حذف مصرف گوشت باعث چه اتفاقاتی در بدن می‌شود؟

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۰:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۷۸۸۳
حذف مصرف گوشت باعث چه اتفاقاتی در بدن می‌شود؟
خوردن گوشت یا پرهیز از مصرف گوشت به طور کامل یک انتخاب شخصی است و در این گزارش به شما کمک می‌شود تا انتخاب صحیحی داشته باشید.

به گزارش برنا؛ خوردن گوشت یا پرهیز از مصرف گوشت به طور کامل یک انتخاب شخصی است. در شرایطی که برخی از مردم نمی‌توانند حتی از خوردن گوشت صرف نظر کنند، برخی دیگر گیاهخواری را یک سبک زندگی سالم‌تر و پایدارتر می‌دانند.

در این گزارش مواردی ذکر شده است که با مطالعه آن می‌توانید به رعایت یک انتخاب صحیح اقدام کنید.

1. التهاب کمتر

ممکن است سخت باشد اما مصرف تکه‌های بزرگ گوشت در طولانی‌مدت بسیار بهتر است. تحقیقات نشان می‌دهد که گوشت‌های قرمز و فرآوری شده چربی اشباع زیادی دارد و می‌تواند منجر به التهاب مداوم شود و احتمال ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد. گوشت فرآوری شده شامل بیکن، گوشت‌های قرمز و هات داگ است. گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوشت گوسفند و بره است.

2. سلامت بهتر روده

تحقیقات نشان می‌دهد خوردن مقدار زیاد غذاهای فرآوری شده و غلات تصفیه شده می‌تواند بر سلامت روده تاثیر منفی داشته باشد اما رعایت یک رژیم غذایی گیاهی به تقویت باکتری‌های سالم روده کمک می‌کند. غذاهای غنی از فیبر به ویژه موجب رشد باکتری‌های مفیدی می‌شوند که منجر به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی می‌شود.

3. فقدان انرژی

اگر گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کنید، ممکن است احساس خستگی و ضعف کنید. دلیل آن این است که با حذف آن، منبع مهم پروتئین و آهن را از دست داده در صورتی که هر دو به بدن انرژی می‌دهند. بدن ما از گوشت نسبت به غذاهای دیگر آهن بیشتری جذب می‌کند اما گوشت تنها منبع جذب آهن نیست. همچنین می‌توانید آهن را در سبزیجات برگ‌دار و سبز مانند اسفناج و همچنین غلات غنی از آهن، نان و ماکارونی دریافت کنید. سعی کنید از پروتئین موجود در تخم‌مرغ، لوبیا، نخودفرنگی، عدس، آجیل، دانه‌ها و سویا استفاده کنید.

4. اجابت مزاج بیشتر 

مصرف کم گوشت و دریافت فیبر بیشتر از غلات سبوس‌دار، میوه‌های خام و سبزیجات به معنی اجابت مزاج بیشتر است. فیبر با فرستادن آب به روده بزرگ، دفع مدفوع را آسان‌تر می‌کند و موجب می‌شود تا مدفوع ‌نرم‌تر شود.

5. کاهش خطر دیابت

محققان مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را با احتمال ابتلاء بیشتر به دیابت نوع 2 مرتبط دانسته‌اند. مطالعه‌ای نشان داد که خوردن نصف وعده گوشت قرمز در روز احتمال ابتلا به بیماری را تا 48% افزایش می‌دهد.

6. کاهش کلسترول

محدود کردن غذاهای دارای چربی اشباع از جمله گوشت می‌تواند کلسترول بد یا LDL موجود در خون را کاهش دهد. متخصصان می‌گویند چربی‌های اشباع شده باید هر روز کمتر از 10% کالری بدن را تشکیل دهند. اگر هنوز هم هوس خوردن گوشت می‌کنید، برش‌های باریک‌تر و بدون چربی را مصرف کنید.

7. صرفه‌جویی در مصرف

غذاهای سرشار از پروتئین مانند لوبیا، نخودفرنگی، عدس و تخم‌مرغ جایگزین ارزانتری به جای گوشت هستند. خرید میوه و سبزیجات در هر فصل می‌تواند حتی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. اطلاعات نشان می‌دهد یک فرد با رژیم غذایی و مصرف روزانه 2000 کالری می‌تواند مصرف میوه و سبزیجات کافی را با هزینه کمتری بگذراند.

8. کمک به محیط‌زیست

مصرف غذاهای گیاهی به جای گوشت، میزان انتشار کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. برای پرورش دام بیشتر به زمین‌های پرورش موادغذایی نیاز است و در رشد موادغذایی نیز از آب کمتری استفاده می‌شود.

9. استفاده از مکمل 

وقتی از رژیم غذایی بدون گوشت یا از مصرف محدود غذاهای گیاهی پیروی می‌کنید، ممکن است ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را دریافت نکنید. مکمل‌ها می‌توانند سطح ویتامین B12 (فقط در غذاهای حیوانی)، آهن، کلسیم و ویتامین‌های A  B و D را افزایش دهند. به پزشک مراجعه کنید تا بدانید مصرف کدام مکمل برایتان مناسب است.

10. کاهش وزن

محققان در 15 مطالعه به بررسی چگونگی تاثیر رژیم گیاهخواری بر روی وزن پرداخته اند. افرادی که به رژیم غذایی گیاهی روی آوردند، حدودا 4 و نیم کیلو وزن کم کردند و افرادی که اضافه وزن بیشتری داشتند نیز بیشتر وزن کم کردند.

نظر شما