رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران:

هنوز کاربری برای خانه موسوم به دایی جان ناپلئون مشخص نشده است/ مرمت و بازسازی خانه اتحادیه در مراحل پایانی

۱۴۰۰/۰۱/۲۱ - ۰۶:۲۹:۵۴
کد خبر: ۱۱۵۸۷۸۴
هنوز کاربری برای خانه موسوم به دایی جان ناپلئون مشخص نشده است/ مرمت و بازسازی خانه اتحادیه در مراحل پایانی
حسن خلیل آبادی گفت: همچنان برای کاربری قطعی خانه دایی جان ناپلئون تصمیمی گرفته نشده و هنوز به شهرداری تحویل داده نشده است. اما درحال حاضر عمده کار مرمت این بنای تاریخی به پایان رسیده است.

به گزارش برنا؛ خانه- باغ اتحادیه که در میان مردم به خانه دایی جان ناپلئون شناخته می‌شود در میان دو خیابان لاله‌زار و فردوسی قرار دارد چند سالی می‌شود که سرنوشت آن نامشخص است. با توجه به صحبت‌های بسیاری که برای زمان اتمام مرمت این خانه- باغ شده همچنان بازسازی آن به طور کامل پایان نرسیده و کاربری مشخصی برای خانه اتحادیه در نظر گرفته نشده است.

در خردادماه سال گذشته زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران اعلام کرد که هرچه زودتر باید این خانه برای استفاده عمومی تکمیل و افتتاح شود؛ اما الان در فروردین‌ماه سال 1400 هنوز خبر مشخصی مبنی بر زمان بازگشایی خانه اتحادیه اعلام نشده است.

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا درباره آخرین وضعیت خانه – باغ اتحادیه گفت: با توجه به اینکه قرار بر این بود که چند کاربری متفاوت برای این خانه تعریف شود اما همچنان برای کاربری قطعی خانه دایی جان ناپلئون تصمیمی گرفته نشده و هنوز به شهرداری تحویل داده نشده است. اما درحال حاضر عمده کار مرمت این بنای تاریخی به پایان رسیده است.

او افزود: یکی از مشکلاتی که برای دسترسی به خانه اتحادیه وجود دارد این است که در محیط لاله‌‍زار قرار دارد و به دلیل تراکم جمعیت و مشاغل درب این خانه که در کوچه‌ای باریک واقع شده است کمی رفت و آمد به این مکان را دشوار می کند.

خلیل‌آبادی درباره وضعیت مرمت این خانه عنوان کرد: این خانه سال‌ها رها و خالی از هر سکنه‌ای بوده و کاربری مشخصی نداشته است به همین دلیل تلی از خاک و نخاله و آجر در این خانه انباشت بوده است. پس از اینکه تصمیم به بازسازی این خانه گرفته شد بسیار تلاش بر این بود که شکل اولیه این خانه حفظ شود. الان نیز تا حد امکان شکل اصلی این خانه حفظ شده اما نمی‌توان گفت کاملا مشابه شمایل اولیه است چراکه مهم‌ترین هدف برای مرمت و بازسازی این خانه حفظ این میراث فرهنگی و احیاء تاریخ همراه با آن و سبک زندگی افراد ساکن در آن بوده است.

او افزود: هزینه زیادی که برای این خانه صرف شد مربوط به دوره‌های گذشته شورا است اما در این دوره یک تصمیم قطعی برای خانه اتحادیه گرفته شد و برای بازسازی آن اقدام کردیم.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران بیان کرد: این خانه پیش‌تر محل سکونت تاجران و بازرگانان متعددی بوده و الان قرار است به یک محل فرهنگی بدل شود به همین دلیل ممکن است کمی با محل زندگی یک خانواده تفاوت داشته باشد چه بسا اینکه بخش‌های تاریخی این خانه نیز آسیب زیادی دیده بود و بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه کار بسیار دشواری بود.

او افزود: با توجه به اینکه خانه با ارزش‌های تاریخی در تهران بسیار وجود دارد اما متاسفانه شهرداری بودجه محدودی برای احیاء تمام آن‌ها در اختیار دارد. امیدواریم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری این خانه‌ها را شناسایی کرده و تحت حفاظت خود درآورد. اما تا این لحظه شهرداری تمامی خانه‌هایی که برای احیاء تحویل گرفته را سعی کرده است با توجه به منابع مالی موجود به بهترین شکل احیاء کند.

خلیل‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر بازسازی خانه‌های صادق هدایت و خانه ملک المتکلمین در دست اقدام هستند اما خانه جدیدی که به تازگی تصمیم به تغییر کاربری و احیاء آن گرفته باشیم، فعلا خریداری نشده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در پایان اظهار کرد: از تمامی شهروندان استان تهران خواهشمندم از آثار فرهنگی و تاریخی شهر خود مراقبت کنند چرا که این آثار هویت و شناسنامه تاریخی هر شهر است و تاریخ و گذشته ما در حفظ و نگهداری این میراث خلاصه می‌شود. امیدواریم با حفظ این میراث تهران بیش از پیش یکی از قطب‌های گردشگری در کشور محسوب شود.

//انتهای پیام:۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز