در نامه انجمن علمی طب سنتی ایران به هیات رییسه مجلس مطرح شد؛

آمادگی تعامل با مرکز پژوهش‌های مجلس جهت تدوین طرحی برای توسعه طب سنتی ایرانی

۱۴۰۰/۰۱/۰۴ - ۱۰:۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۱۵۵۹۲۳
آمادگی تعامل با مرکز پژوهش‌های مجلس جهت تدوین طرحی برای توسعه طب سنتی ایرانی
انجمن علمی طب سنتی ایران در نامه ای به هیات رییسه مجلس از آمادگی انجمن برای همکاری با مرکز پژوهش های مجلس جهت تدوین طرحی برای توسعه و تعالی طب سنتی ایرانی خبر داد.

به گزارش برنا؛ اعضای هیات مدیرعامل انجمن علمی طب سنتی ایران در نامه‌ای به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح پیشنهادی برخی نمایندگان مجلس درباره تشکیل سازمان طب اسلامی و ایرانی با تاکید بر لزوم ارتقاء و تقویت ساختار سیاستگذاری و تصمیم گیری در حوزه طب سنتی، به دور از هرگونه شتابزدگی و اقدامات غیر کارشناسی، آمادگی خود را جهت تعامل علمی با مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور تدوین طرحی جامع به هدف توسعه و تعالی طب سنتی ایرانی اعلام کردند.

 متن نامه به شرح زیر است:

احتراماً مستحضرید طی دودهه اخیر، توجه به استفاده منطقی و علمی از ظرفیت‌ طب های سنتی و مکمّل در نظام های سلامت دنیا افزایش قابل توجهی یافته است. برابر گزارش رسمی سازمان جهانی بهداشت، تا سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۰۹ کشور قوانین و مقررات مرتبط با توسعه طب سنتی و مکمل را وضع کرده اند.

همسو با سیاست‌های جهانی، در ایران نیز به منظور بهره مندی از مزیت های علمی و فرهنگی دانش بومی و حکمت بنیان طب سنتی ایرانی و استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل آموزشی، پژوهشی و پیشگیری و درمانی آن، اسناد و قوانین متعددی از جمله: سیاست های کلی سلامت، سند نقشه علمی جامع کشور، نقشه جامع سلامت کشور، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و قوانین برنامه توسعه پنجم و ششم، با تاکید بر توسعه روشمند طب ایرانی در بستر دانشگاه های علوم پزشکی و به تولیت وزارت بهداشت و درمان  منجر به دستاوردهای ارزشمند قابل ارائه ملی و بین المللی گشته است.

از سوی دیگر مقبولیت فرهنگی طب سنتی در میان توده های مختلف مردم و مطالبه رو به تزاید آنها برای دریافت این خدمات، سبب شده است زمینه برای رشد شیادی و ارائه خدمات غیرعلمی و آسیب زا به سلامت جامعه فراهم گردد که موجب نگرانی در متولیان و دست اندرکاران حوزه سلامت شده است، بخشی از این دغدغه ها در نامه هیات مدیره مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی به عنوان نخبگان علوم پزشکی کشور به مجلس شورای اسلامی،  در خصوص  طرح تأسیس سازمان طب اسلامی ایرانی به موازات نظام پزشکی آمده است.

توجه مجلس  یازدهم به بستر سازی کارامد جهت استفاده از ظرفیت طب های سنتی و مکمل با تشکیل فراکسیون طب سنتی که موضع تخصصی خود را در نامه ای به وزیر محترم بهداشت در مهرماه ۹۹ با تأکید بر اهتمام‌ مجلس بر ایجاد بستری امن جهت توسعه عالمانه طب سنتی ایرانی و کوتاه کردن دست مداخله گران اعلام نمود و همچنین تشکیل کمیته طب سنتی در کمیسیون بهداشت مجلس که محمل طرح بحث های  این حوزه در کمیسیون‌تخصصی می باشد، فرصت مناسبی است تا با ارتقاء قانونمند و منطقی ساختارهای ارائه خدمات طب سنتی، زمینه تحقق الزامات اسناد بالادستی و بهره مندی مردم از خدمات تایید شده طب سنتی و مکمل فراهم گردد. بند ۱۲ سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی کشور خطوط کلی این ساختار را ارائه کرده‌اند.

انجمن علمی طب سنتی ایران  ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء و تقویت ساختار سیاستگذاری و تصمیم گیری در این حوزه، به دور از هرگونه شتابزدگی و اقدامات غیر کارشناسی، آمادگی خود را  جهت تعامل علمی با مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور تدوین طرحی جامع به هدف توسعه و تعالی طب سنتی ایرانی اعلام می نماید تا با بهره مندی از نقطه نظرات همه دغدغه مندان نظام سلامت کشور و در سایه وضع قوانین همسو با سایر قوانین بالادستی، زمینه ارائه خدمات امن سلامت به مردم عزیز کشور فراهم تر گردد.

نظر شما