رئیس اورژانس تبریز:

حتی از لمس قارچ‌های خودرو هم خودداری کنید!

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۱۹:۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۱۵۸۴۶۹
حتی از لمس قارچ‌های خودرو هم خودداری کنید!
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به احتمال مسمومیت و مرگ و میر ناشی از مصرف قارچ‌های سمی هشدار داد و گفت: مردم باید حتی از لمس قارچ‌های روییده در طبیعت هم خودداری کنند

به گزارش برنا؛ فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: احتمال مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف برخی قارچ‌های موجود در طبیعت بسیار بالاست و سالانه افراد زیادی به همین دلیل روانه بیمارستان می‌شوند.

رحمانی اضافه کرد: با فرارسیدن روزهای بهاری، قارچ‌های خودرو در دل طبیعت رشد می‌کند اما باید از مصرف آنها اجتناب شود زیرا همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیست و خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار بیاندازد و حتی موجب مرگ شود.

او افزود: نمی توان از روی ظاهر قارچ یا مزه آن، وحشی، خوراکی یا سمی بودن آن را تشخیص داد و تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن آن را تأیید کند؛ ضمن آنکه هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که بتوان از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم‌درد و تعریق عنوان و اضافه کرد: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی‌قراری نیز با این نشانه‌ها همراه می‌شود.

او با بیان اینکه ایـن علایم چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود، بیان کرد: نشانه‌های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی بوده و ممکن است روزها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

رحمانی ادامه داد: پختن، آب‌پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت، سم آنها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، پرهیز از مصرف قارچ‌های خودرو است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان گفت: سم قارچ پادزهر ندارد و تنها قارچ‌های پرورشی برای مصرف در سبد غذایی مناسب است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز