آیا واقعا کودکان هدف اصلی کرونای انگلیسی هستند؟

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۱۲:۲۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۰۲۸۱
آیا واقعا کودکان هدف اصلی کرونای انگلیسی هستند؟
متخصص عفونی بیمارستان مفید گفت: کودکانی که نقص ایمنی داشتند، شدیدتر درگیر کرونای انگلیسی شدند و مرگ و میرشان بیشتر است.

به گزارش برنا؛ رکسانا منصورقناعی دانشیار دانشگاه شهیدبهشتی و متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال گفت: هر ویروسی جهش‌هایی دارد و کرونا مستثنی از این موضوع نیست. به طور کلی هر ویروس یک مناطق ژنی دارد که بیشتر مستعد ایجاد جهش و تغییرات ژنی است. در مورد ویروس کرونا، ژن پروتئین اسپایک است که مرتبا در حال تغییر است و این چیز عجیبی نیست.

منصورقناعی ادامه داد: گاهی این جهش‌ها باعث می‌شوند تا ویروس به سمت ضعیف شدن پیش برود و یا انتشارش کم شود. در برخی از جهش‌ها نیز شدت انتشار افزایش پیدا می‌کند، بنابراین وقتی مدت زمان مشخصی از همه گیری یک ویروس در جامعه می‌گذرد، به طور وسیع ویروس پخش می‌شود.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال گفت: در مورد نوع جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا، گفته شده که قدرت انتشار و گسترش آن بیشتر است.

او بیان کرد: در تهران تا چند هفته اخیر، شدت آمار ابتلای کودکان، به شکل قابل توجهی، مشاهده نمی شد اما در حال حاضر و با افزایش آمار مبتلایان و رنگ قرمز شهر تهران، با افزایش آمار بستری کودکان نیز مواجه شده ایم.

منصورقناعی افزود: امکان دقیق بررسی این جهش‌ها با توجه به افزایش شیوع در بین بزرگسالان، برای ما سخت و زمان‌بر است. برخی از موارد را از روی علائم، تشخیص می‌دهیم و نمی‌توانیم همه‌ مبتلایان قطعی کرونا را از نظر ژنتیک برای تشخیص کرونای انگلیسی، چک کنیم.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال بیان کرد: افراد مبتلا به کرونای انگلیسی فرقی با سایر مبتلایان ندارند و آن‌ها هم تستشان مثبت می‌شود و مثل کرونای قدیمی، جواب تست‌ها به تشخیص کمک می‌کنند اما برای اینکه بفهمیم کرونا، نوع خاص انگلیسی است یا نه باید یک آزمایش جداگانه انجام شود و ژن جهش یافته مورد بررسی و مواجهه قرار بگیرد.

منصورقناعی بیان کرد: در مورد علائم و درمان کرونای انگلیسی، همچنان همان موارد قبلی برای ما مطرح است، اما چیزی که تا کنون از نظر تجربی به آن دست پیدا کرده ایم این است که این نوع جهش یافته، علائمش را سریعتر بروز می‌دهد.

او ادامه داد : در کرونای قبلی، ابتدا علائم خفیف بود و حداکثر علائم بیماریشان در روز هفت و هشت بروز می‌کرد. اما در مورد نوع انگلیسی کرونا، علائم شدید زودتر بروز پیدا می‌کند. اما پیشگیری از ابتلا به این نوع هیچ تفاوتی با هیچ کدام از انواع ویروس کرونا ندارد و حتی درمان نیز کاملا مشابه است.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال افزود: در حال حاضر خیلی زود است که در مورد کرونا و تاثیراتش در طولانی مدت روی مبتلایان، به ویژه کودکان، قضاوت کنیم. زیرا حتی در نوع قبلی و اول این ویروس نیز شاهد آن بودیم که برخی از افراد مبتلا بعد از بهبودی دچار اختلالات آمبولی شدند و یا سکته‌های مغزی و قلبی در بین آنها افزایش پیدا کرد.

او گفت: در مورد بچه‌ها هم، چون در سنینی هستند که در آینده دچار تغییرات حاصل رشد و بلوغ می شوند، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. اما تا کنون در بین همین تعدادی که تا کنون داشته ایم، شاهد بروز مشکلات طولانی مدت در بین کودکان نبوده ایم.

منصورقناعی ادامه داد: تا کنون مواردی مطرح شده که کرونا در کودکان می‌تواند میزان بروز دیابت و بیماری‌های آمبولی و قلبی را افزایش دهد، اما هنوز موارد این چنینی در کودکان زیاد نبوده است.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال بیان کرد: حتی در مورد بیماری‌هایی که پیوند مغز استخوان داشتند یا به بیماری بدخیم مبتلا بودند و همزمان به کرونا مبتلا شدند، شاهد عاقبت بدی نبودیم و حتی درمان شدند، اما کودکانی که نقص ایمنی داشتند، شدیدتر درگیرتر شدند و مرگ و میرشان بیشتر بود.

منبع: yjc

نظر شما