وزیر بهداشت:

نقشه کرونایی کشور قرمزتر و سیاه می‌شود/ در شرایط کنونی هر عطسه و سرفه کرونا تلقی شود/ کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به ۵۸درصد

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۱۳:۳۶:۵۳
کد خبر: ۱۱۶۳۲۸۸
نقشه کرونایی کشور قرمزتر و سیاه می‌شود/ در شرایط کنونی هر عطسه و سرفه کرونا تلقی شود/ کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به ۵۸درصد
سعید نمکی گفت: اسفند 99 کشور سرشار از نقاط آبی و زرد بود اما امروز نقاط قرمز فراوان و نقاط آبی بسیار نایابی را در کشور داریم بنابر این در هفته جاری و آتی نقشه کرونا به مراتب قرمزتر و سیاه می شود.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفتگو با مردم در شبکه خبر ضمن تبریک فرارسیدن سال نو گفت: قبل از فرارسیدن سال نو با زبان های متعدد با تهدید، تمنا و .. از مردم خواستم تا به سفر نروند و گرفتاری برای کشور ایجاد نکنند.

او افزود: ما توانستیم موج سوم کرونا را مهار کنیم با وجود حضور ویروس موتاسیون یافته در اهواز توانستیم آن را مهار کنیم. 

نمکی تصریح کرد: در طرح سلیمانی از 25 اسفند تا 18 فروردین خانه به خانه مبتلایان را جستجو کردیم تا بتوانیم کشور را از آتش بیماری نجات دهیم و با این مقوله به دنبال دستیابی به بهار آرامش بخش بودیم. تا بیماری به مناطق کمتر گرفتار منتقل نشود و بهار و تابستانی سخت و سخت تر را در پی  نداشته باشیم اما عرایض بنده چندان مورد توجه قرار نگرفت و البته کالبد شکافی این مقوله کاری از پیش نمی رود.

به گفته او نمودار ها فزونی آمار بیماری در اکثر شهرها را نشان می دهد و کمبود امکاناتی که شاید پاسخ گو نباشد.

او درباره افزایش مراجه بیماران سرپایی در کشور بیان کرد: شاهد خیز شتابنده عمومی درباره بیماری کرونا هستیم. افزایش بستری ها به دلیل سفرهای طولانی در شب عید و دورهمی هاست. در هفته آینده منتظر خیز بیماری در کشور هستیم.

وزیر بهداشت گفت: همه استان های کشور در آتش خیز شتابنده این ویروس قرار دارند. این روزها برای همکاران بنده که 14 ماه شبانه روزی تلاش کرده اند بسیار روزهای سختی است. قبل از عید عرض کردم که تاب آوری مردم مهم است اما تاب آوری کادر درمان مهمتر است. شاید یکی از دلایل بی توجهی ها این است که کادر درمان با تمامی کمبود ها این بیماری را مهار کردند و عده ای هم گفتند باز کادر درمان از پس این مشکل بر خواهد آمد.

 نمکی ادامه داد: اسفند 99 کشور سرشار از نقاط آبی و زرد بود اما امروز نقاط قرمز فراوان و نقاط آبی بسیار نایابی را در کشور داریم بنابر این در هفته جاری و آتی نقشه کرونا به مراتب قرمزتر و سیاه می شود. امروز با کمال تاسف حدود 258 مرگ را تجربه کردیم خیلی برای من سخت و سهمگین بود که در مدت کمتر از سه هفته تعداد مرگ ها 5 برابر شود.

وزیر بهداشت افزود: امروز دچار گرفتاری جدید هستیم و وارد موج سهمگین تر از قبل شده ایم، محبوریم با رویکرد جدید مسائل را حل کنیم. قرار نیست به علت عدم همراهی عده ای، مردم را تنها بگذاریم بنده به عنوان متولی نظام سلامت مکلف هستیم مشکلات مردم را حل و فصل کنم و آرامش را به هموطنان بدهیم .بنابراین در اوج این خیز جدید نیز با تمام توان و قدرت و تمام امکانات در خدمت مردم هستیم.

نمکی در خصوص میزان رعایت پروتکل های بهداشت توسط مردم بیان کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به 58 درصد رسیده است و این مقوله ارتباط مستقیم با تعداد مرگ و میر هی این بیماری دارد. هرچقدر میزان اعمال و اجرای پروتکل کاهش یابد میزان بستری و ابتلا نیز افزایش می یابد.

 او ادامه داد: تمامی روسای دانشگاه های علوم پزشکی، استانداران و .... قضایا را جدی بگیرند و با پروتکل شکنان مقابله کنند. از مردم خواستار رعایت دستورالعمل ها و همراهی بیشتری هستیم. مراکز 16 و 24 ساعته فعال است و مردم در صورت بروز علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. امروز هر عطسه و سرفه باید در ابتدا کرونا تلقی شود. در دانشگاه های علوم پزشکی تخت های درمان افزایش پیدا می کند.

نمکی افزود: نمی گذاریم به دلیل نبود تخت فردی از روند درمان رها شود. بر اساس پیگیری های رییس جمهور قرار است از سوی سازمان برنامه و بودجه تخت های ایجاد شود.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: از نیروهای مسلح، بخش خصوصی و ... خواستار کمک هستیم تا بتوان این مرحله را بگذرانیم.

//انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز