رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

بیماران کرونایی به طور مرتب اکسیژن خون خود را چک کنند/ کرونای انگلیسی کودکان و نوجوانان را بیش از دیگر افراد درگیر می‌کند/ خطر مرگ همچنان در کمین سنین بالا

۱۴۰۰/۰۱/۲۰ - ۰۵:۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۱۶۱۷۳۲
بیماران کرونایی به طور مرتب اکسیژن خون خود را چک کنند/ کرونای انگلیسی کودکان و نوجوانان را بیش از دیگر افراد درگیر می‌کند/ خطر مرگ همچنان در کمین سنین بالا
مصطفی قانعی گفت: توصیه می‌شود بیماران کرونایی به شکل مرتب اکسیژن خون خود را اندازه‌گیری کنند. چراکه کمبود اکسیژن می‌تواند به اندام‌های دیگر بدن نیز آسیب رساند و در صورتی که فرد به موقع از آن مطلع نشود ممکن است باعث مخاطرات جانی شود.

به گزارش برنا؛ مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگار برنا درباره علائم بالینی ریه در بیماری کرونا گفت: اولین علامت در فرد مبتلا به کرونا در دستگاه تنفس فوقانی می‌تواند به شکل آب‌ریزش بینی و عطسه ظاهر شود و در مرحله بعد دچار سرفه شود. در ادامه زمانی که ریه به وسیله التهاب و تورم ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس ملتهب شود باعث ایجاد تنگی نفس می‌شود.

او افزود: به تدریج با پیشرفت التهاب اکسیژن خون افت کرده و شدت تنگی نفس افزایش پیدا می‌کند اما در مواردی نیز با افرادی رو به رو هستیم که افت اکسیژن خون دارند اما تنگی نفس در آن‌ها رخ نمی‌دهد و به همین علت از افزایش درگیری ریه خود مطلع نمی‌شوند. به همین علت است که توصیه می‌شود بیماران کرونایی به شکل مرتب اکسیژن خون خود را اندازه‌گیری کنند. چراکه کمبود اکسیژن می‌تواند به اندام‌های دیگر بدن نیز آسیب رساند و در صورتی که فرد به موقع از آن مطلع نشود ممکن است باعث مخاطرات جانی شود.

به گفته قانعی از هر 100 نفری که به کرونا مبتلا می‌شود تنها 10 درصد دچار کمبود اکسیژن شده و نیاز به بستری در بیمارستان را پیدا می‌کنند و از این 10 درصد که بستری می‌شوند 10 تا 15 درصد ممکن است به آی‌سی‌یو احتیاج پیدا کنند.

قانعی عنوان کرد: هر فردی که به کرونا مبتلا می‌شود امکان دارد تا 12 روز شرایط بیماری او به سمت وخامت حرکت کند و معمولا از روز 12 به بعد شرایط بیماری پیشرفتی ندارد و کم کم رو به بهبود می‌رود و تا روز چهاردهم بیماری در فرد مبتلا مرتفع می‌شود. اما در مورد کرونای انگلیسی این شرایط کمی با شدت بیشتر همراه است.

به گفته رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ممکن است کرونای انگلیسی کودکان و نوجوانان را بیش از دیگر افراد درگیر کند اما ابتلا به کرونا در سنین بالا بیش از همه خطر مرگ را با خود به همراه دارد.

قانعی درپایان درباره لزوم تزریق واکسن گفت: افرادی که سه ماه از ابتلای آن‌ها به کرونا و بهبودشان گذشته باشد در صورت در دسترس بودن واکسن کرونا می‌توانند واکسن این بیماری را دریافت کنند. کسانی هم که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوند اما این ویروس بسیار خفیف آن‌ها را درگیر می‌کند و منجر به فوت آن‌ها نمی‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز