هر چقدر هم که حرفه ای هستید در این نقاط سبقت نگیرید .حتی در محل های مجاز هم اگر تجربه کافی در تخمین زمان و مکان سبقت اصولی ندارید ، بهتر است ریسک نکنید و در موقعیتهایی که در سبقت گرفتن شک دارید، تحمل نمایید تا موقعیت مناسب تری از نظر دید، زمان و عرض راه برایتان فراهم گردد.

8- از ایستادن ،چادر زدن ،سفره انداختن و بازی کودکان در حاشیه راه  و هر نقطه ای که امکان ورود خودرو به آن متصور است اکیدا خودداری کنید،هموطنان زیادی به خاطر این سهل انگاری جان خود را از دست داده اند.

سرهنگ عین اله جهانی - معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز