رئیس کمیته علمی انجمن ام اس ایران:

تاثیر داروهای ام اس بر کرونا فقط یک فرضیه است/ تزریق واکسن برای بیماران ام اس مشکلی ایجاد نمی‌کند

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۲۳:۵۴:۵۵
کد خبر: ۱۱۵۹۴۸۹
تاثیر داروهای ام اس بر کرونا فقط یک فرضیه است/ تزریق واکسن برای بیماران ام اس مشکلی ایجاد نمی‌کند
محمدرضا معتمد گفت: تاثیر داروهای ام اس بر کرونا تنها یک فرضیه است و در مواردی انگشت‌شمار و اندک نیز تاثیر مثبت بر روند بیماری کرونا داشته است اما نمی‌توان از این نتایج به اثبات و قطعیت این فرضیه رای داد.

به گزارش برنا؛ محمدرضا معتمد رئیس کمیته علمی انجمن ام اس ایران در گفتگو با خبرنگار برنا درباره فرضیه تاثیر مثبت و درمانی داروهای ام اس روی بیماری کووید 19 گفت: تاثیر داروهای ام اس بر کرونا تنها یک فرضیه است چراکه دارو و درمانی قطعی برای بیماری کرونا وجود ندارد و در تمام دنیا داروها و روش‌های مختلفی را برای درمان کووید 19 تجربه کرده‌اند که تا کنون به جواب قطعی نرسیده‌اند.

او افزود: داروهای ام اس، به ویژه داروهایی با عنوان اینترفرون‌ها مانند بسیاری از داروهای دیگری که در این یک سال گذشته برای درمان کرونا مورد مصرف قرار می‌گرفتند، استفاده شد و در مواردی انگشت‌شمار و اندک نیز تاثیر مثبت بر روند بیماری کرونا داشته است اما نمی‌توان از این نتایج به اثبات و قطعیت این فرضیه رای داد.

رئیس کمیته علمی انجمن ام اس ایران عنوان کرد: نمی‌توان ثابت کرد که بیماران دارای  ام اس نسبت به دیگر افراد کمتر مبتلا به بیماری کرونا می‌شوند چرا که این ادعا نیازمند یک تحقیق و بررسی گسترده، منظم و به شکل چند مرکزی است تا بتوان تاثیر قطعی داروهای بیماران ام اس بر بیماران کرونایی را به اثبات رساند که البته تا این لحظه هیچ جای دنیا هنوز در این موضوع شروع به تحقیق نکرده‌اند.

او افزود: به همین دلیل بیماران دارای ام اس نیز مانند دیگر مردم جامعه هستند و باید به همان پروتکل‌های بهداشتی که همه شهروندان آن‌ها را رعایت می‌کنند، پایبند باشند اما این را نیز باید گفت که در بعضی فرم‌های نادر بیماری ام اس که فرد داروهای ظعیف کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کند این رعایت‌ها و پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی بیشتر و جدی‌تر باید انجام شود.

به گفته محمدرضا معتمد در مجموع بیماران ام اس شانس بالاتری نسبت به دیگر شهروندان در ابتلا به بیماری کرونا ندارند!

رئیس کمیته علمی انجمن ام اس ایران درباره واکسیناسیون بیماران ام اس تاکید کرد: زمانی که واکسیناسیون بیماران ام اسی شروع شود این بیماران باید بدانند که هیچ مشکلی بابت این واکسن‌ها در روند بیماری آن‌ها رخ نمی‌دهد و همچنین هم‌زمان با واکسیناسیون در مصرف اکثر داروهایی که برای بیماری ام اس استفاده می‌شود مشکلی به وجود نخواهد آمد.

او تاکید کرد: فقط آن دسته از بیماران مبتلا به ام اس که داروهای تزریقی و در بازه‌های زمانی سه تا شش ماه مصرف می‌کنند، حتما پیش از دریافت واکسن کرونا با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند. اما در مجموع هیچ مشکلی برای واکسیناسیون بیماران ام اس به دلیل بیماری زمینه‌ای که دارند وجود ندارد و حتی بیمارانی که یک مرتبه به کرونا مبتلا شده‌اند نیز می‌توانند واکسن کووید 19 را دریافت کنند. اما درنهایت هنوز صحبتی برای واکسیناسیون بیماران ام اس نشده است که با توجه به اینکه کادر درمان که خط مقدم جنگ با این بیماری هستند هنوز کامل واکسینه نشده‌اند، پس همچنان زمان نیاز است تا نوبت به بیماران ام اس برسد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز