معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا هشدار داد؛

کلاهبرداری در فضای مجازی با ادعای کار خیر/ ممنوعیت جمع‌آوری پول به صورت انفرادی و شخصی

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۲۳:۳۰:۲۶
کد خبر: ۱۱۵۹۲۸۳
کلاهبرداری در فضای مجازی با ادعای کار خیر/ ممنوعیت جمع‌آوری پول به صورت انفرادی و شخصی
سرهنگ رامین پاشایی با اشاره به سودجویی برخی افراد در فضای مجازی گفت: درحال حاضر نیز ممنوعیتی مبنی بر جمع‌آوری پول به صورت انفرادی و شخصی وجود دارد و اگر کسی بخواهد در این حوزه فعالیتی داشته باشد باید زیر مجموعه نهادهای رسمی و مجوزدار باشد.

به گزارش برنا؛ سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفتگو با خبرنگار برنا درباره افرادی که در فضای مجازی با ادعای انجام کار خیر و کمک به نیازمندان کمپین‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند و از طریق مردم مبالغی را جمع‌آوری می‌کنند گفت: افرادی سودجو با استفاده از فضای مجازی و طراحی کمپین‌های مختلف با موضوع جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای افراد نیازمند اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند.

سرهنگ پاشایی درباره شیوه عملکرد این افراد عنوان کرد: این افراد منتظر می‌مانند تا یک حادثه ناگوار طبیعی مانند سیل یا زلزله در یک اقلیم خاص رخ دهد تا فعالیت خود را شروع کنند. آن‌ها اوراقی مانند سازمان‌ها و نهادهادی دارای مجوز خاص نظیر هلال احمر و کمیته امداد که مجوزهای قانونی دارند، جعل می‌کنند و خود را در جایگاه این نهادها قرار می‌دهند و از این طریق از مردم کلاهبرداری کرده و مبالغی را از آن‌ها می‌گیرند.

او افزود: شیوه دیگر عملکرد این افراد سودجو قرار دادن خود تحت عنوان یک ورزشکار یا هنرپیشه است. با ایجاد صفحه‌ای مجازی یک فرد یا کودکی که دارای بیماری صعب‌العلاج است را معرفی کرده و شماره حسابی را برای جمع‌آوری پول برای مداوای این بیمار اعلام می کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا درباره تازه‌ترین پرونده‌ای که در این موضوع با آن مواجه بوده‌اند، عنوان کرد: در یکی از استان‌های جنوب شرقی کشور فردی با اعتبار خود و اهالی بومی این منطقه تبلیغات زیادی برای یک خیریه‌ای می‌کرد و در نهایت نیز مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان پول جمع‌آوری کرد اما در آخر تنها 70 میلیون تومان به حساب سرپرست خانواده واریز کرده بود که این یعنی بالغ بر یک میلیارد تومان از مردم این منطقه کلاهبرداری کرده است.

او افزود: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی مردم منطقه این شخص شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شد و در حال حاضر مراحل قانونی را طی می‌کند.

سرهنگ پاشایی ضمن توصیه به مردم گفت: شهروندان آگاه باشند چرا که از این دست کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی بسیار زیاد اتفاق می‌افتد و اگر فردی تمایل به کمک به افراد نیازمند را دارد، سازمان‌ها و موسسه‌هایی هستند که مجوز لازم را برای اینگونه فعالیت‌ها دارند و شماره حساب در اختیار آن‌ها شماره حسابی دولتی است و به هیچ عنوان یک شماره حساب شخصی اعلام نمی‌کنند.

او افزود: در فعالیت نهادهایی که برای کمک به افراد نیازمند تاسیس شده‌اند یک شفافیتی در مسیر ورود و خروج پول‌ها به این موسسات وجود دارد و اگر مردم قصد کمک به افراد نیازمند را دارند این کار را از طریق همین موسسات انجام دهند و این را بدانند اگر حادثه‌ای در نقطه‌ای از کشور رخ دهد پیش از هر شخصی، تلویزیون و صدا و سیما آن را اعلام و در صورت نیاز به کمک‌های مردمی شماره حساب‌هایی را نیز برای این کمک‌های مردمی اعلام می‌کنند.

به گفته سرهنگ پاشایی مردم به هیچ عنوان به صفحه‌های فضای مجازی که مجوز و فعالیت آن‌ها شفاف نبوده و مشخص نیست اعتماد نکنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا عنوان کرد: فضای مجازی یک فضای بسیار گسترده است. زمانی که این افراد سودجو در رصد پلیس فتا قرار بگیرند و یا در گزارشات مردمی به این صفحه‌ها یا اشخاص اشاره شود، ما برای بررسی آن‌ها وارد عمل می‌شویم. به همین دلیل مردم اگر موارد مشکوکی را در این حوزه می‌بینند با گزارش آن‌ها در گشت‌های سایبری که پلیس فتا انجام می‌دهد به ما کمک کنند. 

او افزود: همچنین با مشاهده مورد مشکوکی می‌توانند به سایت رسمی پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir مرکز امداد و فوریت‌های سایبری و در بخش گزارشات مردمی به ما اطلاع دهند و مطمئن باشند قطعا پلیس فتا به این گزارش‌ها رسیدگی می‌کند. 

سرهنگ پاشایی درباره زمان افزایش این کلاهبرداری‌ها بیان کرد: نزدیک عید که می‌شود این افراد به بهانه کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست شروع به فعالیت می‌کنند. آمار دقیقی از این کلاهبرداری‌ها در دست نیست اما در بازه‌های زمانی مانند عید نوروز و یا وقوع حوادث طبیعی فعالیت اینگونه صفحه‌های مجازی افزایش پیدا می‌کند.

معاون اجتماعی پلیس فتا در پایان گفت: به محض اینکه اینگونه فعالیت‌های بدون مجوز رسمی در رصد ما قرار گیرد به موضوع ورود پیدا می‌کنیم و پس از بررسی‌های لازم به قوه قضائیه اعلام کرده و پرونده در بررسی مراجع قضایی قرار می‌گیرد و مقدار پول‌هایی که به این حساب‌های شخصی واریز شده است بررسی می‌شوند. درحال حاضر نیز ممنوعیتی مبنی بر جمع‌آوری پول به صورت انفرادی و شخصی وجود دارد و اگر کسی بخواهد در این حوزه فعالیتی داشته باشد باید زیر مجموعه نهادهای رسمی و مجوزدار باشد.

نظر شما